Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Butikslösning för e-handel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-16, 15:55 #1
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2010
Nykomling

Standard Butikslösning för e-handel

Sitter och letar efter information och mjukvarulösningar på en butikslösning för e-handel. Nyfiken på hur dessa fungerar.

Letar efter en lösning som skall fungera så smidigt som möjligt. Allt från kundinformation, betallösningar, utskrift av klisterlappar till paketen, uppdatering av saldo på webbplats m.m. Skall fungera så smidigt som möjligt.

Finns det ett heltäckande system för detta? Hur har ni andra gjort i ert företag?
grön är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-16, 16:10 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grön Visa inlägg
Sitter och letar efter information och mjukvarulösningar på en butikslösning för e-handel. Nyfiken på hur dessa fungerar.

Letar efter en lösning som skall fungera så smidigt som möjligt. Allt från kundinformation, betallösningar, utskrift av klisterlappar till paketen, uppdatering av saldo på webbplats m.m. Skall fungera så smidigt som möjligt.

Finns det ett heltäckande system för detta? Hur har ni andra gjort i ert företag?
Jag kan rekommendera Magento, det är det största e-handelsystemet för tillfället. Det finns mängder av moduler som löser det du efterfrågar.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-16, 16:29 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Jag kan rekommendera Magento, det är det största e-handelsystemet för tillfället. Det finns mängder av moduler som löser det du efterfrågar.
snabbt svar!
har du själv någon erfarenhet av magento?

ska direkt titta på detta!
Oläst 2010-11-16, 17:37 #4
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
snabbt svar!

Japp jag har jobbat med den en hel del!

Det finns 2 vägar att gå för att komma igång med magento,

1. Man köper en template på t.ex templatemonster.com samt webbhotell och fixar allt själv, detta kräver en del tekniska kunskaper samt att det tar tid att sätta sig in i.
2. Man anlitar ett företag som sätter upp butiken åt er.
Oläst 2010-11-17, 11:27 #5
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
snabbt svar!

Jag kan varna lite för Magento från att ha börjat bygga en shop i den lösningen. Varje gång vi skulle uppdatera så blev det problem... Det var liksom inte så enkelt som att bara klicka på uppdateraknappen och väldigt många har det problemet efter timmar av googlande...

Sen gick lösningen segt också, så man måste välja ett hotell som passar bra, oftast blir det då lite dyrare.

Nu bygger jag lite på PrestaShop och det är väldigt bra, lite lättare struktur än Magento som var ganska krångligt att komma in i. Där har du mina åsikter..
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 13:20 #6
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Varför inte göra det smidigt för dig?

Ladda hem Joomla med tillägget Hikashop (admin på svenska).

Sedan hämtar du en lämplig template som du kan modda lite så har du en e-butik som är snabb, enkel och med framtida möjligheter.

Har aldrig varit enklare enligt mig, Prestashop, Zencart, OsCommerce, Virutemart, Tienda, ja allt annat är buggigt, krångligt och segt.
jonthee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 15:19 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Magento gav mig huvudvärk, men kändes sjukt robust däremot så imponerade prestashop rejält.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 15:43 #8
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
När du väljer e-handelsbutikslösning finns det flera olika sorter att välja mellan.Det finns open sourcevarianter, hyrvarianter och köp varianter.

Open source passar dig som gillar att pilla själv, som vet exakt vad du vill ha och som har gott om tid. De kostar inget förutom just tiden du lägger ner. En del av dessa säljs även som hyrvarianter av vissa företag.

Hyrlösningar är bra för dig som vill komma igång fort och ha support från en erfaren e-handelsleverantör, och för dig som inte har speciella behov. I dag finns många hyrlösningar som går att förändra ordentligt också, men dessa brukar då ha en prislapp från 900 kr/månad och uppåt.

Köp varianter passar dig som vill äga din butik själv för att känna dig säker, och dig som vill kunna anpassa allt efter din egen verksamhet. Dessa finns i flera prisklasser.

När du ska välja butikslösning bör du göra följande:
1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden.
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga.
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker, och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 16:11 #9
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Magento gav mig huvudvärk, men kändes sjukt robust däremot så imponerade prestashop rejält.
Jag har kikat på prestashop, magento, Ubercart, oscommerce och jag måste nog säga att funktionsmässigt är magento överlägset, men jag kan hålla med om att det är avancerat.

Magento bygger ju på Zend framework, har man inte sett Zend framework innan så kan det vara lite förvirrande med katalogstrukturen. men sätter man sig in i det så är det ganska logiskt.
Oläst 2010-11-29, 15:05 #10
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av jonthee Visa inlägg
Varför inte göra det smidigt för dig?

Ladda hem Joomla med tillägget Hikashop (admin på svenska).

Sedan hämtar du en lämplig template som du kan modda lite så har du en e-butik som är snabb, enkel och med framtida möjligheter.

Har aldrig varit enklare enligt mig, Prestashop, Zencart, OsCommerce, Virutemart, Tienda, ja allt annat är buggigt, krångligt och segt.
Har kollat runt lite och det lutar mer åt prestashop än magento. Eftersöker moduler som kan integrera spcs och dhl, och det verkar prestashop kunna erbjuda. (även magento, men magento upplever ni som segt?)

Vet ni om några bra tutorials eller guider som behandlar presta något? så man kan fördjupa sig lite!

mvh
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017