FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag ska precis starta mitt första Aktiebolag, skickar in ansökan om ett par veckor! Har dock lite funderingar som jag inte fått besvarade på rätt sätt 1. Om min tjänst heter "Phonecall", är det bättre att döpa bolaget till Phonecall AB än att heta "Phonecall Communications AB" för att kunna lansera fler tjänster under samma aktiebolag. Vad tror ni? 2. Vi är enbart två som ska sitta i styrelsen, vad är den bästa lösningen för det? En ledamot och en suppleant? mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det spelar ingen riktig roll, du kan ju ha tjänster som heter annat än vad ditt bolag heter. Du kan ha ett bolag som heter Fruk och grönt AB som sysslar med bilservice. Men det ser ju finare ut på dina fakturor om du heter något som matchar vad du sysslar med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Vill ni vara två i styrelsen bör båda vara ledamöter. Suppleant kan ni ta en fru/man, mamma/pappa, etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En styrelseledamot har normalt inte rätt att själv teckna avtal, fatta beslut osv. Firman tecknas av hela styrelsen, inte styrelseledamöterna, såvida man inte skriver annat i bolagsordningen. Jag startade själv AB nyss, och vi har i bolagsordningen att styrelseledamöter samt delägare tecknar firman "var för sig".
Som sagt, ta mamma till suppleant om du behöver en suppleant (tror det behövs om det är bara två ordinarie ledamöter). Ang. namnet: Enligt min åsikt skall namnet vara så enkelt som möjligt. Satsa på Phonecall AB och lämna Phonecall Communications som andra alternativ. Eller om du känner att Phonecall Communications låter bättre, kör på det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Kolla att bolagsnamnet är helt unikt på http://bolagsverket.se/ annars får du avslag direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Ett aktiebolag med 1 eller 2 ledamöter måste även ha minst en suppleant. Är ni 3 ordinarie ledamöter behövs ingen suppleant.
När du söker efter existerande bolagsnamn kan du använda snr.bolagsverket.se för att söka efter exakt samma namn, eller allabolag.se för att söka efter liknande namn. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|