FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag undrar om någon vet om det går att slå Google Maps i sökresultatet. När man söker på t.ex London så kommer "London Storbritannien, maps.google.se" upp först. Eller är det helt enkelt så att Google har "monopol" på förstaplatsen i dessa fall?
Jag har Googlat ett tag nu men får bara upp sidor som förklarar hur företag bäst använder Google Maps för att placera sig före konkurrenterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det verkligen ingen som har några tankar och funderingar om detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Google kan ju självklart lägga sina egna sidor först om de önskar så jag tror inte det är så stor poäng med att försöka, lägger de Google Maps först på sid 87 så är de ju inte särskilt klyftiga
![]()
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visst går det. Testa sök efter "cyklar" t.ex så dyker ett sådant upp. Med reservation för eventuella inloggad/utloggad/geografiska parametrar. Finns många exempel på detta iaf.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nog tror jag att det är regelsatt av Google även om de kanske anpassar placeringen av deras egna tjänster (t.ex. Google-kartan) efter sökfrasens/sökordets relevans.
Efter liknande mönster brukar första resultatsidan på internationella google (google.com) nästan uteslutande innehåller en Wikipedia-länk samt en webbplats under toppdomänen .gov eller .edu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror uppriktigt sagt att det inte går att slå Google maps i SERP:en. Jag tror Google satt dit sidorna med avsikt. Jag menar... det är ju trots allt deras sökmotor. En sak är dock säker, och det är att jag inte kommer att ge det ett försök...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tidigare fanns det MÅNGA ortsnamn som inte kom först vid en sökning, det irriterade ganska mycket då man fick se en ful karta insprängd efter länk 2-3. Detsamma gäller ju för bilder idag. Bästa vore om google flyttade dessa ovanför sponsrade länkar eller liknande så det inte förstör SERPen - men det lär ju aldrig hända.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|