FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Har ett problem med ett script som jag nyss köpte. Förut så visades ÅÄÖ som fyrkanter i den text jag översatte i språkfilen. När jag sedan hittade meta texten och ändrade från utf-8 till Iso-8859-1 så syntes ÅÄÖ korrekt. MEN nu så är det något fel med de texter som finns lagrade i databasen, t.ex namnet på kategorierna. När jag byter tillbaka till utf-8 så syns kategoriernas namn etc. korrekt, men inte översättningen och tvärtom. Vad ska jag göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1. Använd alltid genomgående utf-8 för att slippa problem.
2. Mixtra inte med teckenkodningen om du inte vet vad du gör eftersom du kan hamna i ännu värre kaos än innan. Du sparar uppenbarligen inte din fil i rätt format, se till att du sparar i utf-8 (eller konvertera till detta format). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Skulle behöva hjälp med denna del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad har du för teckenkodning på datan som finns i databasen? Det är inte superovanligt att den också är i "fel" teckenkodning. Den bör, precis som scriptfilen också vara UTF-8, är den något annat så kan det bli fel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Föreslår att du gör som martine säger. Ändra tillbaka till UTF-8 i meta-taggen och konvertera språkfilen till UTF-8 med lämpligt program, t ex Notepad++.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Har även ändrat tillbaka metan till utf-8. Inget har dock ändrats. Förslag? Senast redigerad av Dakota den 2010-06-23 klockan 22:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag råkade ut för samma dilemma en gång..... Höll på att bli galen nästan :-). Ändrade till UTF-8 på allt och fick ändå inte rätt på det. Så får att lösa det hela fick det bli en "fuling". Om du konverterar åäö/ÅÄÖ till html´s variant av kodning innan du sparar och sen konverterar när du hämtar infon igen så borde detta lösa det. (Det funkade för mig iallafall).
Exempel: Konvertera bort åäö/ÅÄÖ i php. PHP-kod:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det bästa är att lösa problemet - detta är vanligt och återkommande och det måste finnas hur mycket som helst att läsa om detta på nätet. Du kan ju alltid länka filen här så kan någon kika på den. Senast redigerad av martine den 2010-06-29 klockan 11:47 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Oj! Hade nästan glömt denna tråden. Tack för svaren!
I alla fall. Jag löste problemet genom att öppna filen i Noepadd++ och spara till utf-8, precis som martine rekommenderade. Det fungerade! Tack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
martine: Jag håller fullständigt med dig martine. Men ibland kan det vara så att en nödlösning är bästa sättet att komma vidare. Sen får man backa tillbaka och lösa det man vet inte är bra. Det kan ju vara så att själva användandet av funktionen uppkommer sällan och då är det mindre intressant kanske om det tar datakraft eller ej. Men visst. Bättre att lösa det rätt från början.
Menox: Skönt att det löste sig :-). Notepad++ är suveränt :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|