Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-06, 09:39 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Standard Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

Hej

Jag undrar hur ni som jobbar som konsulter fakturerar era kunder när det gäller korta ärenden. Idag skriver inte jag upp någon tid om det bara handlar om samtal som tar upp till cirka 10 minuter och jag inte behöver göra någon åtgärd. Ofta så har jag kontakt med ett fåtal personer på samma företag.

Men nu kommer jag ge ett företag en offert där jag ska ge support till ett 100-tal användare som är spridda på cirka 50 olika ställen rent geografiskt. Det handlar om 5-10 samtal per år från varje användare och om ärenden som ofta kommer ta mindre än 15 minuter att lösa.

Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 09:51 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
Det tycker jag.

Det blir ohållbart för dig om du inte ska kunna debitera alla småsamtal, för det är oftast dom som är de värsta tidstjuvarna i längden. Debiterar du per påbörjad halvtimme (alternativt 15 min om 30 känns mycket för kunden) så minimerar du onödiga samtal och sparar tid för både dig och kunden.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 10:12 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Håller helt med. det viktiga är att kunde förstår att det kostar pengar att ringa dig, det gör att dom testar/försöker lite mer själva innan dom ringer dig.
Vilket både du och kunden spara tid och pengar på.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 21:24 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jag tar betalt per påbörjat timme men det beror självklart vilken typ av frågor det är, vilken typ av kund det är samt vilken tidpunkt dom ringer.

Ringer någon skitkund 18.30 så får dom såklart betala. Ringer bästa kunden som man fakturerar en halv miljon så kan dom nog få 10 minuter utan att varesig jag eller dom gråter.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 03:55 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Debitera aldrig mindre än halvtimme även för ett 10 min telefonsamtal, det är ett avbrott in din dagluga arbetsrutin som gör att du kommer vara inproduktiv i minst en halvtimme.

Om du får ett 10 min samtal varje halvtimme kommer du inte hinna göra annat på hela dagen, det är min erfarenhet.

Men du kan även debitera 1 timme som minimum, det är det vanligaste ...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 06:47 #6
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Tack för alla svar! Det uppskattas.

Då får det bli en halvtimma i offerten.
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 15:13 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Debitera aldrig mindre än halvtimme även för ett 10 min telefonsamtal, det är ett avbrott in din dagluga arbetsrutin som gör att du kommer vara inproduktiv i minst en halvtimme....
Tycker inte man kan vara så bestämd att man säger aldrig. Precis som studiox säger beror det på kunden, ibland är det tid man bjuder på, ibland tar man betalt.

Man kan också räkna lite högre timpris med bjuda på snabba samtal och e-mail, eller räkna ett lägre timpris och vara superpetig med att debitera allt. I slutändan blir det kanske samma summa, men vilket uppskattar kunden bäst?

Sen håller jag med, man kan inte ta 10 minuter samtal varje halvtimme.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 16:18 #8
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Tycker inte man kan vara så bestämd att man säger aldrig. Precis som studiox säger beror det på kunden, ibland är det tid man bjuder på, ibland tar man betalt.
Jag tänker också i dom banorna. Kunder som jag vet beställer större jobb är jag inte noga med att debitera korta ärenden och det tycker jag fungerar bra.

Det nya jobbet som jag ska offerera handlar dock om så många personer jag ska hålla kontakt med. Fakturan kommer skickas in till ett centralt ställe och jag tror inte ens personerna som jag ger support till kommer få se fakturan så länge den fakturerade tiden är rimlig. Om jag då inte skulle skriva upp korta ärenden skulle ingen ens märka att jag fixar dessa gratis, vilket inte är bra.

Alternativet är att skriva upp den exakta tiden ärenden tar men som någon sa tidigare så kommer jag ju inte hinna med mer än kanske 4-5 st 5-minutersärenden per timme utan att få något annat gjort.
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 23:24 #9
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag debiterar alltid en påbörjad timme för varje jobb där arbetet inte ingår. Det är väldigt få som klagar och dem som klagar får gärna vända sig till någon annan. Som Conny säger, ett avbrott på 10 minuter gör att du inte kommer återkomma till tidigare uppgift direkt.

Säg istället till kunderna att du ta ex. 600 kr i timmen och minsta debitering är en timme.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-08, 18:49 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Säg istället till kunderna att du ta ex. 600 kr i timmen och minsta debitering är en timme.
Eller så tar du 50% mer, 900:- / timme, och låter kunden ringa och störa dig 2-3 gånger för ett projekt på 20 timmar.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017