FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
Var tänkt att jag skulle på en arbets intervju igår men efter att ha hostat blod och slem i olika storlekar i ca 1 vecka valde jag att stanna hemma och frågade om en tid nästa vecka! ![]() Självklart fick jag en ny tid för intervju nästa vecka, men detta är då min första arbetsintervju. Jag vill veta vad jag ska tänka på, hur jag skall klä mig, stiligt eller lite street/funk? Ska jag säga fina ord eller vadå? Med fina ord menar jag t.ex ovanliga ord, lite stiliga ord eller hur man ska uttrycka sig. Hur ska jag prata med dom om lön osv? Just nu är intervjun på en tid då jag har praktik men jag kommer nog få ledigt dom timmarna och sen ta igen dom igen, kan jag slänga ur mig detta : Jag kan inte komma alla dagar, utan kan komma efter klockan 4 på fredagar till 8, samt mellan 08:00-20:00 på helger? Eller blir jag för bestämmd där? Arbetet gäller ett sommararbete i en IT firma typ. Tacksam för all svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Söker du sommarjobb och jobbar bara fredag kväll och helger?
Du bör anpassa din klädsel till rådande klädsel på arbetsplatsen. Prata normalt men undvik ord som "typ", "asså" etc.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag menade att jag hade sökt till sommarjobb, men kan jobba fredagar efter t.ex kl 4, och vissa helger fram tills själva sommaren och sommar jobbet börjar
![]() Jag vet inte hur dom klär sig på en IT företag. Dom går la inte med kostym som jag pratat om i min andra tråd :P Det kan bli lite svårt att undvika ord som typ, asså osv. Hur ska man träna på att, göra fullständiga meningar utan dessa stöd ord? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Du ska använda korrekt svenska och inte använda massor med ungdomsfraser, precis som tidigare sagt. Men även där, anpassa ditt språk efter personen du pratar med. Är personen ung kan du nog prata lite friare, men en äldre person vill nog att du pratar "ordentligt" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu hänger jag med lite..
![]() Hade tänkt att ta på mig jeans, en skjorta med (en uppknäppt) knapp vid bröstet, en stilig klocka, converse och ja ![]() Clean and simple? Ska göra som du sa ooskar, är det en ung ska jag prata lite friare och tvärtom om det är en lite äldre person. Men ang lönen osv, ska jag själv komma in på det ämnet eller ska jag låta dom prata om det och sedan hugga till där eller? Vill inte att dom ska tro att jag bara är besatt utav pengar då det faktiskt är jobbet jag är mest ute efter, att få lära mig saker, träffa nytt folk, lära mig nya saker, få nya referenser, samtidigt ska man ju ha en hyffsad lön ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som 15 åring kommer du få en ganska låg lön så du kommer troligen inte ha så stor chans att påverka den, men du ska vara väl förberedd, genom att kolla på webbsiter med lönestatistik som idg.se exempelvis. Vad är det för typ av jobb du ska göra?
Du måste ha koll på vilken lön 15 åringar brukar ha på den typ av jobb du ska göra, så du inte blir lurad att jobba gratis, för visst ska du ha någon form av lön. Men du kan knappast få särskilt hög lön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Glöm inte att skorna antagligen är din viktigaste klädsel. Många
tror inte att någon ser ens skor, men det är bland det första många tittar på. Faktiskt. Converse-skor vet jag inte riktigt om det passar bra till en proper skjorta-klädsel. Sen är blåjeans ett stort no-no på vissa företag. Eftersom du inte känner till deras dresscode bör du undvika blå- jeans och gummiskor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tänkte mest på blåa jeans med lite slitage, de kostar ju trots allt 1800 kr, har frågat folk som verkligen hatar byxor med slitage och de har sagt, jävlar vilka schyssta par du har där!
Conversen är faktiskt rätt så passande med de slitna jeansen och skjorta, har prövat den outfiten någon gång och alltid fått några komplimanger från kompisar. Vet att jag kommer att få låg lön, men en lön skall jag iaf ha som du sj säger conny. Ska kolla lite på IDG nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kör på converse och ett par jeans. Jag tror inte dina skor gör någon större skillnad. Bara du ace:ar intervjun och är en kunnig person så...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Vad kläderna kostar har inget med saken att göra, det borde väl vara självklart. Sen att jeans skulle vara no-no ja det kan väl stämma på vissa företag men väldigt sällan på it-företag och framför allt inte om man är 15 och söker sommarjobb. Däremot är språket viktigt och även att man inte ser ut som att man är halvsovande.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|