FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kommer bli helt galen på det, kommer inte kunna köpa biljetter ens på SJ.
Vem fan släpar med sig en jävla dosa, har dom tänkt man ska ha den i röven eller vad har dom tänkt sig. Det får dom fan mig lösa bara att man inte ska behöva en dosa. Nu är det fan mig klass på att kortföretagen ska betala kunden en avgift för att handla mer kortet för allt extra jobb isåfall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är man mycket nöjd med banken i övrigt så vill man nog hellre se en förändring på just den punkten.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Kan någon förklara detta med den så kallade dosan ni pratar om?
Menar ni på allvar att nordea kräver att man har med sig sin inloggningsdosa för användning för varje köp på nätet? Det är väl ingen annan bank som är så bakåtsträvande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl från MasterCard och Visa skiten kommer för att stoppa bedrägerier. Det är kanske en god tanke, men dåligt genomfört.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Anledningen till att man inför doskrav är ju att höja säkerheten. Det är rätt stora belopp som omsätts av stulna kortnr, främst utomlands, men det ökar även här.
En lösning är att skapa virtuella kort, som redan nämnts. Att enbart använda lösenord/pinkoder kommer aldrig ge samma säkerhet som en hårdvarulösning, vilket bankerna förmodligen insett ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är inget krav med dosa, men det är numera krav med PERSONLIG KOD. Dvs du behöver: 1.) Kortnummer 2.) CCV kod 3.) Personlig kod För att kunna göra ett köp på nätet. Går jag till ICA behöver jag 1.) PIN-kod Klart Nog kostar bedrägerier mycket pengar och kortföretagens lösning är att tvinga kunden ha hängslen, livrem och fallskärm för att kunna göra ett kortköp, kortbolagen har ju i minst 10 års tid tillåtit att kort kopieras och på måste dom ha förlorat många miljarder-miljarder som bankerna och kortföretagen slagits om vem om ska betala och eftersom dom inte löst det så är det återigen konsumenten som kommer i kläm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Det brors på vilken bank du har. Vissa kräver ingenting alls, vissa visar en logga och säger att transaktionen är godkänt, ytterligera några kräver personlig kod och slutligen kräver en att du genererar en kod med din dosa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, mitt Mastercard (via Nordea) har alltid krävt dosa när jag handlat, medans mitt Visa varken kräver kod eller dosa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Handelsbanken håller också på att gå över till dosa. De sker stegvis så alla kunder har inte drabbats ännu. Jag är på g att byta bank pga det, men samtidigt tror jag att fler kommer att ha dosa framöver, så det är lika bra att vänta ett tag och se så man inte behöver byta igen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|