FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har under åren skaffat mina kunder som jag jobbar med, så jag är inte så noga med att ta in nya. Så jag jobbar hellre med kunder som förstår mitt värde. Våga ta bra betalt, skaffa några bra referenser och behandla dina kunder väl så kommer du så småningom ha att göra. Är man bara grym på det man gör så finns det oftast jobb, iaf enligt min uppfattning. gl! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Lönekostnader: 20000*1,5*12,2 => 366 000 kr /år Fasta kostnader: ca 150 000 kr/år Totala fasta kostnader: 516 000 kr/år Antal debiterbara timmar: 1200 timmar/år Självkostnad: 430 kr/tim Marknadsföring ca 10% av omsättning Vinstmarginal(före skatt): 10% av omsättning Kreditförluster 4% av omsättning Summa: Rörliga kostnader: 24% av omsättning Du behöver då debitera: 430/(1-0,24) = 430/0,76 d v s 566 kr/tim + moms. Här kan du räkna lite på egen hand: http://verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp Senast redigerad av Conny Westh den 2010-10-18 klockan 03:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Var inte heller rädd att säga nej till jobb, om det inte känns rätt. De kunder som vill ha billiga lösningar är oftast de som strular mest (sena betalningar, vill ha ändringar etc). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
@ConnyWesth: Vilken hjälte du är. Jag blir genuint glad när jag läser dina tips som är pedagogiska och avväpnande. Precis vad en nybliven företagare behöver höra.
Förutom alla bra tips du fått om nätverkets betydelse, vikten av att leverera det du lovar till det pris du sagt och "rätt" kvalitet, så finns det även ett bra ordspråk som jag själv följer. "Ta inte betalt för de små tjänsterna, men ta ordentligt betalt för dem stora" Att ta bra betalt för sin tid tycker jag aldrig att man skall skämmas för. Men börjar man fakturera minimitiden en timma för att kunden bad om hjälp att skapa en e-mail adress till så är man fel ute. Då kommer man snart bli av med kunderna, för då blir man plötsligt "för dyr". En sund givande och tagande - metalitet tror jag att man vinner på i längden. Lycka till! Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så jättemycket för alla tips! Har tagit till mig dessa och skall nu komma igång med mitt företag på riktigt!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|