FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
är på jakt efter en ny laptop, helst 14 tums skärm. Eller vad säger ni som kör på 13', tycker ni att det funkar att jobba på? Smidig, tyst och ska greja att jobba i Photoshop obehindrat är de krav jag har. Ska gå att docka till fast arbetsplats också. Det är ju som att välja pizza, finns på tok för många att välja mellan så dela gärna med er av era tips. Prisklass: under 10.000 Vore även kul att höra från er som gått från PC till Mac, fördelar - nackdelar osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gick själv från PC till en Macbook 13" för två år sedan ungefär och är grymt nöjd. Har aldrig haft några problem med operativet i sig, däremot så lade DVD spelaren av, men den byttes på garantin.
Det blir mestadels SSH, PHP kod, surfa WN (..) och mail samt en del Keynote (Powerpoint i Mac). När jag är hemma så kör jag med trådlöst tangentbord o mus samt en extern skärm (1900x1200px). Har ingen riktig docka, kan leva med att plugga in två kablar typ :-) Nackdelar är väl att de få gånger jag vill spela nåt som är PC-only (inte xbox/PS3) så är det bara att glömma. Har en del specialapplikationer för navigering mm som kräver Windows, de kör jag i en virtuell XP. Om du inte använder Windows apps hela dagarna som inte finns till OSX så är det ett bra alternativ. /M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Det är väl egentligen bara ETT enda program jag saknar, som är specialkodat och finns bara till Windows, men det har jag en stationär dator till. Annars går de mesta programmen att hitta till OS X. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Samma här - kör en 13" MacBook på kontoret och är hur nöjd som helst.
Hemma kör jag en iMac 20". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Kan tillägga att ska man ha en liten skärm måste man se till så att den har någorlunda vettig upplösning, macbooken har 1280x800 (som man vanligtvis ser på 15.4"-skärmar oftast, medans deras 15,4":are har 1440x900) Mindre upplösning är i princip omöjlig att använda enligt mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Japp, och sen är Mac'ens 16:10-format bra mycket trevligare
än alla äckliga 16:9-laptopar som säljs. Man får scrolla så mycket på forum och nyhetssiter att man blir galen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lite sent svar men vill lägga till en icke-rekommendation, Sony Vaio! Efter för några år sedan varit den dator med sämst praktisk prestanda och mest fel i vår miljö blev jag lovad från håll och kanter att detta inte längre var fallet.
Än så länge, bara problem med Vaio 14"... 14-tummare är min personliga favorit sen några år tillbaks, lite begränsningar men ack så smidiga =) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|