FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har inga som helst problem med att betala moms på allt jag säljer, heller inte betala skatt på min vinst. Det gör jag med nöje med tanke på att det är nödvändigt för landets ekonomi.
Däremot så är jag så extremt trött på att konkurrera med privatpersoner som säljer saker svart över Internet! Hur ska vi kunna konkurrera med privatpersoner som säljer liknande produkter utan att lägga på 25% moms eller ens betala skatt på sin vinst? Ett enkelt svar: "Det går inte!" Tycker skatteverket borde ge några anställda i uppgift att ringa till blocket, tradera och andra annonseringssajter och förklara för privatpersonerna vad skattebrott innebär och vad det har för konsekvenser. De kan egentligen göra vad som helst, bara de gör någonting alls! De behöver helt enkelt dra upp takten lite och inte vara så himla långsamma! Som det ser ut nu så bryr de sig inte så mycket om dessa "små skattebedragare". Nu kommer troligen vissa av er säga emot mig men kolla på historian. Sen det har gått att annonsera har skattebedragarna blivit fler och fler men antalet granskade har inte riktigt ökat i samma takt som det behövs! Ville mest skriva av mig lite... :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det har diskuterats ganska flitigt här: http://www.ehandel.se/forum/generell...-en-hobby.html
Dock finns det ingen bra lösning :-/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för infon! Ska läsa igenom det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är rätt säker på att det sitter personer från skatteverket på de olika köp och sälj sidorna.
Om jag inte minns helt fel så fanns det även en kvinna som blev avstängd från a-kassan eller arbetsförmedlingen pga att hon sålde för mycket på tradera.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För i Sverige kan man inte tjäna pengar genom att jobba mer med all skatt, istället får ju arbetarna ett slag i ansiktet och åker på extra statlig skatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Importerar du inte från något annat u-land eller något? Jag tycker ändå att sverige borde sänka skatten en aning, fast who the fuck am i or you to tell the governet whats right and wrong? PrivatPersoner borde faktiskt också skatta på sina köp tycker jag, (vid större köp t.ex över 100 000 kr), under 100k borde det ses som någon slags hobby verksamhet, men jag kanske också ändrar min åsikt och uppfattning när jag ska köpa en bil för 110k på blocket.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag snackar om varor med varumärken som Tullen borde stoppa, t ex http://www.tradera.com/Nytt-Skal-Til...0704_116094239 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan ser jag inte problemet, exakt samma produkt kan du köpa på ebay från Kina |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men nu är frågan, vart får du in dina iPhone skal osv från? Hur vet vi att du inte importerar dom från Kina som privat person, och på så sätt slipper du skatta o allt det som behövs? Hur vet vi att du köper detta genom ditt företag osv...ja frågorna är långa, det finns oftast rimliga svar till alla frågor, annars är det något lurt. Men återigen, lunarmys, Ta inte illa upp, jag menar inget illa mot dig med dessa frågor eller så, utan vill bara ha för mig vad som är vad osv.. Tack ska du ha ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|