Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Teknisk idiot ska köpa dator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-08, 14:33 #11
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Oskar har plockat ihop ett fint paket, men jag vill ge dig lite tips magiana:

Jag har själv amd phenom 965 och den är Grymt snabb.
Även jag redigerar lite filmer på min dator som inte är filmat i HD men jag tror du klarar dig ändå.

Jag redigerar inte filmer o sånt så mycket igentligen, men sitter jag med något i Photoshop och har öppnat cinema fungerar det galant ändå, men lite segt (dock beror det på att jag har tusen brushes installerat i mitt ps och massa andra saker) som segar ner det hela.
Jag har även ett ATI Radeon HD5770 som avlastar Photoshop vilket märktes rejält i prestandan när jag körde utan det ett tag. Men håller man inte på med tunga bilder så klarar man sig utan med och låta processorn arbeta lite mer.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-08, 16:51 #12
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Tack för servicen! Men jag behöver ju ett operativsystem också... Går på omkring en tusenlapp för den billigaste varianten utan varken support eller manual. En brännare behöver jag också för att slippa lagra alla bilder på hårddisken. Ingick det USB och ljudkort? Sen är jag dessvärre skeptisk till AMD eftersom jag vill ha en så tyst dator som möjligt.

Även om jag är teknisk idiot så klarar jag säkert av att plocka in allt i lådan (har sett lite guider på nätet) men sedan vet jag inte hur man gör. För det kan väl inte vara så enkelt att man bara stoppar in operativsystemet och sen, poof, så funkar det.

Hur vet man förresten om alla delarna är 100% kompatibla med varandra så att man inte får problem med driften senare?

Hur många fläktar ska det förresten vara i en dator? Såg att både chassit och processorn har medföljande fläkt?

Jag har ju tänkt tanken redan tidigare att bygga själv, men jag tror liksom inte riktigt att jag klarar av det. Jag provade att själv plocka ihop delar till en dator men lyckades inte skapa någon länk till kundvagnen. Det blev:

Moderkort: MSI H55M-E33 mATX 732 kr
Hårddisk:500GB Western Digital Caviar Blue SATA II 374 kr
Processor: Intel Core i3 540, 3.06GHz 947 kr
Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 423 kr
Låda: Cooler Master Elite 341, Svart 385 kr
Brännare: Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA, OEM 179 kr
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 987 kr
Summa inklusive frakt 4086 kr

Jag vet inte om allt funkar med varandra.

Därefter blir jag ju 100% beroende av gratis programvara.

Hur kommer det sig förresten att datorprestandan bara stiger och stiger? Är det för att vi blir kräsnare och kräsnare eller är det så att nya program helt enkelt kräver mer av datorn? Det går ju att redigera lite video med sambons gamla bärbara trots att dess specifikationer är långt ifrån ovanstående. Jag har inte så höga krav utan tänkte mest att det kunde vara användbart att göra lite how-to videos, för det är kanske just att jag nämnde video som drar upp prestandakraven??

(Herregud vad långt det här inlägget blev.)
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-08, 16:58 #13
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av magiana Visa inlägg
Sen är jag dessvärre skeptisk till AMD eftersom jag vill ha en så tyst dator som möjligt.
Det är bara att köpa en ny kylare, som är tystare. Lägg ner 300kr så har du en relativt tyst dator. Du får så mycket mer prestanda för slanten om du kör AMD.

Citat:
För det kan väl inte vara så enkelt att man bara stoppar in operativsystemet och sen, poof, så funkar det.
Du får ju såklart installera windows, men det bör inte vara några större problem då det är rätt straight forward.

Citat:
Hur många fläktar ska det förresten vara i en dator? Såg att både chassit och processorn har medföljande fläkt?
Processorn måste ju såklart ha en kylare, sedan är det i princip nödvändigt att ha minst en fläkt i chassit med som kan förflytta luften där inne så att inte den varma luften står still och stannar kvar där inne.

Citat:

Hur kommer det sig förresten att datorprestandan bara stiger och stiger? Är det för att vi blir kräsnare och kräsnare eller är det så att nya program helt enkelt kräver mer av datorn? Det går ju att redigera lite video med sambons gamla bärbara trots att dess specifikationer är långt ifrån ovanstående. Jag har inte så höga krav utan tänkte mest att det kunde vara användbart att göra lite how-to videos, för det är kanske just att jag nämnde video som drar upp prestandakraven??

(Herregud vad långt det här inlägget blev.)
Både och, folk blir kräsnare och kraven stiger. Visst går det att redigera film som du säger på en lite klenare dator, men i längden är det inte så roligt när det går segt.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-08, 17:04 #14
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Yes, som oskar säger får du mer prestanda för pengar om du kör AMD, och dessutom är ju din budget "bara" 4000 kr så räkna inte med några bra Intel system här inte (Kan man iförsig, men jag skulle inte rekommendera det).
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 10:24 #15
Medlem

Medlem

Om jag bara räknar med den processorn som Oskarh föreslog och ett operativsystem så är vi uppe i uppe i 2406 kr.

Om jag istället väljer den billigaste Intel Core i3 processorn så är det under 2000 kr inklusive OS.

Av det lilla jag fattar så är den försnämnda processorn kraftigare än intels, men är det inte bättre för mig att lägga pengarna på RAM istället?

Det finns ju billigare AMD processorer också, men jag behöver väl räkna in en kylare i priset också? För att få den tyst menar jag. Jag har ingen koll på vad som kan tänkas passa till vad, men om vi säger att kylarn kostar 300 spänn som Oskarh sa så får processorn inte kosta mer än 650 och då blir det den här: http://www.inet.se/artikel/5308661/a...-x3-445-3-1ghz
Vilken skillnad är det jämfört med den här: http://www.inet.se/artikel/5309959/i...i3-540-3-06ghz

Slö dator är jag ju van vid, fast jag undrar ibland hur mycket tid jag förlorar på det... Det jag prioriterar är tystnad, stabilitet och bra program att arbeta med. Visst hårddiskutrymme uppskattas, men är inget absolut måste.

Det är rätt knepigt för mig som novis att veta hur mycket kraft jag behöver i datorn, särskilt när åsikterna går isär.
KristerE var ju inne på att kraften i en core i3 var OK så jag kan väl sätta gränsen för processorkraften där? Frågan är hur billigt jag kan komma undan.

Jag kan väl säga att jag inte är särskilt kräsen. Min nuvarande dator köpte jag 2004. Begagnad. Den har 11,8 GB hårddisk, 128 MB RAM och Intel Pentium processor. Operativsystem? Windows 98 Inget går att uppdatera och man kan inte istallera något nytt. Man kan nog ge Packard Bell en eloge för att den har hållit och inte rasat ihop än.

Jag började den här tråden för att få lite tips om hur jag skulle välja mellan 2 datorer jag valt ut och det har utvecklats till en bygga-dator-tråd. Alternativen har blivit 1. Köp någon av de utvalda maskinerna 2. Bygg datorn själv (inte så sugen) 3. Vänta tills pengahögen är större

Hur det blir återstår att se.

Senast redigerad av magiana den 2011-01-09 klockan 10:24 Anledning: felstavning
Oläst 2011-01-09, 10:54 #16
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

Citat:
Om jag bara räknar med den processorn som Oskarh föreslog och ett operativsystem så är vi uppe i uppe i 2406 kr.

Om jag istället väljer den billigaste Intel Core i3 processorn så är det under 2000 kr inklusive OS.

Av det lilla jag fattar så är den försnämnda processorn kraftigare än intels, men är det inte bättre för mig att lägga pengarna på RAM istället?

Det finns ju billigare AMD processorer också, men jag behöver väl räkna in en kylare i priset också? För att få den tyst menar jag. Jag har ingen koll på vad som kan tänkas passa till vad, men om vi säger att kylarn kostar 300 spänn som Oskarh sa så får processorn inte kosta mer än 650 och då blir det den här: http://www.inet.se/artikel/5308661/a...-x3-445-3-1ghz
Vilken skillnad är det jämfört med den här: http://www.inet.se/artikel/5309959/i...i3-540-3-06ghz

Slö dator är jag ju van vid, fast jag undrar ibland hur mycket tid jag förlorar på det... Det jag prioriterar är tystnad, stabilitet och bra program att arbeta med. Visst hårddiskutrymme uppskattas, men är inget absolut måste.

Det är rätt knepigt för mig som novis att veta hur mycket kraft jag behöver i datorn, särskilt när åsikterna går isär.
KristerE var ju inne på att kraften i en core i3 var OK så jag kan väl sätta gränsen för processorkraften där? Frågan är hur billigt jag kan komma undan.

Jag kan väl säga att jag inte är särskilt kräsen. Min nuvarande dator köpte jag 2004. Begagnad. Den har 11,8 GB hårddisk, 128 MB RAM och Intel Pentium processor. Operativsystem? Windows 98 Inget går att uppdatera och man kan inte istallera något nytt. Man kan nog ge Packard Bell en eloge för att den har hållit och inte rasat ihop än.

Jag började den här tråden för att få lite tips om hur jag skulle välja mellan 2 datorer jag valt ut och det har utvecklats till en bygga-dator-tråd. Alternativen har blivit 1. Köp någon av de utvalda maskinerna 2. Bygg datorn själv (inte så sugen) 3. Vänta tills pengahögen är större

Hur det blir återstår att se.

kort sagt.
en ny färdig dator under 5000kr räcker mer än väl för dig.
Köp en färdig dator.. be done.

en sak till.
de flesta processorerna är "boxade"
Citat:
Medföljande tillbehör Processorkylare
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 11:08 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg

en sak till.
de flesta processorerna är "boxade"
Varför hör man då att AMD skulle väsnas mer än Intel? Och att en extra kylare skulle tysta ner den förstnämnda?

Förresten, jag gillar ditt tidigare namn på WN. Det är mitt namn plus tre bokstäver till. Lägger man sedan till ett mellanrum där så ökar ju självförtroendet direkt.
Oläst 2011-01-09, 11:20 #18
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Varför hör man då att AMD skulle väsnas mer än Intel? Och att en extra kylare skulle tysta ner den förstnämnda?

Förresten, jag gillar ditt tidigare namn på WN. Det är mitt namn plus tre bokstäver till. Lägger man sedan till ett mellanrum där så ökar ju självförtroendet direkt.
Jag har inte hört på mina datorer att amd väsnats mer.
Det har inte med processorn o göra ändå, det är ju fläktkvalitet i sådana fall möjligtvis.

Man behöver ha en låda som tar upp vibrationer bra, som står stabilt och gärna som är ljuddämpande och samtidigt har ett bra genomblås med extrafläktar som är tysta i chassit .

Vad heter du egentligen... för tidigt för mig att använda hjärnan .
Och mitt förra namn var så opersonligt och jag är numera "offentlig person" på flera vis så detta kändes bättre .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 11:28 #19
Medlem

Medlem

Citat:

Jag heter Mervi

Senast redigerad av magiana den 2011-01-09 klockan 11:31
Oläst 2011-01-09, 11:29 #20
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Jag har inte hört på mina datorer att amd väsnats mer.
Det har inte med processorn o göra ändå, det är ju fläktkvalitet i sådana fall möjligtvis.

Man behöver ha en låda som tar upp vibrationer bra, som står stabilt och gärna som är ljuddämpande och samtidigt har ett bra genomblås med extrafläktar som är tysta i chassit .

Och mitt förra namn var så opersonligt och jag är numera "offentlig person" på flera vis så detta kändes bättre .
Haha...mervinst - nst = mervi?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017