Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-06, 11:15 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Hej på er,

Tack för bra tips om mäklare och Thailand i övrigt, osv!

Angående blogg kommer vi att släppa loss PBC-bloggen fritt till de som är på plats så att alla får skriva sin version av upplevelsen på bloggen.

En annan detalj som vi kommer att köra är att samtliga som är på PBC kommer att få hålla en presentation för övriga deltagare, om valfritt ämne som man tror kan intressera, inspirera eller lära andra. Ett sorts TED-talk med andra ord!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-05, 22:37 #2
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Jag vill bara säga några saker då jag är tvungen!!!:

1. Gud vad ni kommer uppleva, ni som kommer åka ner dit och jobba.
Jag önskar jag var i samma sits som er och planera att åka ner dit och jobba, thailändare är ju hur snälla som helst och ett underbart land att leva och bo i (förrutom myndigheterna hela vägen...)

2. Jag kommer lätt att haka på något liknande när jag är 19 år, d.v.s när jag gått ut gymnasiet, om möjligheter och intresse finns för detta.

3. Ni som åker ner dit osv, ni måste ta bilder/filma arbetsmiljön, klimatet och återberätta mycket!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-05, 23:01 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
3. Ni som åker ner dit osv, ni måste ta bilder/filma arbetsmiljön, klimatet och återberätta mycket!
Jag föreslår att ni som åker ner dit startar en blogg/bloggar om resan och dokumenterar vad det är som händer. Hade vart fantastiskt för oss som inte ska dit.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 00:26 #4
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag föreslår att ni som åker ner dit startar en blogg/bloggar om resan och dokumenterar vad det är som händer. Hade vart fantastiskt för oss som inte ska dit.
Det ska bli, om resan blir av för min del. Vore kul att bana väg för göra detta till något återkommande.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-05, 23:03 #5
Muqito Muqito är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem

Jag är lätt på efter sommaren Så om ni är kvar kanske man kan komma förbi eller så kanske det finns nya gäng som är sugna på att åka.

Kul att intresset är så stort i alla fall!

Jag ska definitivt ner i alla fall efter studenten.
Muqito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-05, 23:06 #6
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Muqito Visa inlägg
Jag är lätt på efter sommaren Så om ni är kvar kanske man kan komma förbi eller så kanske det finns nya gäng som är sugna på att åka.

Kul att intresset är så stort i alla fall!

Jag ska definitivt ner i alla fall efter studenten.
Antar att du, som mig, är född år 92. Jag hade tänkt åka till något slumpmässigt valt land (det måste dock vara varmt!) och jobba med diverse projekt.

Jag är fett sugen på att åka i sommar då jag precis kommer att ha tagit studenten då. Du med!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 08:21 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Antar att du, som mig, är född år 92. Jag hade tänkt åka till något slumpmässigt valt land (det måste dock vara varmt!) och jobba med diverse projekt.

Jag är fett sugen på att åka i sommar då jag precis kommer att ha tagit studenten då. Du med!
Absolut men vore bättre för mig efter sommaren! Då kan man glassa lite i Sverige sedan ta det efter semestern när alla börjat jobba igen osv.

Kan förövrigt fixa sommarjobb, så det ska inte vara några problem att åka iväg efter sommaren i alla fall

Men back till frågorna:

Knullis snackade ju om några försäkringar, de gör du här i Sverige right?
Måste du betala summan där nere fortfarande och sedan får du tillbaka pengarna här i Sverige eller hur fungerar det?

Jag har redan bestämt mig för att jag ska åka utomlands och förhoppningsvis Thailand. Så tänkte att då kan jag lika gärna passa på att fråga.
Muqito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 06:31 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Det har listats vad som är billigt i Thailand, här kommer det som är förhållandevis dyrt:

1. Bilar. Inte minst europeiska och amerikanska som inte sällan går loss på 2-3 gånger priset på "hemmaplan". Exempelvis kostar Volvo så mycket mer än i Sverige.

2. Vin på affär. Dock sällan mer än 20% mer än på bolaget så riktigt så jävligt är det inte som vissa vill beskriva det. På restaurang är det oftast billigare än i Sverige (ibland rejält) men på enklare restauranger kan huset vara riktigt vidrigt, rent ut sagt.

3. Internet. De flesta leverantörer erbjuder numer 1-10 mbps i Thailand. Priserna är ungefär som de svenska, men hastigheten är (som ni förståt) sämre.

4. Utländska böcker. Engelskspråkiga pocketböcker går loss på 100-200 spänn (400-800 baht).

5. El. Inga extrema priser men inte sällan aningen dyrare än i Sverige.

6. Bra möbler. Jag köper numer enbart snugga bambu och genuina trämöbler då möblerna man får på möbelvaruhusen här är av så dålig kvalitet att det är sorgligt. Handtillverkade möbler är förhållandevis billiga, medan spånplattemöblerna av någorlunda kvalitet är ganska dyra. Om ett år kommer IKEA / IKANO hit.

7. Att titta på thaiboxning (Muay Thai). Ofta 2-400 kronor för en ringside-biljett även om boxarna är relativt medelmåttiga.

8. Importerad öl

9. Träna på gym. Ungefär eller nästan samma priser som i Sverige men oftast lägre standard. Undantaget Bangkok som har högklassiga gym numer.

10. Importerad mat.

I övrigt är det mesta billigare eller MYCKET billigare här i Thailand.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 13:07 #9
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Beträffande långtidsboende i Thailand:

Bara lägger till att billigast och säkrast kommer man undan genom att åka till den ort man önskar bo på, ta in på ett (billigt?!) hotell och sedan åka runt (med moppe etc) och kika på boende själv. Då slipper man riskera "köpa grisen i säcken" och förlita sig på försäljare som talar i egen sak.

Är det ett land där det finns tomma lägenheter och hus så är det här. Det har byggts alldeles för mycket de senaste decenniet och sen kom den ekonomiska krisen...
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 13:43 #10
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Beträffande långtidsboende i Thailand:

Bara lägger till att billigast och säkrast kommer man undan genom att åka till den ort man önskar bo på, ta in på ett (billigt?!) hotell och sedan åka runt (med moppe etc) och kika på boende själv. Då slipper man riskera "köpa grisen i säcken" och förlita sig på försäljare som talar i egen sak.

Är det ett land där det finns tomma lägenheter och hus så är det här. Det har byggts alldeles för mycket de senaste decenniet och sen kom den ekonomiska krisen...

Det var ett intressant tips.
Typ på samma sätt har vi gjort nu när vi åkt till Malta. Här behövde vi dock inte hyra moped utan mäklarna skjutsade runt oss.
Tycker du man ska hjälp av en mäklare i den processen?

Som simpel svensk tänker man också: Finns det inte risk för att man inte hittar något när man väl kommer dit? Eller att det blir ännu dyrare för att de Bra Och Billiga (TM) redan är bokade?

Har aldrig varit i Thailand så jag vet inte hur det fungerar där. Vad tror du?
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017