FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag undrar hur ni som jobbar som konsulter fakturerar era kunder när det gäller korta ärenden. Idag skriver inte jag upp någon tid om det bara handlar om samtal som tar upp till cirka 10 minuter och jag inte behöver göra någon åtgärd. Ofta så har jag kontakt med ett fåtal personer på samma företag. Men nu kommer jag ge ett företag en offert där jag ska ge support till ett 100-tal användare som är spridda på cirka 50 olika ställen rent geografiskt. Det handlar om 5-10 samtal per år från varje användare och om ärenden som ofta kommer ta mindre än 15 minuter att lösa. Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det blir ohållbart för dig om du inte ska kunna debitera alla småsamtal, för det är oftast dom som är de värsta tidstjuvarna i längden. Debiterar du per påbörjad halvtimme (alternativt 15 min om 30 känns mycket för kunden) så minimerar du onödiga samtal och sparar tid för både dig och kunden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Håller helt med. det viktiga är att kunde förstår att det kostar pengar att ringa dig, det gör att dom testar/försöker lite mer själva innan dom ringer dig.
Vilket både du och kunden spara tid och pengar på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tar betalt per påbörjat timme men det beror självklart vilken typ av frågor det är, vilken typ av kund det är samt vilken tidpunkt dom ringer.
Ringer någon skitkund 18.30 så får dom såklart betala. Ringer bästa kunden som man fakturerar en halv miljon så kan dom nog få 10 minuter utan att varesig jag eller dom gråter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Debitera aldrig mindre än halvtimme även för ett 10 min telefonsamtal, det är ett avbrott in din dagluga arbetsrutin som gör att du kommer vara inproduktiv i minst en halvtimme.
Om du får ett 10 min samtal varje halvtimme kommer du inte hinna göra annat på hela dagen, det är min erfarenhet. Men du kan även debitera 1 timme som minimum, det är det vanligaste ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar! Det uppskattas.
Då får det bli en halvtimma i offerten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Man kan också räkna lite högre timpris med bjuda på snabba samtal och e-mail, eller räkna ett lägre timpris och vara superpetig med att debitera allt. I slutändan blir det kanske samma summa, men vilket uppskattar kunden bäst? Sen håller jag med, man kan inte ta 10 minuter samtal varje halvtimme. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det nya jobbet som jag ska offerera handlar dock om så många personer jag ska hålla kontakt med. Fakturan kommer skickas in till ett centralt ställe och jag tror inte ens personerna som jag ger support till kommer få se fakturan så länge den fakturerade tiden är rimlig. Om jag då inte skulle skriva upp korta ärenden skulle ingen ens märka att jag fixar dessa gratis, vilket inte är bra. Alternativet är att skriva upp den exakta tiden ärenden tar men som någon sa tidigare så kommer jag ju inte hinna med mer än kanske 4-5 st 5-minutersärenden per timme utan att få något annat gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Jag debiterar alltid en påbörjad timme för varje jobb där arbetet inte ingår. Det är väldigt få som klagar och dem som klagar får gärna vända sig till någon annan. Som Conny säger, ett avbrott på 10 minuter gör att du inte kommer återkomma till tidigare uppgift direkt.
Säg istället till kunderna att du ta ex. 600 kr i timmen och minsta debitering är en timme. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |