FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Har ett problem med ett script som jag nyss köpte. Förut så visades ÅÄÖ som fyrkanter i den text jag översatte i språkfilen. När jag sedan hittade meta texten och ändrade från utf-8 till Iso-8859-1 så syntes ÅÄÖ korrekt. MEN nu så är det något fel med de texter som finns lagrade i databasen, t.ex namnet på kategorierna. När jag byter tillbaka till utf-8 så syns kategoriernas namn etc. korrekt, men inte översättningen och tvärtom. Vad ska jag göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1. Använd alltid genomgående utf-8 för att slippa problem.
2. Mixtra inte med teckenkodningen om du inte vet vad du gör eftersom du kan hamna i ännu värre kaos än innan. Du sparar uppenbarligen inte din fil i rätt format, se till att du sparar i utf-8 (eller konvertera till detta format). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Skulle behöva hjälp med denna del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad har du för teckenkodning på datan som finns i databasen? Det är inte superovanligt att den också är i "fel" teckenkodning. Den bör, precis som scriptfilen också vara UTF-8, är den något annat så kan det bli fel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Har även ändrat tillbaka metan till utf-8. Inget har dock ändrats. Förslag? Senast redigerad av Dakota den 2010-06-23 klockan 22:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag råkade ut för samma dilemma en gång..... Höll på att bli galen nästan :-). Ändrade till UTF-8 på allt och fick ändå inte rätt på det. Så får att lösa det hela fick det bli en "fuling". Om du konverterar åäö/ÅÄÖ till html´s variant av kodning innan du sparar och sen konverterar när du hämtar infon igen så borde detta lösa det. (Det funkade för mig iallafall).
Exempel: Konvertera bort åäö/ÅÄÖ i php. PHP-kod:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Föreslår att du gör som martine säger. Ändra tillbaka till UTF-8 i meta-taggen och konvertera språkfilen till UTF-8 med lämpligt program, t ex Notepad++.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|