Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CleanMyCar - Tips

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-18, 15:23 #11
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Amstaff Visa inlägg
Håller med ang. mobilbesökare, är väl lite därför det kanske är likabra att överge flash?
Det rör sig för tillfället om ca 2% av internetanvändning som sker på mobila enheter, och nu har ju många mobiler börjat få stöd för Flash 10.1.
Generellt så är det göra det lite enkelt för sig att säga att min inte skall använda Flash för att det inte är tillgängligt för alla. Om det gör att det gör sidan några procent effektivare på vad du vill åstadkomma med den så kan resultatet bli bättre än om du fokuserar på 100% tillgänglighet. Men det är främst då det gäller exempelvis ren branding och komplexa applikationer som Flash kan vara till hjälp, och i ditt fall tror jag att en HTML-sida skulle vara det enklaste sättet att få ett bra resultat med minimal ansträngning.

Men som sagt behöver man inte välja. Du kan exempelvis spara all information som XML och ladda in den i Flash. Sedan kan du med XSLT enkelt presentera en HTML-sida med samma innehåll om det är så att användaren inte har stöd för Flash.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 15:24 #12
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Det är ju inte kunderna som har hittat dig som tycker illa om hemsidan, det är alla kunder som du missar för att Google hatar dig som är problemet.
Håller med Stefan. Finns nog en hel del kunder att kamma hem i din bransch med hjälp av din geografiska position + vad du sysslar med.

Sidan såg inte superbra ut. När du sa att den var gjord i flash förväntade jag mig något sjukt fantastiskt, men så var inte fallet. Föreslår att du bygger en sida i HTML istället
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 15:36 #13
Amstaff Amstaff är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Håller med Stefan. Finns nog en hel del kunder att kamma hem i din bransch med hjälp av din geografiska position + vad du sysslar med.

Sidan såg inte superbra ut. När du sa att den var gjord i flash förväntade jag mig något sjukt fantastiskt, men så var inte fallet. Föreslår att du bygger en sida i HTML istället

Fantastisk hade väl bara resulterat i 20sek laddningstid istället för 6sek
Amstaff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 15:42 #14
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Det rör sig för tillfället om ca 2% av internetanvändning som sker på mobila enheter, och nu har ju många mobiler börjat få stöd för Flash 10.1.
Generellt så är det göra det lite enkelt för sig att säga att min inte skall använda Flash för att det inte är tillgängligt för alla. Om det gör att det gör sidan några procent effektivare på vad du vill åstadkomma med den så kan resultatet bli bättre än om du fokuserar på 100% tillgänglighet. Men det är främst då det gäller exempelvis ren branding och komplexa applikationer som Flash kan vara till hjälp, och i ditt fall tror jag att en HTML-sida skulle vara det enklaste sättet att få ett bra resultat med minimal ansträngning.

Men som sagt behöver man inte välja. Du kan exempelvis spara all information som XML och ladda in den i Flash. Sedan kan du med XSLT enkelt presentera en HTML-sida med samma innehåll om det är så att användaren inte har stöd för Flash.
Jag är inte helt mot flash, det finns absolut tillfällen där det är motiverat att använda det. Det kan gälla både rent grafiska grejer som en bildväxling, eller mer avancerade applikationer med anrop mot en server.

Att bygga hela hemsidor i Flash, där man lika gärna hade kunnat gjort det med html är en BIG NO-NO
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 15:56 #15
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Tack för tipsen!
Har ni några ideér om hur den skulle kunna se ut?

Vill gärna ha grafiska menyer och hemsidan i övrigt ska vara visuellt snygg.
Tänker inte ösa på med text utan det ska vara kortfattat, kunden ska ringa oss för info.
Något liknande denna kanske?

http://www.carglass.se/

Bara tog första exemplet jag hittade men tycker den är rätt schysst
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 16:08 #16
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Jag är inte helt mot flash, det finns absolut tillfällen där det är motiverat att använda det. Det kan gälla både rent grafiska grejer som en bildväxling, eller mer avancerade applikationer med anrop mot en server.

Att bygga hela hemsidor i Flash, där man lika gärna hade kunnat gjort det med html är en BIG NO-NO
Det finns inte mycket till faktiska argument varför det är ett NO-NO om man ser till att göra det bra, och om möjligt ser till att sidan kan bli indexerad och användas även om man saknar Flash.
Exempelvis finns det många duktiga designers som enkelt kan göra en snygg design med Flash. Att göra samma sida med jQuery kan bli betydligt mycket mer arbete trots att varken resultat eller tillgänglighet förbättras.

Sedan kan det vara så att det missbrukas i 9 fall av 10 för att det är såpass lätt att "flasha" till det, vilket gör att man drar uppmärksamhet från innehållet, men det är en dålig anledning att förkasta teknologin. Det finns ju även extremt många usla HTML-sidor.
Så länge sidan är tillgänglig, kan indexeras och erbjuder en bra användarupplevelse tycker inte jag det finns några NO-NO's.
Oläst 2010-10-18, 20:52 #17
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Något liknande denna kanske?

http://www.carglass.se/

Bara tog första exemplet jag hittade men tycker den är rätt schysst
Bra exempel, fast lite för trist och "vanlig", men något liknande med menyerna etc är det jag letar efter.

Verkar bli flash header och resten i html tror jag.
Oläst 2010-10-18, 20:56 #18
Nykomling

Nykomling

Vad menar ni med sökmotor problem BTW?

Vad jag kan se så indexerar google hemsidan helt utan problem, söker du te.x "Biltvätt umeå" på google (från västerbotten där vi befinner oss iaf, beror väl på vart man bor) så ligger vi högst upp.
Så är det med de flesta sökord där vi t.om går om konkurrenter som funnits i 10år och har html sida.

Har givetvis anpassat det via googles verktyg och gjort det som behövs göras med te.x sökmotor optimering, lagt in robots.txt också.

Senast redigerad av Amstaff den 2010-10-18 klockan 21:00
Oläst 2010-10-18, 21:11 #19
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Vad menar ni med sökmotor problem BTW?

Vad jag kan se så indexerar google hemsidan helt utan problem, söker du te.x "Biltvätt umeå" på google (från västerbotten där vi befinner oss iaf, beror väl på vart man bor) så ligger vi högst upp.
Så är det med de flesta sökord där vi t.om går om konkurrenter som funnits i 10år och har html sida.

Har givetvis anpassat det via googles verktyg och gjort det som behövs göras med te.x sökmotor optimering, lagt in robots.txt också.
Det är för att både "biltvätt" och "Umeå" ingår i titeln. Dock kan man inte få in så många sökord i en titel, Google kommer ignorera den om den blir för lång.

Säg att jag vill ha en Aquapel behandling och söker efter "Aquapel Umeå", då är inte det ordet indexerat alls eftersom det är inbakat i din swf.

Hade du sett till att göra allt innehåll möjligt att indexera hade du kunnat få betydligt fler sökträffar på andra ord en de som är med i din titel.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017