FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kör både AdSense och Analytics på en IDN-domän och har inga problem med det.
Jag förstod inte riktigt problematiken med AdSense på en IDN-domän, det är ju bara en bit js-kod som man kopierar in? Jag har lagt in domänen i Analytics som Puny-code som Sweely beskrivit ovan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Spårningen fungerade inte heller om man använde en URL-kanal (med punycode) för en IDN-domän, men det gick att lösa genom att använda en anpassad kanal. URL-kanalen räknade bara besökare som hade webbläsare utan IDN-stöd (d.v.s. användaren kunde se punycode i adressfältet). (Det kan ju inte uteslutas att Google har fixat det här sedan dess. Jag har inte kvar domänen jag testade med.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag står väldigt och väger om jag ska köra domänen med IDN eller inte... Jag har båda domänerna men får känslan över att det kanske är lite bättre att köra med IDN. Men det är så sjukt kluvet i de forum jag kollat i, vissa tycker det fungerar klockrent och andra säger nej....
Här verkar ju folk vara väldigt för åäö i domänen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fortsätt läsa på om IDN-domäner på forum. Det skadar inte att kunna mycket om dem.
Om jag dock hade fått bestämma så hade jag tveklöst kört på en IDN-domän. Jag kör alltid på IDN-domäner ifall jag har chansen till det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag brukar tänka så här: Kommer du få mycket SEO-trafik så kör IDN-domän. Annars icke.
EDIT: Mycket = 90% > |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken är att den ska ha mycket trafik från Google... Jag har båda domänerna så någon av dem blir ju en 301:a så besökare som inte skriver med åäö i webblläsaren kommer ju ändå komma rätt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Mjo, det är ju sant. Har det med SEO att göra, vilket det oftast har, så bör man köra IDN-domän. Man kan ju i för sig köra IDN-domän även ifall man inte planerar på att få sin trafik via sökmotorer.
Jag menar, jag hade föredragit att skriva in "köpabil.se" istället för "kopabil.se" ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Min personliga åsikt är IDN -> 301-redirect -> ICKE-IDN.
Med andra ord tycker jag inte du ska köra IDN om du har motsvarigheten utan. Den absolut största fördelen med domännamn är att av de som självmant länkar till dig så kommer en del använda ditt sidnamn. Om du har alltomörnar.se eller alltomornar.se så kommer ändå dina inlänkar i många fall bli allt om örnar. Eftersom IDN ännu inte känns helt tryggt att luta sig mot så hade jag kört utan. Det finns faktiskt användare med IE6 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det inte så att man i länkar måste skriva om IDN-URL:er, och alltså inte använda åäö där. Då ser i alla fall jag det som ett problem när spontanlänkare skapar länken:
<a href="http://www.alltomörnar.se">Allt om örnar</a> |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|