FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har blivit av med en .SE-domän på något vis och IIS är inte till någon hjälp överhuvudtaget. Den registrerades via Neware och fördes sedan över till SE Direkt.
De påstår att någon gjort en överföring till ett annat ombud (Crystone) och där jag skall ha fått ett mail för att godkänna denna flytt. Detta har INTE hänt. Och jag har inte godkänt någon överföring av denna domän. Det är större chans att .SE blivit hackade än att någon tagit sig in i mitt e-postkonto. Jag har aldrig sett något IP-nummer på min e-post som inte är mitt. Och ingen annan kan komma åt den från en dator eftersom jag inte lämnar den inloggad någonstans. Utöver det har jag inte haft några som helst oegentligeheter förutom detta. Domänen bytte ägare 7 Mars 2009. När införde IIS authkod-systemet? Crystone säger att jag skall tala med IIS och IIS säger jag skall tala med Crystone. Så nu är jag en domän mindre. Vad göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
P.S. Domänen bytte ombud innan det gått ett år. Den blev alltså inte snapbackad. Jag fick ingen AVI och nu när jag kollade upp den så är det ny ägare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det var då den nya affärsmodellen togs i drift. Det tyder på att någon lyckats lura Crystone att det är deras domän och fått den överförd till Crystone vid flytten. Innan flytten fanns inget SE Direkt - då låg alla domännamn under IIS.
I första hand är det nog Crystone som gjort fel, men det är IIS som har tillsynsansvaret över registrarerna. Försök få tag i någon domänansvarig på Crystone, gärna någon som var med vid flytten och vet hur den gick till. Se om de har något bevis på att domänen skulle flyttas till dem. Om de inte har sådana bevis, eller om bevisen är falska, börjar det bli dags att blanda in IIS. Peter Forsman på IIS är för övrigt duktig på sådana här ärenden. Han jobbar med registrarerna (är med på forumet också - han lär väl svara snart :-) ). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Meddelande raderat
Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:21 Anledning: OT |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Crystone är helt bakom flötet och påstår att den legat hos dem sedan 2007. Trots att jag ägde den 2008...
Fanns en anledning till att jag slutade använda Crystone som ombud efter jag testat dem en gång innan. Nu verkar de har strulat till det ordentligt, och inte ens aviserat mig om dem nu skulle vara ombud för min domän. Som kanske droppat och någon annan plockat den, och åter igen använder Crystone... GANSKA märkligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett problem med bytet av affärsmodell var att registrarerna fick bekräfta vilka domäner som tillhörde deras kunder. Dessa bekräftelser byggde på att kunderna i sig bekräftat vilka domäner de ägde. Registrarerna fick inte tillgång till ägarinformation för domänerna förrän bytet redan skett, så uppgifterna från registrarerna byggde i stor del på att de utgick från sina affärssystem och frågade kunderna om de fortfarande ägde domänerna. Registrarerna var innan bytet bara återförsäljare för IIS så vad som egentligen hänt med domänerna efter köpen visste inte registrarena innan systembytet.
Det jag försöker komma fram till är att någon förmodligen köpte domänen av Crystone 2007. 2008 köpte du den (antingen genom en överlåtelse eller för att förra ägaren inte förnyat den). Att du övertog domänen fick Crystone ingen information om. Vad Crystone anbelangar fanns möjligheten att deras kund fortfarande var ägare av domänen, därför frågade de kunden innan systembytet trädde i kraft. Kundens bekräftelse ska i sin tur finnas dokumenterad hos Crystone på ett eller annat vis. Först efter systembytet fick registrarerna tillgång till kontaktuppgifter för domänägarna, så som de stod i IIS system. På Levonline gjorde vi ett utskick till samtliga domänägare (de riktiga domänägarna, i .se:s system) för att alla skulle vara medvetna om systembytet och för att upptäcka eventuella fel, men det är möjligt att många andra registrarer inte gjorde så - och då kan det hända att du inte fått någon information från Crystone alls. Om någon nu norpat domänen så var de säkert snabba med att göra just en överlåtelse när domänen väl fanns på deras Crystone-konto. En överlåtelse ska i så fall också finnas dokumenterad hos Crystone. Senast redigerad av emilv den 2010-10-08 klockan 21:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det här är verkligen allvarligt, både om Crystones dokumentation är otillräcklig och oriktig OCH att någon kunnat lura systemet med hjälp av företaget. Jag skulle ringa och kräva bevis från Crystone om vad som egentligen hänt. Saknar de detta så är det något som står riktigt illa till hos företaget och då bör du blanda in IIS.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
emilv, det låter mycket troligt.
2008 droppade domänen och jag plockade den via Neware, sedan flyttade jag den till .SE domänhanteraren. Sen dess fick jag ingen AVI på domänen och nu ligger den hos en annan på Crystone... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det kan även vara så att den droppade igen och någon annan plockade upp den, eftersom Crystone inte aviserat mig utan den gamla ägaren (igen)...
Jag anser fortfarande att jag äger domänen då jag aldrig sagt upp den, överlåtit den, inte fått någon räkning och köpte den då den löpte ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är MYCKET imponerad av emilv!
Det är mycket glädjande att se att en av .SE's registrarer är så kunnig i händeldeförlopp, regler vid övergången i kombination med en vettig konsekvensanalys. Så en kort kommentar till kippex - lägg av! För det första KAN vi i detta skede säga vem eller vad som gått fel - OM domänen överhuvudtaget reggades av Neware osv. Sen har Balticinkasso inte varit aktiva på många år, dels pga av att huvudpersonen (för övrigt en av grundarna till Sverigedemokraterna) fick 6-7 års fängelsestraff och två andra kortare straff, den kriminella verksamheten med ryska torpeder och grishuvuden har inget i Sverige att göra, så tänk dig för innan du slänger ur dig ovett. Wojt - hinner du ikväll så pm:a mig vilken domän, så ska jag titta om jag kan se vad som hänt. Annars maila [email protected] så tittar vi på ärendet. Peter Forsman / Internet Sweden |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|