FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det inte rätt mycket Jantelag över detta?
Du konkurrerar inte med privatpersoner, du konkurrerar med Tradera/Blocket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mao tycker du att det är okej att göra inbrott också?
Man förskaffar sig ju något på ett olagligt sätt på båda sätten. Citat:
Är inte det samma sak som att säga att man inte konkurrerar med de som annonserar på Adwords, utan att man konkurrerar med Google? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Vilsen? Jag syftar på dom via deras affärsidé, inte deras verksamhet. Skall jag köpa/sälja något via nätet då. Eftersom deras namn är närmast synonymt med köp&sälj idag.
Tradera/Blocket är främst till för privatpersoner, men har släppt in företagare där pga marknaden. Tål man inte konkurrensen från privatpersonerna så håller jag med Patrik, lägg ned verksamheten. Om jag handlar något från en privatperson på Tradera/Blocket, begår jag ett brott? Då kan jag erkänna att jag begått många brott då, eftersom jag köpt en del via Blocket och Tradera. Jag tycker det är Jantelag över detta eftersom trådskapare inte tåler att personerna på Tradera/Blocket lyckas bättre än honom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Seriöst. Det var det korkaste jag läst hahaha. Personerna på Blocket lyckas inte bättre än företagare. De säljer lite vid sidan av och är glada att tjäna 2000-3000 extra, svarta pengar i månaden. Vilket företag skulle överleva på det? Multiplicera det med 100-500 privatpersoner beroende på nisch, så kan du räkna ut hur många ordrar man förlorar i helhet. En företagare har omkostnader, bland annat: - lön - moms - övriga skatter, tull osv - lokalhyra - marknadsföringskostnader - inköpskostnader - bokföringskostnader - osv osv Om du driver företag bör du veta vad som kostar och inte. Men du är ju så smart. Varför lägger vi inte ner våra verksamheter och säljer svart istället? Då behöver vi ju bara göra 30.000 i vinst med svarta pengar varje månad! Istället för 100.000+ !! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Alltså jag visste inte alls hur jag skulle svara på det inlägget. Det var nämligen så otroligt korkat så jag visste inte ens vad som var vad längre. :P hahahahahaha |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Alltså om man som företag har problem med att det finns privatpersoner som säljer saker så kanske man ska lägga ner sin verksamhet för då kan den inte vara lönsam.
Då kanske ni själv ska börja sälja saker som privatperson som typ en liten hobbyverksamhet eller något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kan inte annat än att hålla med dig. Sharing is caring, ni förlorar knappast något på att andra får ha det lite extra bra vissa stunder. Ni vinner på att lyckas, men förlorar inte på att andra gör det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Börja konkurrera med att ni är ett företag, vilket kan göra det förmånligt för kunderna att handla av er trots momspålägg. Det jag tänker på är att konsumentköplagen är en trygghet för kunden som ni kan ta hjälp av i marknadsföringen.
Köper man av en privatperson på Blocket så har man svårt med ångerrätt och reklamation. För övrigt håller jag med Patrikweb. Konkurrens från småhandlare bör väl ett företag klara av utan större problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är inte så att jag och "jocke" inte kan konkurrera med dessa privatpersoner, inte ens el giganten kan det här då även el giganten betalar moms på det de säljer + skatt. I längden går det självklart bra för elgiganten! Menar att även de hade tjänat mer på att alla gör rätt för sig! Ska de också lägga ner sin verksamhet? Alla andra butiker som betalar moms och skatt då? Ska även de lägga ner sin verksamhet? Ni förstår inte riktigt min poäng. Jag menar att ALLA bör göra rätt för sig i samhället! Senast redigerad av Lancelot den 2010-08-02 klockan 12:28 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|