Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Copyright?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-25, 19:51 #11
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av heltech Visa inlägg
När ämnet är uppe kan jag ju passa på att nämna att bilder eller video inte omfattas citats-rätten. En missuppfattning som man ibland stöter på där ute.

Stefan
Man får alltså inte kopiera en bild även om man skriver källan? (utan tillstånd då dvs)
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-25, 20:08 #12
heltechs avatar
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling
heltechs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Nope!

IIS har en skrift som handlar om upphovsrätt här -> http://www.iis.se/docs/Copyright_copyleft_webb.pdf

Se sidan 14, andra stycket.

I Sverige behöver inte ordet Copyright eller copyright-symbolen anges vid eller på en bild. Den omfattas ändå av upphovsrättslagen.

Senast redigerad av heltech den 2010-03-25 klockan 20:28 Anledning: typo
heltech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-25, 22:27 #13
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Eh, den första frågan är om du har avtal med ursprungsleverantören av den engelska texten? Det är ju så att det inte bara är att översätta en text och tro att det är din orginaltext, det finns ju överättare som överstätter romaner och manualer och de måste ha tillstånd av orginalförfattaren för att få publicera sin översättning.
Vad jag förstår så får man använda sig av den text som finns på tillverkarens hemsida för att marknadsföra sina produkter? Men jag får alltså inte översätta den till svenska med samma syfte? Min översättning är inte gjord ord för ord utan ofta en bra bit ifrån originaltexten, har sneglat på den mest (om det har någon betydelse), men som i detta fall så får den inget upphovsrättsskydd alltså om det inte finns något avtal med tillverkaren ifråga?

Är det alltså bara att bita i det sura äpplet då och acceptera att folk kopierar från ens sida?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-26, 00:33 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Vad jag förstår så får man använda sig av den text som finns på tillverkarens hemsida för att marknadsföra sina produkter? Men jag får alltså inte översätta den till svenska med samma syfte? Min översättning är inte gjord ord för ord utan ofta en bra bit ifrån originaltexten, har sneglat på den mest (om det har någon betydelse), men som i detta fall så får den inget upphovsrättsskydd alltså om det inte finns något avtal med tillverkaren ifråga?

Är det alltså bara att bita i det sura äpplet då och acceptera att folk kopierar från ens sida?
Du måste ha orginalförfattarens tillstånd, om tillverkaren har gett sitt tillstånd till dig som återförsäljare så borde det ju vara OK att använda deras text, men om du översätter den så ska du i alla fall kontakta orginalets copyirightsinnehavare för att få deras tillstånd.

[CITAT]Är det alltså bara att bita i det sura äpplet då och acceptera att folk kopierar från ens sida?[/CITAT]

Eeehhh, jag säger precis tvärtom; Om du ställer krav på att andra ska respektera DIN copyright måste även DU respektera ANDRAS copyright, det var vad jag skrev ....

Ingen ska behöva acceptera att ens texter kopieras utan lov.... (viss citering tillåts dock)....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017