Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-07, 16:04 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Utvecklar lite istället för att ge "meningslösa kommentarer":

Fördelar med Hua Hin (mer eller mindre personliga reflektioner):

1. Nära till Bangkok och en halvdag med buss från Samui / Phuket
2. Relativt utvecklad infrastruktur inkl internet
3. Stort utbud av boende, både lägenheter, bungalow-resort och hotell

Nackdelar med Hua Hin (personliga åsikter):

1. Stranden är ok, men inte i klass med Krabi, Samui, Samet, Phangan etc
2. Heltrist nöjesliv om man jämför med Phuket, Bangkok, Samui, Phangan och Pattaya

Nåja, vi är alla olika och har olika referenser, erfarenheter och åsikter. Detta var mina.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 16:08 #2
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Jaa det håller jag med om till 100% att nöjeslivet är riktigt tråkigt. man har sett allt som finns o se på ett par dagar, men då trådskaparen ville ha tips om ett lämpligt ställe att arbeta på så var Huahin det första jag tänkte på =)
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 16:21 #3
pilzeckers avatar
pilzecker pilzecker är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
pilzecker pilzecker är inte uppkopplad
Nykomling
pilzeckers avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hua Hin är bra om man vill ha någonstans som är lungt, helt ok strand, helt ok nattliv. Men 1,5h med buss till Bangkok och Bussar och tåg går söder ut dagligen. Finns även mycket bra resturanger och prisnivån är bra om man jämför med t.ex. Phuket.

Ang. att bo på hotell tror jag det kan vara bra pga. av att ni vill jobba och inte ägna et år krångel. Allt i Thailand tar lååång tid. Och skall folk komma och gå så är det ju smidigt också. Men även att ha tillgång till gym, pool osv. är ju skönt.

Men tänk på att ni kommer jobba i en grå-zon och att det kan vara idé att inte gå ut för mycket med vad man gör. Samma sak som folk som lever på poker och telefonförsäljning här nere.
pilzecker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 12:40 #4
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Kul att det är fler som tänker som jag. Har varit i Thailand 2-3 månader varje vinter de senaste 5 åren och mest ägnat tiden åt distansarbete och självutbildning.

Enligt thailändska ambassaden i Stockholm, så behövs inget speciellt tillstånd för att arbeta på distans från exempelvis hotellrummet. I alla fall inte när jag kollade upp det för några år sedan.

Jag kommer åka ned igen i januari-april, men kommer nog mest vara i Bangkok. Största fördelen med Bangkok är den aktiva geek-communityn som cirkulerar kring det årliga Barcamp och liknande. Sedan jag var där sist så har de också startat BKK Web Meetup. Det är förstås inte ett alternativ för PBC då det inte finns någon strand, men ville nämna det ändå (vanlig buss mellan Bangkok och Hua Hin tar ca 3 timmar).

Många har också kontakt med kringliggande länder och åker till Barcamps i exempelvis Singapore, Malaysia och Burma, så det är ett tips för den som har råd och ändå måste åka utanför Thailand gpa visum-reglerna.

/nadam
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 12:45 #5
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

vad är barcamp? skulle gärna vilja veta mer
Oläst 2010-10-10, 12:49 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
vad är barcamp? skulle gärna vilja veta mer
Läs: http://www.barcampbangkok.org/overview
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:51 #7
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Tack återigen för många bra tips. Jag har fått kontakt med en vän till en vän som har ett webbföretag i Bangkok och som ska hjälpa oss. Tror det är väldigt intressant för många fler än jag att knyta kontakter med ett företag i Thailand som kan bistå med programmering, app-programmering etc för billigare än flertalet svenska motsvarigheter. Hon kommer att komma ner och hälsa på så att folk får knyta kontakt med henne, hon är dessutom en av flera som hjälper oss att hitta boende för tillfället.

Vi är mest inne på Hua Hin för tillfället men utesluter absolut inte andra platser, (Captain Thailand du får gärna tipsa om några specifika platser du tror kan passa bra). Vår prioritet ligger för närvarande ungefär enligt:

1. Boendet - detta inkluderar en smidig lösning för varje person och hyra samt en gemensamhetsyta där man kan jobba tillsammans.
2. Internet - Egentligen en del av #1 men internet måste vara bra nog att kunna tåla 7-10 pers samtidigt som kopplar upp sig. Man bör dock vara medveten om att det knappast är samma kvalitet på nätet som i Sverige.
3. Prisnivån - Det får inte vara alltför dyrt men behöver inte nödvändigtvis vara absoluta lågbudget. Helst ska det finnas möjlighet till flera prisnivåer för att passa olika bekvämlighetskrav och budgetar.
4. Omgivningen - Det ska vara nära strand och förströelser/restauranger. Jag ser inte att det måste vara nära ett top-of-the-line bardistrikt då det här inte är en partyresa. Det är förstås kul om man kan gå ut när man väl vill det.
5. Turistigheten - Jag ser personligen helst att det inte är mitt i ett turiststråk. Med det menar jag att det inte kommer funka mitt i Phuket Town men att det är ok att det är en turistort. För er som varit på Bali så är tex Kuta inte ok, medan Sanur är ok. ALLA platser i Thailand är mer eller mindre turistiga och det är ok, det är bara de absoluta turistorterna som inte funkar. Det är grymt påfrestande i längden.

Sen ser jag personligen gärna att det finns ett thaiboxningsgym i närheten, men det är inget krav

Alla ni som för närvarande bor och arbetar ifrån Thailand, skulle gärna vilja att ni pm:ar er mejladress till mig. Skulle vilja fråga lite mer om er situation etc utanför denna tråd.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 14:05 #8
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Har faktiskt funderat på något likande själv. Eftersom jag bloggar på heltid så har jag undrat på o sticka till ett varmare land under vintern
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 14:54 #9
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Kanon, skicka in en intresseanmälan och häng på vetja!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 15:30 #10
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

får man fråga , hur många är det hittils som troligtvis kommer haka på detta som det ser ut idag?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017