FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
skatteverket är alltid intresserade...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du vill inte betala för andra, men det är väl exakt vad man gör när man har tex en sjukvårdsförsäkring. Hej Hopp skjuta sig själv i foten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bara så alla vet, den skattenehet som kollar domänförsäljning i sverige sitter i kalmar och de läser wn varje dag :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En domännamnsförsäljning räknas som kapitalinkomst har jag för mig, och ska vara skattefritt upp till 50 000 kr, SÅVIDA inte man har detta som en affärsrörelse. Har man två domäner man hade tänkt använda själv och vill avyttra så ska det alltså inte vara skatt på belopp understigande 50 000 kr per domän...rätta mig om jag har fel...?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det står så här om domänhandel hos skatteverket.
Bedrivs verksamheten i vinstsyfte och inte är tillfällig är det skattepliktig verksamhet. http://www.skatteverket.se/privat/sk...s=dom%C3%A4ner Gränsen är snarare vid en sammanlagd inkomst per år på 17 400. Säljer man enstaka domännamn skall det tas upp som inkomst av tjänst. Är det mer regelbundet så räknas det som näringsverksamhet. http://www.skatteverket.se/privat/sk...s=dom%C3%A4ner Sedan gränsen på 50.000 per år som man inte behöver ta upp gäller enstaka försäljningar av tillgångar man haft för personligt bruk. Typ sälja en gammal soffa på Blocket. http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html Om det däremot gäller regelbunden försäljning skall det tas upp oavsett om beloppet understiger 50.000 eller inte. Domännamn lär knappast hamna inom de 50.000 eftersom de tas upp i de tidigare länkarna jag angivit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mitt tips är att köra rent spel från början.
Jag började med Adsense för flera år sedan. Det börjar oftast med fickpengar, ett par hundra i månaden. Kan kännas konstigt att deklarera, bokföra och ha sig. Men om man är någorlunda intresserad bygger man vidare på det som fungerar. Till slut sitter du där med intäkter som i allra högsta grad är skattepliktiga. Kanske utan att ha insett det under vandringens gång. För mig slutade det med att jag ansökte om en omprövning hos Skatteverket och uppgav alla gamla inkomster. Fick en viss ekonomisk smäll. Men som sagt. Om du arbetar med något du vill satsa på, spela rent från början, även med mindre belopp. Du slipper ångesten och övervärderar inte dina intäkter gentemot konkurrenter som betalar skatt. Att bygga upp en seriös verksamhet som överlever på samma villkor som alla andra är väl ändå målet bland många av alla driftiga här på WN? Edit: Inte riktat till diskussionen om skattemässiga regler. Naturligtvis ska man använda de regler och avdrag som finns att tillgå. Senast redigerad av Charlie den 2010-03-12 klockan 20:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
@design.se. Tänkbart att det är ändrat. Det där med 50.000 har funnits i några år nu, minst. Men hela tiden med förbehållet att om det är regelbunden verksamhet så skall det beskattas från första kronan.
Och ditt exempel där i ett tidigare inlägg, tog du upp två domäner som man skulle kunna sälja 49.999:- per styck och slippa skatta för det. Och det skulle inte fungera, oavsett hur reglerna kanske såg ut förut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|