Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CleanMyCar - Tips

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-18, 12:08 #1
Amstaff Amstaff är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Nykomling

Standard CleanMyCar - Tips

Har nu haft firmans hemsida i över 2år, börjar dock bli trött på designen.
Den var kul i början, många kunder (företag & äldre) berömde sidan, att den i jämförelse med dom flesta hemsidor var kul att titta på.
Dock så uppfattar jag sidan som lite seg, främst i första laddningen.
Har man dålig uppkoppling eller seg dator så kan det ta 5-10sek att ladda.
Är medveten om att det finns lite textfel etc, har dock haft för mycket jobb under dessa år för att hinna sätta mig ner och rätta till allting till 100%. (te.x så kan någon rubrik vara lite för högt upp etc.

Nu är jag sugen på nått nytt, lite mer cleant och där menyerna istället löper vertikalt.
Bildalbumet funderar jag på att behålla som det är.
Vill gärna hålla mig till flash då jag hatar html sidor, som många konkurrenterna har.
Kunde som sagt inte ett dugg om flash innan jag byggde denna sida, det kom med tiden

Några ideér?

Hemsidan
www.CleanMyCar.se

Bildalbum:
www.CleanMyCar.eu

Senast redigerad av Amstaff den 2010-10-18 klockan 12:13
Amstaff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 12:25 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Menyerna löper ju vertikalt, jag antar att du menar horisontellt?

Om du inte har något behov av att man ska kunna finna dig via sökmotorer, och att det ska vara tillgängligt för alla (personer med synskador, personer med iPhone, personer som inte har Flash installerat osv) så håll dig till Flash.

Om du bryr dig om din verksamhet ska du använda flash begränsat, där det behövs (eller iallafall går att motivera). Hemsidor helt byggda i flash är jävulens påfund.

Jag sitter på 100Mbit/s och sidan tog ändå 6-7 sekunder att ladda, så det finns absolut utrymme att förbättra.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 12:31 #3
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Och jag hatar flash över allt annat

Jag tycker inte det finns någon anledning till att ha hela siten i flash. Surfar någon in på sidan med t.ex. en iPhone så funkar ingenting.

När man går in på den så laddar den en massa som tusan och man förväntar sig världens coolaste site. Blev lite besviken när det var en "vanlig" sida gjord i flash. Den ser dessutom lite amatörmässig ut.

Nej, en stilrenare och enklare design i XHTML/CSS/JS i lite roligare färger skulle jag rekommendera.

Bildalbumet var rätt fräsigt dock Men varför ligger de på olika TLD? Är nog bättre med cleanmycar.se/galleri bara.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 12:45 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Du får ursäkta, men jag vände direkt när jag såg din sida.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 12:49 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Jag gillar Flash, och de argument för att hålla sig ifrån det som nämnts behöver inte vara problem. Man kan använda "progressive enhancement" för att se till att sökmotorer och folk utan Flash kan tillgodogöra sig sidan. Det är lite extra jobb, men om man vill använda JS för att få liv på sidan bör man göra detsamma då det är ungefär lika många som surfar utan JS som utan Flash. Då huvudsyftet med sidan är att presentera information så tycker jag att det är en självklarhet att se till att man kan tillgå informationen utan Flash eller JS.

Dock är din sida inte ett lyckat exempel på användning av Flash. Menyn och headern är väl ok, men undersidorna har slarvig typografi och text som inte går att markera.
Just typografi är det som gör att Flash kan vara intressant för undersidorna, men i ditt fall är det ett helt vanligt typsnitt med lite slumpmässiga marginaler.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 13:21 #6
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Ledsen men det fanns inte många rätt med den sidan i min mening.

För det första exkluderar du i princip mobila besökare (något som blir ännu viktigare snart då iPad släpps i Sverige).

För det andra så är alla "effekter" hemska. Det osar 90-tal, och jag orkar inte bläddra mellan sidorna för att det händer så jäkla mycket hela tiden. Något streck som drar som en epileptisk mask kring skärmen, bilar med blinkande ljus osv. En besökare vill bara klicka på en länk, och få sin information. Snyggt, snabbt, och enkelt. Din sida försvårar hela läsupplevelsen.

Ur sökmotorperspektiv är hela sajten bedrövlig.

Jag hade satsat pengar på att alla kommer att (frivilligt eller ej) få överge Flash förr eller senare, och det känns dumt att bygga hela din verksamhets hemsida på en så låst teknik, istället för rådande standarder. Flash är tidsbegränsat, vare sig vissa vill inse det eller ej.

Flash bör användas där (X)HTML, CSS och Javascript inte räcker till, inte för att skapa hela sajter som ett substitut. Du får en avsevärt sämre produkt.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 13:44 #7
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag älskar Flash, men sidor som denna är anledningen till att Flash ibland får ett oförtjänt dåligt rykte. Mitt tips är att göra en "fräsig" header i Flash och göra hela resten av sidan i HTML/CSS. Bildgalleriet skulle du nog också kanske kunna fortsätta ha i Flash.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 14:54 #8
Nykomling

Nykomling

Tack för tipsen!

Som sagt, aldrig gjort nått i flash förut och tog ca 1v att få sidan klar eftersom vi startade firman ganska tvärt, sen dess har jag bara underhållt sidan dv.s bytt priser etc.

Huvudsaken för mig är ju att informationen går ut, dv.s vilka vi är samt våra priser.

Håller med ang. mobilbesökare, är väl lite därför det kanske är likabra att överge flash?
Skrev visst lite hastigt men det var horisontellt jag menade! haha
Det är lite därför jag vill överge sidan och göra en ny, som jag kan arbeta med under hösten / vintern.

Det är inte Sveriges snyggaste sida jag är ute efter, random svensson tycker ju att Aftonbladet är en bra hemsida, det säger en hel del.
Oftast bara de som sysslar med sidor som är mer petnoga.

Vi har iaf inte fått någon negativ feedback från våra kunder, det är huvudsaken!
Då hade jag gjort om sidan för länge sen, i jämförelse med de flesta i denna bransch som knappt lägger någon tid alls förutom en trist gammal vit html sida som är plottrig.

Har ni några ideér om hur den skulle kunna se ut?

Vill gärna ha grafiska menyer och hemsidan i övrigt ska vara visuellt snygg.
Tänker inte ösa på med text utan det ska vara kortfattat, kunden ska ringa oss för info.
Oläst 2010-10-18, 14:56 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Och jag hatar flash över allt annat

Jag tycker inte det finns någon anledning till att ha hela siten i flash. Surfar någon in på sidan med t.ex. en iPhone så funkar ingenting.

När man går in på den så laddar den en massa som tusan och man förväntar sig världens coolaste site. Blev lite besviken när det var en "vanlig" sida gjord i flash. Den ser dessutom lite amatörmässig ut.

Nej, en stilrenare och enklare design i XHTML/CSS/JS i lite roligare färger skulle jag rekommendera.

Bildalbumet var rätt fräsigt dock Men varför ligger de på olika TLD? Är nog bättre med cleanmycar.se/galleri bara.
Tog alla lediga CMC namn så jag passade på att köra galleriet på eget domän.
Besökaren kan ju ändå gå hemsida / galleri eller tvärtom via länkarna.
Oläst 2010-10-18, 15:16 #10
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Det är ju inte kunderna som har hittat dig som tycker illa om hemsidan, det är alla kunder som du missar för att Google hatar dig som är problemet.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017