Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Butikslösning för e-handel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-29, 17:39 #11
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Jag har kikat på prestashop, magento, Ubercart, oscommerce och jag måste nog säga att funktionsmässigt är magento överlägset, men jag kan hålla med om att det är avancerat.

Magento bygger ju på Zend framework, har man inte sett Zend framework innan så kan det vara lite förvirrande med katalogstrukturen. men sätter man sig in i det så är det ganska logiskt.
Ja sen så pratar väl webbfronten via någon form av backend mha SOAP? Jag upplevde att det gick jävligt segt(nej det var inte servern som var problemet)
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 21:04 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Joomla + virtuemart tycker jag.

Enligt min erfarenhet är det den bästa open source lösningen.

Sedan får du köpa till extra moduler för att få den till att bli så bra som möjligt.

Avråder dig från magento.

Prestashop är ett väldigt enkelt och smidigt system, kanske för enkelt.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 21:06 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Vad ska du sälja för produkter btw?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 21:36 #14
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2010
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Vad ska du sälja för produkter btw?
Har precis skaffat f-skattsedel och har fått ett jobb framöver där en kund skall byta system.

Detta ligger långt fram i tiden, så det finns gott om utrymme för att sätta sig in i ett system.

Ska bli intressant att sätta sig in i detta nu, finns en hel del dokumentation Hur är Prestashop i SEO-synpunkt? Inte hittat någon information där än.
grön är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 10:34 #15
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.an Visa inlägg
Jag kan varna lite för Magento från att ha börjat bygga en shop i den lösningen. Varje gång vi skulle uppdatera så blev det problem... Det var liksom inte så enkelt som att bara klicka på uppdateraknappen och väldigt många har det problemet efter timmar av googlande...

Sen gick lösningen segt också, så man måste välja ett hotell som passar bra, oftast blir det då lite dyrare.

Nu bygger jag lite på PrestaShop och det är väldigt bra, lite lättare struktur än Magento som var ganska krångligt att komma in i. Där har du mina åsikter..
suttit lite med prestashop lokalt med WAMP.. sjukt enkelt att installera och gillar admin-gränssnittet.. Blir att börja fila på en theme och se hur man kopplar på olika moduler..

tack för tipset fredrik!
grön är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 11:57 #16
Stefans avatar
Stefan Stefan är inte uppkopplad
Medlem

Stefan Stefan är inte uppkopplad
Medlem
Stefans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grön Visa inlägg
Ska bli intressant att sätta sig in i detta nu, finns en hel del dokumentation Hur är Prestashop i SEO-synpunkt? Inte hittat någon information där än.
PrestaShop är långt ifrån optimalt när det gäller SEO. Med lite egna justeringar i koden så kan du få det någorlunda. Bortsett från detta är PrestaShop annars den lösning jag skulle rekommendera. Har haft en butik tidigare byggd på PrestaShop och den var lätt att administrera med många bra funktioner. Gav mig på Magento först, men det gav jag upp efter några veckor när jag hittade PrestaShop.

Just nu håller jag på och bygger en e-butik i WordPress med tillägget Shopp. Även här krävs en del kodändringar för att det ska bli någorlunda bra.
Stefan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 13:03 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Skulle vilja varna lite för hyrlösningar.. Om man inte har massor med pengar, så bör man själv ha kontroll över koden. Köper man en lösning av en mindre aktör, så skall man ha rätt till källkod. Produkter som är byggd på sluten källkod som är producerade av midre aktörer är rent av livsfarligt.

Kollade lite E butiker åt några "järnhandlare" för några år sedan. T.e.x den största aktörer E butiker är rent teknisk bedrövligt, vill man ha så enkla saker som "google" sitemap, så tar det extra betalt för det, ur SEO synvinkel vara det shop ett skämt.

Bästa är köpa någon baserad på open source, med hjälp av en konsult..Men bör dock ha klar bild framför sej hur butiken skall se ut, sätta in hur saker och ting fungera teknisk, så man förstår det hjälpligt, annars är det som åka med friåkare i taxi branschen, det riskera floppa och det blir dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av SweCat Visa inlägg
När du väljer e-handelsbutikslösning finns det flera olika sorter att välja mellan.Det finns open sourcevarianter, hyrvarianter och köp varianter.

Open source passar dig som gillar att pilla själv, som vet exakt vad du vill ha och som har gott om tid. De kostar inget förutom just tiden du lägger ner. En del av dessa säljs även som hyrvarianter av vissa företag.

Hyrlösningar är bra för dig som vill komma igång fort och ha support från en erfaren e-handelsleverantör, och för dig som inte har speciella behov. I dag finns många hyrlösningar som går att förändra ordentligt också, men dessa brukar då ha en prislapp från 900 kr/månad och uppåt.

Köp varianter passar dig som vill äga din butik själv för att känna dig säker, och dig som vill kunna anpassa allt efter din egen verksamhet. Dessa finns i flera prisklasser.

När du ska välja butikslösning bör du göra följande:
1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden.
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga.
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker, och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 23:49 #18
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
http://www.ecwid.com/

Kostar knappt något, du fixar upp din shopp på minuter, anpassad för mobiler, facebook m.m. och du har full kontroll över allt.

Akta dig för lösningarna som svenska ebutiker kör med, då är du fast länge och dom tar bra betalt för minsta lilla sak.

shopify.com är ju jävligt stora och bra dom med, men den första är bättre.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 08:07 #19
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Jag kör Magento sedan ett år tillbaka och har även mplementerat det för ett antal kunder. Vill dock varna för att Magento är väldigt resurskrävande så du bör ha en bra dedikerad server samt lägga ett antal timmar på performance tuning av Magento och MySQL.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 09:16 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
http://www.ecwid.com/

Kostar knappt något, du fixar upp din shopp på minuter, anpassad för mobiler, facebook m.m. och du har full kontroll över allt.

Akta dig för lösningarna som svenska ebutiker kör med, då är du fast länge och dom tar bra betalt för minsta lilla sak.

shopify.com är ju jävligt stora och bra dom med, men den första är bättre.
Såg att Ecwid ägs av ryssar, vågar man köra med dem? i övrigt så verkar dem ju nice!
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017