Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är jag lurad eller talar Tele 2 sanning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-27, 14:47 #11
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Verkligen kul att så många vill hjälpa till! Tack!

Med DSL-kabel så menar jag den vita, tunna kabeln mellan ADSL-split (som sitter i telefonjacket) samt modemet.

Min dator står i mitt sovrum och modemet står bredvid datorn. Det är cirka 7-8 meter mellan modemet och telefonjacket, men min nuvarande DSL-kabel är så oerhört mycket längre. En lång bit utav kabeln ligger bara på golvet i en hög. Anledningen till att jag tog en sådan lång kabel är att killen på Expert sa att det inte spelade någon roll hur lång DSL-kabeln är. Nu i efterhand så funderar jag nästan på om man inte menade Nätverkskabeln, för den verkar kunna vara rätt så lång.

Det jag behöver är alltså för det första en kortare DSL-label, men jag behöver även en nätverkskabel som är längre än den jag har nu eftersom att jag måste flytta modemet till byrån som står vid telefonjacket pga. den kortare DSL-kabeln.

Gällande felsökning så har jag prövat att återställa modemet, prövat på en annan dator, bytt dsl-kabel, bytt nätverkskabel samt även modem - Ingenting har genererat någon skillnad.

Observera att jag inte kör trådlöst utan en nätverkskabel går mellan min dator samt modemet.

Tack på förhand
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 15:13 #12
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
När jag har problem med comhem skyller de alltid på min dator och alla möjliga kort som ligger i den. Men likt förbaskat börjar det att funka felfritt igen efter en timme när man har ringt dom, UTAN att jag har rört datorn. Så man kan inte riktigt lita på dom när de börjar ifrågasätta ens sladdlängd.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 15:20 #13
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
När jag har problem med comhem skyller de alltid på min dator och alla möjliga kort som ligger i den. Men likt förbaskat börjar det att funka felfritt igen efter en timme när man har ringt dom, UTAN att jag har rört datorn. Så man kan inte riktigt lita på dom när de börjar ifrågasätta ens sladdlängd.
Jag tycker tvärtom, att comhem inte alls ställer några dumma frågor utan kör test direkt, dom upptäcker nåt knas och fixar till det. Å andra sidan brukar jag börja samtalet med att berätta exakt hur det ligger till, hur jag felsökt osv.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-03, 03:28 #14
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Till TS: Vet du hur långt det är mellan ditt hus och telestationen som skickar ut signalen?

När jag bodde hemma hos föräldrarna så märkte jag hur hastigheten blev sämre och sämre med tiden, antagligen för att ADSL-nätet blev mer belastat för varje dag som gick.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-08, 06:14 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Är du säker på att modemet är kopplat till första telejacket?

Har du flyttat någon telefon till ett annat jack, eller kopplat in en ny telefon någonstans? (Eller annan utrustning som t.ex. telefonsvarare eller nummerpresentatör.)
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 04:58 #16
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Kabelns längd är en faktor men ska väl inte göra så stor skillnad om den nu inte är 65 m lång..
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 22:10 #17
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jontz Visa inlägg
Kabelns längd är en faktor men ska väl inte göra så stor skillnad om den nu inte är 65 m lång..
Den är verkligen inte så lång, 15 meter högst. Även jag själv tycker att det är ett väldigt konstigt påstående även om det säkert ligger lite sanning i det.

Jag har funderat lite, och då det fortfarande går lika segt så tänker jag ringa upp dem imorgon.

BjörnJ: Ursäkta sent svar - DSL-split(en) sitter garanterat i det första telejacket.

Det som jag verkligen undrar över är, hur det kan gå så löjligt segt när jag trots allt får 5 megabit i genomsnitt hos Bredbandskollen.se. Visserligen ska det vara snäppet bättre då jag betalar för mer, men 5 megabit borde väl ändå räcka till att besöka t.ex Facebook? Jag har haft betydligt segare hastighet förut, och det gick dubbelt så snabbt som detta kan jag säga.

Senast redigerad av Dakota den 2010-10-10 klockan 22:18
Oläst 2010-10-11, 00:12 #18
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Häng inte upp dig på kabellängden. Klart den ska vara så kort som möjligt och av bra kvalité. Ju bättre kopparkablar mellan ditt modem och kabelstationen ju högre hastigheter.

Vad fick du för resultat på bredbandskollen? Bor du på landet så får du räkna med att inte komma upp i 8 mbit. Det har nog mer att göra att avstånden där brukar vara längre än i tätbefolkade bostadsområden.

Det kommer heller inte att hjälpa att byta leverantör då tjänsten leveras av teliasoneras nätbolag och tele2, bredbandsbolaget och glocalnet köper in sig på den. Det du ska göra är att be om att få din räkningsänkt till den nivån de kan få upphastigheten på. Är du inte nöjd med hastigheten dra om hela telefonjacket. Hur du gör det vet jag inte och det är säkert apdyrt.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 07:57 #19
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av myapp Visa inlägg
Häng inte upp dig på kabellängden. Klart den ska vara så kort som möjligt och av bra kvalité. Ju bättre kopparkablar mellan ditt modem och kabelstationen ju högre hastigheter.

Vad fick du för resultat på bredbandskollen? Bor du på landet så får du räkna med att inte komma upp i 8 mbit. Det har nog mer att göra att avstånden där brukar vara längre än i tätbefolkade bostadsområden.

Det kommer heller inte att hjälpa att byta leverantör då tjänsten leveras av teliasoneras nätbolag och tele2, bredbandsbolaget och glocalnet köper in sig på den. Det du ska göra är att be om att få din räkningsänkt till den nivån de kan få upphastigheten på. Är du inte nöjd med hastigheten dra om hela telefonjacket. Hur du gör det vet jag inte och det är säkert apdyrt.
Tack för ditt svar,
Vi bor inte ute på landet, men inte heller inne i centrum. Vi bor i ett villaområde där det känns som att hastigheten borde kunna komma upp till max, speciellt då jag vet andra som har hög hastighet som bor här.
Oläst 2010-10-11, 10:22 #20
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vad får du för svarstid på Bredbandskollen? Bandbredden är inte allt som spelar roll.

Annat som kan vara relevant är ändringar du själv gjort nyligen. Har du installerat någon ny brandvägg (hårdvara eller mjukvara på datorn) eller liknande?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017