Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp och råd angående enskild näringsidkare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-11, 07:09 #1
trxs avatar
trx trx är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Nykomling
trxs avatar

Standard Hjälp och råd angående enskild näringsidkare

Hej!

Efter mycket tankeverksamhet har jag nu startat enskild firma. Jag har skickat in papper om enskild näringsidkare samt ansökt och fått FA-skattsedel och moms. Jag skrev även en nolla i min skattedeklaration eftersom jag inte vet hur mycket jag får in. Jag valde även att uppdatera den här summan om 3 månader. Så, allt är klart för att komma igång. Min företagssida är klar och mina tjänster och produkter är färdiga att erbjudas.

Jag har skaffat mig Visma Enskild Firma och Visma Fakturering efter en god väns råd. Jag tänkte sätta mig idag och försöka lära mig dom två programmen. Jag har ju valt löpande bokföring i mina papper så det är väl bäst man kan programmen snart.

Men jag vet inte var jag ska börja riktigt. Jag har så många frågor.. Jag har inte tagit kontakt med någon revisor eftersom jag vill hålla nere mina utgifter. Hur fungerar det med avdrag osv? Vad kan jag dra av? Är det verkligen 25% moms på allt som jag fattat det som? Och 33% skatt på vinsten och sedan 33% skatt på överskottet av det jag får in efter att momsen dragits?

Det jag skulle vilja mest är att någon som startat enskild firma som jag bara berättar lite om hur han eller hon började sin företagsverksamhet, det skulle vara väldigt intressant. Och kanske få lite guidning åt rätt riktning. Tack på förhand!

// Joakim
trx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-11, 08:05 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag är nog inte rätt person att fråga eftersom jag har haft egen firma (som bissysla) i 20 år och hur jag startade då kan inte jämföras med nu. Det är milsvid skillnad - mycket till det bättre (bokföring, deklaration osv.). När jag började kunde man sitta i tre fyra timmar för att deklarera och då var det bara en pytteliten omsättning. Nu deklarerar jag på under 1 timme och den mesta tiden går till att kontrollräkna det som SPCS spottar ur sig.

Jag skulle rekommendera dig att ta titta på ALMIs eller Skatteverkets hemsidor och se när det är informationsträffar för nya företagare. På dessa får du mycket nyttig info och det ges även en chans att ställa lite frågor. Sen finns det flera böcker att läsa. Björn Lundén har skrivit en del bra saker (en del är gratis på hemsidan) och sen har Inkonomikonsult en bok som heter Från faktura till betalning (har jag för mig) och den har kommit i en ny utgåva nu så den är högaktuell. Det kanske låter tråkigt med att hänvisa till böcker men de kommer du ha nytta av som uppslagsböcker framöver.

När det gäller revisor så behöver du ingen. Det jag skulle kunna tänka mig är att du gör din bokföring själv i tre månader och sen gör upp med en redovisningsbyrå att de tar en titt på din bokföring så att den är ok och att de sen varje år gör din deklaration utifrån din bokföring. Det borde inte kosta dig mer än max 2000 per år. Oftast tar de runt 400:- per timme så en timmes konsultation är inget som ger stora hål i fickorna.

Det där med skatter är inte så enkelt att förklara men om du räknar som du har räknat så kommer du garanterat att slippa kvarskatt.

Senast redigerad av Westman den 2010-02-11 klockan 08:08
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-11, 15:35 #3
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Kolla efter informationsträffar som sagt och om det finns nyföretagarcentrum eller liknande på orten.

Sen vad det gäller att komma igång med bokföringen finns det nyttig läsning från Bokföringsnämnden -> Att föra bok
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-12, 02:36 #4
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
SKV har ett trestegs "program" för informationsträffarna.

1) Innan du startar
2) När du startat (moms/avdrag/bokföring)
3) Mer detaljerad genomgång av bokföring/dylikt.

Rekommenderas.

Sen har även SKV bra frågetjänster på deras sajt, och du kan kostnadsfritt boka personligt möte med en rådgivare hos dom.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-13, 09:48 #5
trxs avatar
Nykomling

Nykomling
trxs avatar

Tack för all information! Jag ska kolla upp allt. Tyvärr bor jag i en liten håla och det är ganska långt till dessa företagsträffar.

Men jag tänkte på en sak, jag har registrerat företagsdomän innan jag registrerade min moms, jag får alltså inte dra av momsen på domänen nu väl? Sedan undrar jag över andra avdragssaker. Jag skulle vilja börja prenumerera på 2 nya datatidningar eftersom jag även sysslar med datasupport. Kan jag göra detta via firman och dra av moms?

Senast redigerad av trx den 2010-02-13 klockan 09:51
trx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-13, 10:31 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av trx Visa inlägg
Tack för all information! Jag ska kolla upp allt. Tyvärr bor jag i en liten håla och det är ganska långt till dessa företagsträffar.

Men jag tänkte på en sak, jag har registrerat företagsdomän innan jag registrerade min moms, jag får alltså inte dra av momsen på domänen nu väl? Sedan undrar jag över andra avdragssaker. Jag skulle vilja börja prenumerera på 2 nya datatidningar eftersom jag även sysslar med datasupport. Kan jag göra detta via firman och dra av moms?
Det ska vara ok om det är inom samma kalenderår, har jag fått höra. Maila Skatteverket och fråga för att vara på den säkra sidan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-13, 21:37 #7
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av trx Visa inlägg
Jag har skaffat mig Visma Enskild Firma och Visma Fakturering efter en god väns råd. Jag tänkte sätta mig idag och försöka lära mig dom två programmen. Jag har ju valt löpande bokföring i mina papper så det är väl bäst man kan programmen snart.
Det går att fakturera direkt från Visma Enskild Firma.
Citat:
Men jag vet inte var jag ska börja riktigt. Jag har så många frågor.. Jag har inte tagit kontakt med någon revisor eftersom jag vill hålla nere mina utgifter. Hur fungerar det med avdrag osv? Vad kan jag dra av? Är det verkligen 25% moms på allt som jag fattat det som? Och 33% skatt på vinsten och sedan 33% skatt på överskottet av det jag får in efter att momsen dragits?
Du betalar ca 30% egen avgift (i stället för arbetsgivaravgift) på överskottet (försäljning exkl. moms - kostnader), och sedan vanlig skatt på det som blir kvar.
Det är 25% moms på det mesta, dock inte allting. Till exempel livsmedel (12%) och tryckta böcker (6%) har lägre moms.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-14, 02:11 #8
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Värt att påpeka är att egenavgifterna är avdragsgilla. Därför används ett schablonbelopp på 25% för att nästkommande år justera avdraget för att exakt matcha kostnaderna för egenavgifterna.

Är man under 26 så är egenavgifterna bara 15 procent.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-14, 07:33 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Efter alla avdrag så hamnar skatten i normala fall på 40-45%
av överskottet.

Så har du 100k i överskott så ska ca 40k in till staten. Detta
gäller om du är över 26.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 06:15 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Du behöver definitivt skriva en affärsplan så du verkligen får ordning på kalkylerna!

Det är viktigt att du förstår att det är mer kostnader än din lön och skatt!

När du bedriver en verksamhet som egenföretagare så har du många kostnader som du inte tänkt på:

Marknadsföringskostnader är en kostnad som de fölesta helt enkelt inte alls tänker på, den kan vara 40-50% av omsättningen och den är högre för nystartade småföretagare.

Räkna med att du har minst 150 000-200 000 per år i fasta kostnader för datorer, kontor, fax, telefon, internet, redovisning, progravaror, resor, reklamprylar, marknadsföring, representation, taxiresor m.m.

Sen är det givetvis så att du inte bara har arbetsgivaravagofter utan du behöver ha en tjänstepension på kanke 17-35% av bruttolönesumman. Totalt brukar man räkna minst 50% påslag på bruttolönen (en del räknar 67% påslag).

Räkna dessutom med att ta ut minst en marknadsmässig lön. och räkna aldrig med att du kan få betalt för mer än maximalt 1200 debiterbara timmar per år rkna hellre med 1000 timmar när du startar, för resten av tiden går åt till marknadsföring, administration m.m.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017