FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja så skulle i alla fall jag bokföra det hela om jag använde mig av kontantmetoden som jag läste i någon annan tråd att du körde på.
Vad har du för program som du bokför med? Nog borde det kunna få till rätt momssumma på kontot även om posten består av flera delposter (försäljning och debiterad frakt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Stämmer det? Vad blir det för moms på frakten om paketet innehåller produkter med både 6% och 25% moms?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Från Skatteverkets hemsida: Citat:
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...rds=moms frakt Har man mycket sådant bör man nog ha ett faktureringssystem som sköter sådana beräkningar automatiskt och även skapar bra bokföringsunderlag. Senast redigerad av petlin den 2010-03-11 klockan 12:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kör med swedbanks ebokföring vilket är speedledger.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
OK, kollade lite snabbt på deras demo. Om en inbetalning bara består av en typ så går det ju smidigt att få momsen automatiskt uträknad men om den består av flera typer (försäljning och frakt) så får man använda uppdelad kontering och då blir det lite mer manuellt. Men vinsten man gör genom att få det hela mer överskådligt i bokföringen väger nog upp att man får räkna lite på moms manuellt. I alla fall om man har lite omsättning på verksamheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ni menar alltså att momsen går att autokontera om amn kör 2 verifikationer. Men det är däremot mer överskådligt om man gör allt i en verifikation men då får man räkna ut momsen själv?
Ni har verkligen hjälpt mig petlin. Tack så mycket! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ska ju inte göra två verifikationer av det bara för att det skulle gå att autokontera eftersom det ju bara är en händelse (som då ska bokföras som en verifikation).
Dessutom så får du ju räkna like mycket manuellt om du ska dela upp den inbetalade summan på två olika verifikationer så då vinner du ju i alla fall inget på autokonteringen och dessutom blir det svårare att följa i bokföringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
PayPal-kostnaden borde man kunna boka upp endera som bankkostnad eller lägga upp ett eget konto underklass 40 som heter "Direkta Försäljningsomkostnader" så kan du hålla järkoll på hur stora dessa kostnader egentligen blir och då blandar du inte ut dem med andra bankkostnader. (Detta är bara min personliga åsikt). Om han har specificerat fraktkostnaden till kunden så ska frakten bokas in som en separat intäkt, men inte om den är "inbakad" i priset. Det framgick inte om det var en vara eller om det var flera.... Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-13 klockan 15:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har tolkat det som om det var en separat fraktkostnad då den kom upp i frågeställningen i samband med betalning av varan samt att fraktbeloppet som nämndes var en så stor del av det totala priset.
Om leveransen var "fraktfri" för köparen så ska naturligtvis hela beloppet (ex moms) in på försäljning av varor för då har ju ingen frakt debiterats. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det var en vara.
Stämmer någon av exemplen som jag har skrivit i den här tråden? |
||