FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Precis som att jag förväntar mig att tapetseraren ser till att ytan som skall tapetseras är förberedd för tapeten så att den inte blir ojäm. Men man förväntar sig inte samma sak av någon som bygger sajter som hobby. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, men jag räknar med att dom använder rätt verktyg när dom sätter i tändstiftet, och inte bara slår loss det gamla med en slägga och fäster det nya med silvertejp, även om silvertejp är grymt bra till mycket.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Sen till topic så tycker jag att en webbyrå som ändå har det som levebröd bör köra validerad kod som standard. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Medlem
|
Förstår inte var tänket har kommit att wc3 validerad kod är "bra". Sist jag kollade så går inte ie efter wc3's "standard", och jag har använt hundratals css hacks bara för att få saker och ting se korrekt ut mot trident baserade webbläsare.
Ska jag nu också bry mig om guidelines och dylikt från en organisation som ej stöds av den webbläsarmotorn som har överlägsen majoritet av användare? Gå gärna in på alexa och jag kan garantera att inte en enda sajt i top 50 validerar, sen kan ni ta era "det är seriöst att skriva validerande kod" argument till banken när ni tar ut mindre lön pga tiden som krävs för skiten och se om de bryr sig om att er kod validerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Flitig postare
|
validera sidor gör väll ingen människa utan det är kvalitetssäkring i de olika browserna som gäller?!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För det mesta behöver man inte heller några hack, i 99,9% av fallen finns andra alternativ. Vilken standard föreslår du då? Man måste sätta en standard att sammanstråla i, annars förblir webbprogrammering den oseriösa lekstuga som många vanliga programmerare anser att det är. Att inte rätta sig efter en standard betyder ungefär "jag kan eller vill inte lära mig skriva kod utan kör lite hur som helst och testar till dess det funkar som jag vill". Resultatet blir att det fungerar som man vill för tillfället men kanske inte om något år.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-05-27 klockan 23:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ett projekt som Twitter är sällan något att bli imponerad av. Twitter som projekt är imponerande på helt andra nivåer än just HTML-koden. Dom har med stor sannolikhet delat upp arbetet inom projektet, majoriteten av "personalen" jobbar på serversida, några med layouten och några få med just HTML-koden. Det betyder inte att personen som jobbar med HTML-koden är bra på de han gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Intressant att det finns folk här som anser att man inte behöver skriva korrekt HTML, fast å andra sidan, detta är ju webMASTERnetwork, inte webbDEVELOPERnetwork, viss skillnad faktiskt
![]() Själv tillhör jag den senare kategorin, och anser att jag som utvecklare bör lämna ifrån mig en sida som följer standarden, på samma sätt som en byggare bör lämna ifrån sig ett hus som följer gällande byggnorm. Det drogs liknelser med bilverkstäder här tidigare. Lämnar jag in bilen till en bilverkstad för att de skall byta avgassystem så specar jag ju inte att de skall montera rätt avgassystem och upphängnings-delar. Jag förutsätter ju att det kommer sitta ett Volvo-avgasrör med tillhörande fästen när jag hämtar bilen. Skulle bilverkstaden ha samma attityd som vissa här så skulle det lika gärna kunna sitta ett opel-system upphängt med buntband och gaffa under bilen. Ja vadå? Det leder ju avgaser från motorn och ut bakom bilen samt det "sitter fast" i underredet. När man då ifrågasätter detta så skulle man få förklaringen "nä alltså det gick fortare att hänga på det där eftersom det stod närmast och du specade ju faktiskt inte att du ville ha ett korrekt genomfört arbete" Hallå! kom in i verkligheten nu och inse att folk förväntar sig saker utan att det skall behöva skrivas i specen. en målare förväntas använda rätt typ av färg och verktyg en byggfirma förväntas använda rätt material och metoder att montera samman dem en rörmokare förväntas använda rätt saker på rätt plats men uppenbarligen så skall en webbutvecklare behöva ha det skrivet i beställningen (specen) att han skall göra sitt jobb på bästa sätt Senast redigerad av rhdf den 2010-05-27 klockan 23:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||