FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en del privata skulder hos KFM på grund av min separation men min före detta, jag vill nu starta eget och driva en webbsida. Kan KFM ta över webbsidan och sälja den? Kan man undvika detta i så fall så att man kan tjäna pengar och bli av sin skuld en vacker dag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I teorin så visst kan KFM ta din hemsida men då ska den ha ett ganska betydande värde eftersom den är din inkomstkälla. Gör upp en avbetalningsplan med KFM så klarar du dig garanterat i 3 år om du inte drar på dig mer skulder men egentligen så borde du ta kontakt med en handläggare på KFM och prata om saken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Som Westman skriver så ska det vara värt besväret med att ta över din sida.
Det går till exempel att ha en bil om värdet understiger 22 500 SEK, utan att KFM bryr sig om att göra indrivning på den. Det kostar rätt mycket flis för dem att dra igång en sån aktivitet så de gör det inte för småsummor. Du kan faktiskt ha ett privat AB där du jobbar och omsätter en hel del inan KFM reagerar, det är ju något som är positivt om du drar in pengar så du kan betala. Men har du det i ett AB så är det skiljt från din privatekonomi, enskild firma kan de lättare gå in och rycka stålar på din firmas konto eller dina privata konton. KFM FÅPR inte gå in och ta pengar från kontot i ett AB eftersom det formellt sett inte är dina privata pengar det är bolagets pengar. Har du däremot börsnoterade (e.g. marknadsnoterade) aktier elelr värdepapper så kan de lättare nypa dem, för de är lätta att omsätta i pengar. Ditt Privata AB blir ju ganska omedelbart värdelöst i det ögonblick KFM tar över aktierna, du lär ju inte vara så benägen att jobba vidare med det bolaget då.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har ju ingen koll på detta alls, men kan de inte bara sätta mig i personlig konkurs och ta över mitt privata AB? EDIT: Jag kommer starta en webbsida, blir det inte mycket svårare för KFM att ta över något om min flickvän äger domänet? Men jag "innehållet"? Senast redigerad av YesBoss den 2010-04-08 klockan 17:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Det ligger i KFMs intresse att du tjänar pengar som lön för det är lättare för dem att driva in, du har dessutom lättare att få till en avbetalningsplan med dem om du har en bra lön. Om de skulle ta över ditt bolag måste de i så fall sälja det på öppna marknaden och vem skulle köpa ett enmansbolag när enda tillgången är din kunskap? Köper du ett begagnat AB med förbrukar AK så har de ännu mindre anledning att beslagta bolaget, det viktiga för både dig och KFM är att du tjänar pengar.... Ditt bolag kan ju dessutom ha flera anställda så går det snabbare för dig att tjäna in pengarna. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-08 klockan 18:11 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|