FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis.
Frakten är inräknad på 158 Sek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
158:- Får kunden betala
-------------------Enligt kvittot------ 35:- av dessa är frakten 31,6 är momsen 91,4 Kostar själva produkten exkl moms ------Inbetalningen till mitt paypal konto----- Direkt när betalningen gjordes så drog Paypal 8,62 :- och 149,38 åker in på mitt konto Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-14 klockan 17:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Skillnaden ligger i om kunden på sitt kvitto har betalat för frakt eller ej.
Kostade varan du sände iväg 123:- och du sedan la till frakt på 35:- (inkl moms) eller kostade varan 158:- (inkl moms) och du inte nämnde något om frakt på kvittot till kunden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag lade på frakt och kunden fick betala frakt.
Varan kostade alltså 123:- och jag lade sedan på 35:- Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-14 klockan 17:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Frågan gäller om du redovisade frakten respektive moms på kundens faktura eller inte? Var det en privatperson eller företagskund?
Dvs om kunden kunde se beloppet för frakt eller inte. Finansiella tjänster är momsfria, dvs avgiften till PayPal tolkar jag som momsfri. Men den redovisade du väl inte till kunden. Konsekvensen blir att du debiterar moms till kunden på hela beloppet i alla fall. Det är skillnad på hur du redovisar saker för kunden och hur betalningen sker. Dett amåste man som leverantör veta innan man skriver fakturan till kunden, det är inte bara att ta ett belopp och dela upp det i olika komponenter. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-14 klockan 09:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det var en privatperson.
Frakten lades till i kundkorgen. Det stod tydligt att frakten låg på 35 kronor och att produkten kostade 123 :- Så frakten redovisades på kvittot Paypal avgifterna redovisades inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad stod det om moms på kundens kvitto då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
31,6 stod som moms på kvittot.
Systemet räknar själv ut moms på produktpriset. Jag vill sälja produkten för 98,4 Då lade jag på 25 % moms på det här beloppet. Det blir 123:- för produkten (inkl moms). Kund går sedan vidare till utcheckning och väljer fraktmetod. Med tanke på orderns vikt så låg frakten på 35:- . Totalpris: 158 På kvittot: Produktpris inkl moms: 123 Moms: 31,6 Frakt: 35:- Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-14 klockan 18:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Som jhag ser det borde det stå:
Produktens pris 123 SEK Frakt 35 SEK Summa: 158 SEK Varav moms 31:60 SEK I bokföringen borde det då stå: Inbetalt: 158 Försäljning: 98,40 SEK Debiterad Frakt: 28 SEK Moms: 31:60 SEK Summa: 158 SEK Kontentan är att du aldrig ska räklna med momsen annat än som att du redovisar den vidare till skatteverket och lägger den på utporiset mot kund. I alla kalkyler och bokföring ska momsen aldrig förekomma annat än som en egen post. Det innebär att du aldrig ska diskutera annat än att din produkts pris är 98,40 SEK och den debiterade frakten är 28 SEK. Sen tillkommer momsen ovanpå det. När du anger priset till privatpersoner eller ideella föreningar eller andra som int redovisar moms så ska du ange priset inklusive moms till kund. men alltid redovisa det exklusive moms i din bokföring, du ska dock specificera momsen på ditt kvitto. Personligen anser jag att man ska specificera momsen per produkt, eftrssom olika produkter kan ha olika momssatser. Och om köparen är ett företag så kan de om de är noggranna vilja specificera inköpspriset och momsen separat för varje produkt för att kunna göra en rättvisande likviditetsplanering. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-14 klockan 20:07 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|