Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 16:59 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Conny, jag tycker du generaliserar lite väl mycket. Vad som är småsummor varierar oerhört från företag till företag. Det är heller inte mindre seriöst att köra 10 dagar jämfört med 30, däremot kanske man får vara lite mer förstående med sena inbetalningar. Det bästa för bägge parter är givetvis att komma överens om detta på förhand, om inte är det du som säljare som bestämmer förfallotiden. Att alltid ta det uppdrag som betalar bäst ligger inte för mig heller. Vissa företag och organisationer skulle jag aldrig acceptera som kunder och kunder som strular på olika sätt är inte heller särskilt intressanta i längden.
Oläst 2010-03-29, 17:23 #12
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte särskilt seriöst att ha 10 dagar betalningsvillkor. Normalt är 30 dagar, eller förskott. Du kommer aldrig att få ett inkassobolag att hjälpa dig före 30 dagar. Du kan exempelvis inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseaavgifter före 30 dagar har gått från fakturadatumet. Man gör sig bara till åtlöje om man skickar påminnelse före 30 dagar.
Ojdå, jag har fått många fakturor på sexsiffriga belopp från några av nordens 100 största företag med 10 dagars betalning. Ska genast säga till dem att de är oseriösa, sen direkt därefter ringa till inkassobolagen och säga att avtalad 10 dagar betalningsvillkor inte gäller längre.

Conny, du är duktig men beroende på bransch är inte 30 dagar givet och dessutom så är det avtalade betalningen som gäller för dröjsmålsränta och påminnelseavgift, inget annat.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 18:11 #13
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Conny, du är duktig men beroende på bransch är inte 30 dagar givet och dessutom så är det avtalade betalningen som gäller för dröjsmålsränta och påminnelseavgift, inget annat.
Enligt räntelagen (?) är det först efter 30 dagar man kan ta ut dröjsmålsränta. Däremot vet jag inte vad som gäller för påminnelseavgifter.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 18:24 #14
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Enligt räntelagen (?) är det först efter 30 dagar man kan ta ut dröjsmålsränta. Däremot vet jag inte vad som gäller för påminnelseavgifter.
Räntelagen:

3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske.
NJA 1991 s. 736 Fråga om dröjsmålsränta i fall då gäldenärens underlåtenhet att betala en skuld berott på att...
NJA 1997 s. 612 Fråga om sådan redovisningsskyldighet förelegat att ränta skulle utgå enligt 3 § 2 st räntelagen...

4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 19:10 #15
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det är väl inte på något sätt seriöst att ha kortare tider än 30 dagar, det är bara frågan om vad man kommit överens om.

Självklart kan du skicka påminnelser och ta det till inkasso innan 30 dagar gått om ditt förfallodatum så medger.

Fem dagar kan jag iofs tycka är så pass kort tid att det sannolikt orsakar mer problem än det är värt.
Oläst 2010-03-29, 19:13 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Ojdå, jag har fått många fakturor på sexsiffriga belopp från några av nordens 100 största företag med 10 dagars betalning. Ska genast säga till dem att de är oseriösa, sen direkt därefter ringa till inkassobolagen och säga att avtalad 10 dagar betalningsvillkor inte gäller längre.

Jag brukar själv inte göra affärer om jag får kortare betalningsvillkor än 30 dagar. Men det finns brancher som har oligopol som man ändå tvingas in i det där träsket med korta betalningsvillkor.

Min erfarenhet av inkassobolag som använder 10 dagar (eller till och med 8 dagar har jag sett) så använder de B-post och slöar lite med postandet av fakturorna så man får fakturan i bästa fall samma dag som den ska betalas.

Kunden kan falla tillbaka på 4 § i räntelagen som säger att man börjar räkna tiden den dag KUNDEN får fakturan inte från fakturadatumet som många tror att det gäller. "Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Sen kan leverantören inte hävda dröjsmålsränta eller påminneseavgifter förrän de 30 dagarna gått.

Jag tycker det är fullkomligt onödigt att irritra kunderna i onödan, jag har hellre kunder som tycker de får justa villkor än kunder som är missnöjda med villkoren, sen får jag anpassa mitt pris så jag gör vinst i alla fall.

Jag tycker Bineros nya stil med att de inte gärna skickar kunder på inkasso utan stänger kontot i stället är betydligt vänligare inställning till kunderna än vad inkassobolagen har. Det ska de ha all heder för.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 19:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 22:02 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Vad spelar det för roll i det här fallet om 30 dagar är brukligt? Editman skriver att han och hans kund hade kommit överens om fem dagar och då är det väl ändå fem dagar som gäller.

Förmodligen så har kunden accepterat den osedvanligt korta kredittiden, eftersom han aldrig har haft för avsikt att betala.

Jag tycker personligen inte att man ska vara för snabb på avtryckaren och skicka saker till KFM om man inte måste. En obetald faktura betyder inte nödvändigtvis att kunden inte vill betala. Men finns det saker som tyder på att kunden är en skurk och han inte går att nå, så bör KFM vara enda lösningen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 22:59 #18
editman editman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
editman editman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
ja...KFM är ju inte det första valet....försöker att nå honom ett tag till och ser vad som sker, om det sedan går 30 dagar (om ca 1 vecka) och jag inte hört något, så får jag tyvärr kontakta KFM.

Tack för alla tips!
editman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 23:36 #19
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte särskilt seriöst att ha 10 dagar betalningsvillkor. Normalt är 30 dagar, eller förskott. Du kommer aldrig att få ett inkassobolag att hjälpa dig före 30 dagar. Du kan exempelvis inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseaavgifter före 30 dagar har gått från fakturadatumet. Man gör sig bara till åtlöje om man skickar påminnelse före 30 dagar.

Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna.
Lite OT: Men nu tror jag du talar i egen sak i form av leverantörsfakturor. Det finns ingen som helt lag eller annan mekanism som per automatik gör att det tillämpas 30 dagars betalningsvillkor, inte ens om ett företag har som policy att enbart reglera fakturor inom 30 dagar (eller mer) så måste detta avtalas.

Jag tillämpar, precis som många andra småföretagare 10 eller 15 dagars betalningsvillkor då man naturligtvis vill ha så bra cashflow som möjligt som småföretagare, framförallt om det rör sig om 100k-talsk kronor.

Däremot, om kunden upplyser mig om att det inte är möjligt för dom att "vända" en faktura på så kort tid (kan ju ha att göra med långsamma interna attestrutiner) så kan det hända att jag ändrar betalninsvillkor om jag finner det lämpligt. Tyvärr så betalar ju företag sällan i tid även om dom får 30 dagar.

Hur som helst - I det här fallet - Så skulle jag skicka fakturan skriftligt med post, kanske tom som rekommenderat brev för att säkerställa att du gjort ditt för att säkerställa att fakturan kommit fram. Jag skulle också skicka påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift (Ca 8% ?) för att påvisa att det kommer bli dyrare för kunden om han faktiskt inte betalar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-30, 09:08 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Påminnelseavgiften är INTE 8%.
Påminnelseavgift får endast debiteras om den är avtalad. Påminnelseavgiften är vanligen 45 kr eller 50 kr. Det beror på att du får debitera upp till 50 kr utan att lägga på moms.

Dröjsmålsränta är antingen avtalad eller stipuleras av räntelagen.

Men har kunden ställt in sina betalningar så var snabb som tusan på att få in en ansökan om betalningsföreläggande så har du åtminstone en liten chans att få betalt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017