FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min erfarenhet av inkassobolag som använder 10 dagar (eller till och med 8 dagar har jag sett) så använder de B-post och slöar lite med postandet av fakturorna så man får fakturan i bästa fall samma dag som den ska betalas. Kunden kan falla tillbaka på 4 § i räntelagen som säger att man börjar räkna tiden den dag KUNDEN får fakturan inte från fakturadatumet som många tror att det gäller. "Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa." Sen kan leverantören inte hävda dröjsmålsränta eller påminneseavgifter förrän de 30 dagarna gått. Jag tycker det är fullkomligt onödigt att irritra kunderna i onödan, jag har hellre kunder som tycker de får justa villkor än kunder som är missnöjda med villkoren, sen får jag anpassa mitt pris så jag gör vinst i alla fall. Jag tycker Bineros nya stil med att de inte gärna skickar kunder på inkasso utan stänger kontot i stället är betydligt vänligare inställning till kunderna än vad inkassobolagen har. Det ska de ha all heder för. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 19:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag tillämpar, precis som många andra småföretagare 10 eller 15 dagars betalningsvillkor då man naturligtvis vill ha så bra cashflow som möjligt som småföretagare, framförallt om det rör sig om 100k-talsk kronor. Däremot, om kunden upplyser mig om att det inte är möjligt för dom att "vända" en faktura på så kort tid (kan ju ha att göra med långsamma interna attestrutiner) så kan det hända att jag ändrar betalninsvillkor om jag finner det lämpligt. Tyvärr så betalar ju företag sällan i tid även om dom får 30 dagar. Hur som helst - I det här fallet - Så skulle jag skicka fakturan skriftligt med post, kanske tom som rekommenderat brev för att säkerställa att du gjort ditt för att säkerställa att fakturan kommit fram. Jag skulle också skicka påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift (Ca 8% ?) för att påvisa att det kommer bli dyrare för kunden om han faktiskt inte betalar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Däremot kan du skicka ett inkassobrev, och då har du rätt att ta ut en avgift på (om jag minns rätt) 160:-. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi kom överens om 5 dagar t om......
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för rådet, men...
Denna kunden kan tyvärr inte betraktas som särskilt seriös, inte efter vad jag har sett nu på diverse forum.....samt sättet som han skriver på msn och framförallt att han inte svarar mina mail...var dum som inte kollade upp det innan jag satte igång... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny, jag tycker du generaliserar lite väl mycket. Vad som är småsummor varierar oerhört från företag till företag. Det är heller inte mindre seriöst att köra 10 dagar jämfört med 30, däremot kanske man får vara lite mer förstående med sena inbetalningar. Det bästa för bägge parter är givetvis att komma överens om detta på förhand, om inte är det du som säljare som bestämmer förfallotiden. Att alltid ta det uppdrag som betalar bäst ligger inte för mig heller. Vissa företag och organisationer skulle jag aldrig acceptera som kunder och kunder som strular på olika sätt är inte heller särskilt intressanta i längden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen. På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske. NJA 1991 s. 736 Fråga om dröjsmålsränta i fall då gäldenärens underlåtenhet att betala en skuld berott på att... NJA 1997 s. 612 Fråga om sådan redovisningsskyldighet förelegat att ränta skulle utgå enligt 3 § 2 st räntelagen... 4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl inte på något sätt seriöst att ha kortare tider än 30 dagar, det är bara frågan om vad man kommit överens om.
Självklart kan du skicka påminnelser och ta det till inkasso innan 30 dagar gått om ditt förfallodatum så medger. Fem dagar kan jag iofs tycka är så pass kort tid att det sannolikt orsakar mer problem än det är värt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
ja...KFM är ju inte det första valet....försöker att nå honom ett tag till och ser vad som sker, om det sedan går 30 dagar (om ca 1 vecka) och jag inte hört något, så får jag tyvärr kontakta KFM.
Tack för alla tips! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Påminnelseavgiften är INTE 8%.
Påminnelseavgift får endast debiteras om den är avtalad. Påminnelseavgiften är vanligen 45 kr eller 50 kr. Det beror på att du får debitera upp till 50 kr utan att lägga på moms. Dröjsmålsränta är antingen avtalad eller stipuleras av räntelagen. Men har kunden ställt in sina betalningar så var snabb som tusan på att få in en ansökan om betalningsföreläggande så har du åtminstone en liten chans att få betalt.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|