Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

På jakt efter 13-14 tum laptop - har du nåt tips?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-13, 09:47 #1
tomas77 tomas77 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
tomas77 tomas77 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Standard På jakt efter 13-14 tum laptop - har du nåt tips?

Hej,

är på jakt efter en ny laptop, helst 14 tums skärm. Eller vad säger ni som kör på 13', tycker ni att det funkar att jobba på?

Smidig, tyst och ska greja att jobba i Photoshop obehindrat är de krav jag har. Ska gå att docka till fast arbetsplats också.

Det är ju som att välja pizza, finns på tok för många att välja mellan så dela gärna med er av era tips.

Prisklass: under 10.000

Vore även kul att höra från er som gått från PC till Mac, fördelar - nackdelar osv.
tomas77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 10:44 #2
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag gick själv från PC till en Macbook 13" för två år sedan ungefär och är grymt nöjd. Har aldrig haft några problem med operativet i sig, däremot så lade DVD spelaren av, men den byttes på garantin.

Det blir mestadels SSH, PHP kod, surfa WN (..) och mail samt en del Keynote (Powerpoint i Mac).

När jag är hemma så kör jag med trådlöst tangentbord o mus samt en extern skärm (1900x1200px). Har ingen riktig docka, kan leva med att plugga in två kablar typ :-)

Nackdelar är väl att de få gånger jag vill spela nåt som är PC-only (inte xbox/PS3) så är det bara att glömma. Har en del specialapplikationer för navigering mm som kräver Windows, de kör jag i en virtuell XP.

Om du inte använder Windows apps hela dagarna som inte finns till OSX så är det ett bra alternativ.

/M
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 16:01 #3
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av martin-lb Visa inlägg
Jag gick själv från PC till en Macbook 13" för två år sedan ungefär och är grymt nöjd. Har aldrig haft några problem med operativet i sig, däremot så lade DVD spelaren av, men den byttes på garantin.

Det blir mestadels SSH, PHP kod, surfa WN (..) och mail samt en del Keynote (Powerpoint i Mac).

När jag är hemma så kör jag med trådlöst tangentbord o mus samt en extern skärm (1900x1200px). Har ingen riktig docka, kan leva med att plugga in två kablar typ :-)

Nackdelar är väl att de få gånger jag vill spela nåt som är PC-only (inte xbox/PS3) så är det bara att glömma. Har en del specialapplikationer för navigering mm som kräver Windows, de kör jag i en virtuell XP.

Om du inte använder Windows apps hela dagarna som inte finns till OSX så är det ett bra alternativ.

/M
Jag kan också rekomendera Macbook pro, har själv nyligen bytt till 13" från en otymplig 17" HP som bara krånglade.

Det är väl egentligen bara ETT enda program jag saknar, som är specialkodat och finns bara till Windows, men det har jag en stationär dator till. Annars går de mesta programmen att hitta till OS X.
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 17:32 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Samma här - kör en 13" MacBook på kontoret och är hur nöjd som helst.

Hemma kör jag en iMac 20".
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 17:35 #5
Banned

Banned

Kan tillägga att ska man ha en liten skärm måste man se till så att den har någorlunda vettig upplösning, macbooken har 1280x800 (som man vanligtvis ser på 15.4"-skärmar oftast, medans deras 15,4":are har 1440x900) Mindre upplösning är i princip omöjlig att använda enligt mig.
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 18:01 #6

Japp, och sen är Mac'ens 16:10-format bra mycket trevligare
än alla äckliga 16:9-laptopar som säljs. Man får scrolla så
mycket på forum och nyhetssiter att man blir galen..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 22:08 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Lite sent svar men vill lägga till en icke-rekommendation, Sony Vaio! Efter för några år sedan varit den dator med sämst praktisk prestanda och mest fel i vår miljö blev jag lovad från håll och kanter att detta inte längre var fallet.

Än så länge, bara problem med Vaio 14"...

14-tummare är min personliga favorit sen några år tillbaks, lite begränsningar men ack så smidiga =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017