FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ju en massa plånböcker på nätet och sånt också...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har drömt om att skapa ett girosystem där alla gratis kan öppna ett konto och där man helt enkelt kan betala alla räkningar gratis för användarna och att "banken" tjänar ihop pengarna på ränteinkomster (man lånar ut pengarna till riksgälden, riksbanken och andra banker).
Tricket är att jag måste ha några 100-millar för att starta en bank få bankoktroj. Är det någon som har lite stålar undanstoppade? På 70-talet var alla överföringar gratis mellan bankerna och in och utbetalningar till olika giron, bankerna levde på räntenettot. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-29 klockan 20:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Eftersom bankerna tjänar miljarder varje år så är det där luckan är och vi alla bara gladligen hjälper till att fylla på deras kassor. Det som engång var fritt kostar nu pengar, men det var för längesedan.
När man höjer alla så avgifter så ropar Ni unisont, Jippiy, höj mera, det måste få kosta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Blomsterpassion den 2010-05-03 klockan 15:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Var köper man aktier i denna betallösning som ska vara gratis för alla att använda. Ska du sköta den Aer som en ideell förening då utan lön?
Det låter som en jättebra ide faktiskt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om man läser, så finns det pengar men på fel nivå, Bankerna. Det är inte VI (som säljer varor) utan pengarförmedlarna (blev det rätt) som gör storkovan.
Trodde inte att man skulle behöva förklara så enkla saker här, men det finns MASSOR med områden där min kunskap är begränsad. Jag har ett problem (till), jag frågar till jag förstår!!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns luckor på alla marknader, men olika luckor kostar olika mycket att etablera sig i. Rimligen är insteget på finansmarknaden högt. Varför konkurrensen blir lägre och priserna kan bli högre.
När köper en betallösning så betalar man bl.a.för att man använder sig av deras varumärke, och deras varumärkes inarbetade förtroende hos konsumenterna. Att skapa sådant förtroende kostar miljoner på ett nationellt plan, och miljarder internationellt. Aer, ett tips, du behöver i första hand hitta en miljardär eller liknande, gärna hyfsat filantropisk (som tycker att open source is the shit) som kan finansiera ditt projekt, starta bankverksamhet och kan stå risken. Sen kan omgående hitta massor av webbutvecklare, dom du kallar "idioter och datanördar" här på wn som vill ställa upp. Ge gärna förslag på affärsmodell här i tråden, skulle vara intressant läsning. Någon miljardär kanske läser, vem vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns exempel på nya betallösningar som gått väldigt bra att lansera, till exempel Kreditor/Klarna. Men där är de knappast billigt, även om jag tror att en stor del av intäkterna kommer från deras avbetalningsköp.
Att bankerna satt sig i mitten när det gäller betalningshantering gör att de kan ta ut bra betalt för sina tjänster, kanske mer än vad de behöver. Det billigaste för dig som handlare är väl förskottsbetalning till bankgiro, det kostar inte dig eller kunden något i rörliga avgifter (om du inte har väldigt många så att du får betala insättningsavgift) och du tar ingen risk (annat än att du låser en del av ditt lager åt personer som inte kommer att betala, och administration för avprickningen). Sen att kunderna kanske inte gillar detta lika mycket som du är en annan sak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Någon som har erfarenhet av Clickgirot. Kostnader, funktioner etc. Står inte mycket om det på deras sida.
Hitta denna på http://www.paynova.se/images/PDF/201...roduktblad.pdf Senast redigerad av Aer den 2010-05-04 klockan 21:37 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|