FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Min dator är antik och jag behöver en ny, men har dessvärre väldigt dålig koll på både hårdvara och mjukvara. Min budget är väldigt låg så jag kan inte få allt jag önskar mig. Frågan är också vad jag behöver och vad jag ska prioritera. Just nu sitter jag och försöker välja mellan 2 stycken apparater och skulle bli himla glad om någon kan hjälpa mig på traven i beslutet.
Jag redigerar en del foton emellanåt. Bör jag ha Photoshop Elements eller duger exempelvis Gimp? Jag har ofta ett antal olika program igång samtidigt (epost, word, anteckningar, photoshop (gammal version), notepad++, databas i works m.m.) Jag har också funderingar på att börja med videoredigering. Hur mycket minne bör jag ha som minimum? 4 Gb? eller duger det med 2? Hur stor är skillnaden mellan 2,5 GHz och 2,2 Ghz? Hur pass stor nytta har jag av extra GHz med ovanstående användning? Ok, då har jag nog frågat färdigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du ska redigera film i Full-HD så krävs minst en Intel Core i7 och du kan ungefär
glömma alla bärbara på marknaden.. Nöjer du dig med lite lägre upplösning i video- redigeringen klarar du dig på relativt "normala" maskiner. Minne ska du ha minst 3 GB. 3 eller 4 spelar inte så stor roll om det är ett 32-bitars- system. De flesta nya maskiner säljs ändå med 4 så inte ofta man behöver välja. Beroende på budget tycker jag du ska försöka få i alla fall en Core i3. De är helt OK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret!
Jag ska ha en stationär eftersom jag inte har behov av att kånka omkring på datorn (bl.a). Så det där med bärbara har jag redan glömt... ![]() I den prisklass som jag har tittat i så har de flesta bara 2 Gb arbetsminne. Några har 4. Jag har absolut ingen koll på olika processormärken. Vad är det förutom GHz som skiljer dem åt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
GHz är ganska oviktigt. Chip-familj och cacheminne är mycket viktigare. Köp
ingen Intel Pentium eller AMD Sempron. Det är billigaste sniket som du kommer ångra. Intel Core2Duo eller hellre Intel Core i3. När det gäller AMD så någon dubbelkärning eller fyrkärning modell är att föredra. Så länge den inte heter Sempron.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
De två maskiner jag kollat på har båda Intel Celeron. Den är väl sämre än Pentium? Alltså extra billigaste sniket?
![]() Jag kollade på pricerunner om jag kunde hitta nåt som det stod Intel Core2Duo eller Intel Core i3 på men hittade inget. Antingen saknade de operativsystem eller hade Vista (vilket jag inte vill ha). Är AMD verkligen nåt att ha överhuvudtaget? Känns som om jag får ta nåt billigt, bara det funkar hjälpligt (för min nuvarande är så stenålders att man skäms så vad som helst är bättre) eller så får jag vänta tills budgeten är större. Ytterligare åsikter mottages tacksamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
AMD är värt att ha, men inte riktigt för din typ av arbete.
AMD är starkt, men Intel har nyligen gått om dom med deras Core i*-serie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En fråga, vad är din budget? I runda slängar, då är det lättare att föreslå något passande paket för dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Omkring 4000 inklusive moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För den budgeten skulle jag nog säga att paketet jag plockat ihop är rätt kraftfullt och kommer hålla ett par år. Delar kan väl bytas ut hit och dit. Har själv samma CPU och måste säga att den pallar det mesta hyffsat bra. Har pysslat en del med videoencoding.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/95264/2011-01-08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Oskar har plockat ihop ett fint paket, men jag vill ge dig lite tips magiana:
Jag har själv amd phenom 965 och den är Grymt snabb. Även jag redigerar lite filmer på min dator som inte är filmat i HD men jag tror du klarar dig ändå. Jag redigerar inte filmer o sånt så mycket igentligen, men sitter jag med något i Photoshop och har öppnat cinema fungerar det galant ändå, men lite segt (dock beror det på att jag har tusen brushes installerat i mitt ps och massa andra saker) som segar ner det hela. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|