Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kollaborativt projekt här på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-21, 17:54 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Tror precis som ConnyWesth att en ideel förening vore en bra associationsform. De är ju också "momsbefriade" och som juridisk person så kan de äga t.ex. aktiebolag om vi nu skulle få för oss att utveckla en tjänst som kräver ett bolag.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-21, 23:04 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Konceptplan
Enklare och mer abstrakt variant av Verksamhetsplan eller affärsplan. En beskrivning av en idé snarare än en genomtänkt verksamhets-/Affärsplan. Kan vara ett bra sätt at dokumentera sina lösa tankar innan man tänkt klart eller tagit en del kompromissbeslut.

När man är fler personer involverade så är det viktigt att man tar fram en affärsplan eller om man inte vill driva det med vinst så i alla fall en verksamhetsplan så alla vet som varksamheten ska göra.

Ett förslag kan vara:

Målgrupp
Vem ska verksamheten rikta sig till. Ju snävare avgränsning desto lättare att bli bäst inom sin nisch. Målgruppen kan bara indelad i segment så man utan större ansträngning kan rikta sig till fler än ett segment men där likheterna i målgruppen gör det enkelt att leverera ett bra resultat och få en nöjd målgrupp.

Vad har målgruppen för behov?
Vad är målgruppens problem, hur mycket är de beredda att betala för att lösa problemet, då har de ett behov.

Verksamhetsidé/Affärsidé/Koncept
Avgränsning av verksamheten. Bör vara så unik och snäv som möjligt så organisationen kan bli bäst inom sin nisch. Avgränsningar kan vara verksamhetsmässig, kundbranch, antal anställda hos målgruppen. Detta beskriver VAD verksamheten levererar för värde till målgruppen. På vilket sätt tillfredsställs målgruppens behov?

Image
Kampen om målgruppens undermedvetna. Hur vill du uppfattas av målgruppen, när målgruppen tänker på något speciellt så ska de tänka på ditt koncept.

Vision
Ett framtida drömläge som inte behöver vara realistiskt men någon man vill uppnå och som ligger inom verksamhetsidéns avgränsning. När en vision blir konkret och mätbar då faller den ner från visionshimlen och blir ett konkret mål. En vision kan vara på mer än 10 års sikt eller ännu längre fram i tiden.

Policy (= förhållningsregler)
Principer och mjuka regler för hur verksamheten ska bedrivas för att komma närmare visionen.

Konkreta mål
Ett önskvärt framtida läge som har deadline och är mätbart. Det kan finnas många olika typer av mål som ekonomiska, verksamhetsmässiga, ideologiska, politiska, humanitära, kundnöjdhetsmål, användbarhetsmål, sociala osv. Kan delas upp i kortsiktiga (2-4 år) eller långsiktiga mål (5-10 år).

Strategier (Vägen till målet)
Principer och mjuka regler för hur verksamheten ska bedrivas för att nå de konkreta målen.

Organisation
Hur ska verksamheten organiseras och hur är intressenterna relaterade till varandra.

Konkret Handlingsplan/Projektplan (Inom det närmaste året)
Konkreta aktiviteter som ska utföras för att nå de konkreta målen. Aktiviteterna ska följa de strategier man satt upp. Varje aktivitet ska vara kopplade till minst ett av de konkreta målen. En aktivitet som inte kan kopplas till ett mål ska strykas, det tjänar inget syfte i detta projekt. Vem gör vad och när.

Börja uppifrån med det mest abstrakta och arbeta nedåt till mer och mer detaljrikedom....

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-21 klockan 23:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 01:07 #13
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Administratör
Alexs avatar

Jag har faktiskt varit med och byggt ett open source-forum en gång. Det var en pain in the ass och en riktig timestealer.

Det blev dock rätt populärt, och gav mig många nya bra kontakter. Kan absolut rekommendera att bygga ett forum. Men det måste finnas lite roligare grejer man kan göra?

Länk till projektet:
http://sourceforge.net/projects/aspbbforum/

Som sagt, en del som använder det:
http://www.google.se/search?q=Powere...004-2006+ASPBB

Jag har dock lämnat classic ASP bakom mig.
Oläst 2010-05-22, 01:59 #14
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Jag har faktiskt varit med och byggt ett open source-forum en gång. Det var en pain in the ass och en riktig timestealer.

Det blev dock rätt populärt, och gav mig många nya bra kontakter. Kan absolut rekommendera att bygga ett forum. Men det måste finnas lite roligare grejer man kan göra?

Länk till projektet:
http://sourceforge.net/projects/aspbbforum/

Som sagt, en del som använder det:
http://www.google.se/search?q=Powere...004-2006+ASPBB

Jag har dock lämnat classic ASP bakom mig.
Låter trevligt, programmerar inte alls i ASP men har varit med i lite PHP opensource projekt såsom eshops-platformer.

Men hur ser du på frågorna om byggnad av "wn 2.0" som forngren och StefanBergfeldt nämner ovan?
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 11:30 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Kan man inte köra applikationer i vBulletin? Känns ju som ett rimligare mål att skapa ett par applikationer som förbättrar forumet än att bygga om det från grunden.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 12:16 #16
Alexs avatar
Administratör

Administratör
Alexs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Hur ser du på frågorna om byggnad av "wn 2.0" som forngren och StefanBergfeldt nämner ovan?
Det är ett intressant koncept, absolut. Men jag tror inte det skulle hålla i längden. Det är som sagt jäkligt maffigt att bygga ett forum där man tar med alla viktiga aspekter. Säkerhet etc skall också räknas in.

Vem som helst får stara en konkurrent, det är inte så alltså. Men det lär nog inte bli så att det nya forumet används.

Ang. auktioner etc till vB så har jag kollat på det, och det finns ett par fina moduler till vB4.
Oläst 2010-05-22, 12:59 #17
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Även om det är en rolig ide att förbättra forumet skulle jag personligen tycka det var mer intressant med något som hjälper oss som företagare,siteadmins,etc. Speciellt tänker jag då på sådant som blir specifikt för oss Svenskar men ändå för nischat för att någon lagt tid på det.

- Bokföringsprogram? Var något skrivet i Java som opensourceades för något år sedan.. vet inte vad som hände med utveckligen av det? (Jag är medveten om att det största löpande arbetet i ett bokföringsprogram är att underhålla diverse kopplingar,etc så det gör ju att man måste komma på ett bra sätt att minimera underhållet för att det ska vara värt det)
- Skatteprogram ? Ett STORT irritationsmoment jag själv haft nu på senare år är att jag inte känner att det är värt att lägga pengar på ett specifikt skatteprogram när det enda det ger mig är att jag slipper fylla i 8 värden i deklarationen! (Balansräkningen fixar ju SPCS admin t.ex.)
- Abstraktionslager för svenska payment providers eller dylikt
- Verktyg för SIE hantering
- Moduler för att hantera försäljning/skatt,etc från webshoppar
- Div backend tools för websidor? Det vi ska fokusera på är ju våra utåtgående tjänster för kunder, inte att skriva administrationssystem för oss själva, om och om igen.
- Osv..

Senast redigerad av whizzter den 2010-05-22 klockan 13:02
whizzter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 14:43 #18
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Som whizzter säger så tycker jag också det vore roligare att bygga något till oss svenska (och kanske icke-svenska) webmasters.

Kanske detta kan vara en start?

http://www.wn.se/t1042062.html
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 17:04 #19
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Som whizzter säger så tycker jag också det vore roligare att bygga något till oss svenska (och kanske icke-svenska) webmasters.

Kanske detta kan vara en start?

http://www.wn.se/t1042062.html
Ett projekt i Rails vore roligt.

Jag tvivlar på att det skulle ta speciellt långtid att skriva själva koden för forumet.
Allt är i många fall och mycket redan klart om man sitter i ett ramverk som rails, då tänker jag på saker som databasinteraktionen, säkerheten, struktur os.v. Layoutstrukturen är redan klar, eller åtminstone en bra grund.

Det som tar tid är snarare att sätta uppe en fungerande databasstruktur som man sedan kan generera en fungerande applikation utefter.

Plugins som formtastic och nifty-generators gör även att utvecklingstiden sjunker avsevärt.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 22:59 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

vilket språk som allt ska utvecklas i är ju det svåra! Vissa tar hjälp av frameworks, vissa inte. Vissa jobbar i PHP vissa i ASP. Vissa i C, vissa i Java (knappt ngn skillnad jag vet)
kanske bättre att starta upp olika projekt för olika språk.

Tittar vi på whizzter funderingar så passar det ju bra för de som är c eller java-kunniga. Och alager's förlag passar kanske bättre för PHP eller ASP-kunniga.
Det blir att dela upp allt! Sj har jag aldrig jobbat i ramverk och finner knappt någon större anledning till det då jag är (vill inte skyrta för mycket) mycket kunnig inom PHP.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017