FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har en kund som vill ångra ett köp, då produkten (ett fäste i metall) inte passade som han hade tänkt sig, produkten kostar 1000:- och kommer i en förseglad plastförpackning, som inte går att öppna utan att klippa upp. Hur resonerar ni i sådana här ärenden? Är medveten om kkl och vad som står där, och att produkten skall returneras i väsentligen oförändrat skick, detta bör väl rimligen även inkludera originalförpackningen då den utgör en del av produkten? Tar jag tillbaka den så är enda möjligheten för mig att skicka den till grossist, hävda fel och en kreditering, eller ev. sälja den till ett lägre pris utan förpackning..vilket oftast är nästan omöjligt ändå. Har aldrig nekat en kund ångrande av köp tidigare i liknande fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Konsumenten får öppna förpackningen och prova varan, utan att detta påverkar ångerrätten. Det finns vissa undantag, som med underkläder och mjukvara där eventuell plombering inte får brytas.
Det finns alltså inte så mycket att resonera om. Vill du följa lagen så måste du ta tillbaks varan. Det bästa är att du sedan försöker sälja den igen till rabatterat pris, med hänvisning till att den är i perfekt skick men att förpackningen har varit bruten. Många bryr sig inte om förpackningen varit öppnad, så länge som det tydligt anges i produktbeskrivningen och de får en liten rabatt. Jag håller dock med alla som säger att konsumentköplagen skapar nästan orimliga villkor för säljaren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Det är just såna här fall som gör att många skaffar sig en egen "inplastare". Kan det vara något för dig?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad gäller om det är en beställningsvara som säljaren beställer från grossist efter att kunden har lagt sin order? (Förutsätter att det framgår för kunden att det är en beställningsvara.)
Säljaren kanske varken kan returnera varan till grossisten eller sälja till en annan kund om det är en udda vara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Är det en produkt som "måste" vara förseglad? Det är inget du kan sälja
i en vanlig Ziploc-påse, eller liknande? Är det ändå postorder så bryr väl inte folk sig så mycket? Björn: Om beställningen medför ökade kostnader för säljaren har jag för mig att kunden är tvungen att stå för dessa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla svar, det här med "väsentligen oförändrat skick", det bör väl även gälla originalkartongen då den utgör en del av varan? Är dock medveten om att kunden har rätt att prova produkten.. detta står ju i så fall i strid med varandra?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Plast får brytas (måste ju kunna komma åt produkten) men inte att ha sönder en pappkartong som hör till produkten. Det är vad jag tycker men sen vad KO tycker brukar inte alltid vara samma sak.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
KO står väl i ungefär 99% av fallen på konsumentens sida, oavsett..
Så alla varor som har kartonger/förpackningar som är förseglade eller plomberade på något sätt får man alltså bryta, utan att detta strider mot att produkten skall returneras i "väsentligen oförändrat skick"? Finns väl ingen människa som tycker att en produkt utan förpackning kan anses vara i "väsentligen oförändrat skick", då ingen kund vill köpa en sådan vara.. :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Det är nog mer en fråga om hur du vill bygga Goodwill. Jag är inte så förfärligt kunnig på ångerrätten men om utnyttjande av ångerrätten inte är allt för frekvent så borde kostnaden varea försummbar i relation till det Goodwill du har möjlighet att bygga upp.
Nu vet jag inte hur just denna produkt är förpackad men ett tips är att alltid packa om dyrare produkter till din egen förpackning, så kan du lägga med lite reklammaterial och enkelt packa om produkter som returneras, då blir detta inget problem. Men det beror som sagt på dina marginaler och hur integrerad orginalförpackningen är med produkten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker att distansavtalslagen är tydlig på den här punkten:
https://lagen.nu/2005:59#K2P12S1 Är det nödvändigt att "förstöra eller förändra varan" för att se om den passar har kunden rätt att göra det utan att förlora sin ångerrätt. Har du levererat varan i en förpackning som måste förstöras för att man ska kunna prova den är det alltså ditt eget problem, inte kundens. Nu antar jag att det handlar om ett distansavtal och att kunden är privatperson. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|