FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Visst är det så men jag tror att trådskaparen och de andra i den här tråden skannar in fakturorna för användning i sitt ekonomisystem och sen sparar originalet i en pärm i datumordning. På så sätt får de enklare att överblicka vilka fakturor de betalat etc. utan att sitta och bläddra i en pärm hela tiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det här var en riktigt intressant tråd. Jag har alltid misstänkt att det är rent idiotiskt att vi ska sitta och läsa in ocr-nummer vid betalning av fakturor - för att sedan skicka dem vidare till redovisningsbyrån som återigen läser in ocr-nummer i bokföringsprogrammet. Och allt sker manuellt.
Jag har precis varit och dumpat av pärmar hos redovisningsbyrån. Pärmar som jag om några månader sedan kommer att vara tvungen att släpa tillbaks till kontoret. Att maila en hög pdfér med möjlighet att köra copy-paste på ocr-numret vore så klart 1000 gånger smidigare. Det här tål att grävas i. En förutsättning är så klart att man hittar en scanner där man kan mata in sidor på samma sätt som i en skrivare och en bra mjukvara. 30k för en scanner lät lite saftigt. Men antar att det finns billigare alternativ. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mjo billigare alternativ finns de, sen kan man använda t.ex. adobe acrobat för OCR avläsning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att vi tillsammans har lyckats att identifiera ett riktigt hett affärsområde.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Där finns det scannrar från 2500 och uppåt. Vissa av de mindre modellerna är också portabla vilket är skönt om man reser mycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men vad behöver systemet innehålla? OCR för att göra datat i fakturorna sökbart, men vad mer? Enkla ekonomiska funktioner? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ju väldigt många redovisningskonsulter och revisorer som erbjuder inscanning, bokföring, attestfunktion så man ser fakturan i datorn samt arkivering för i sammanhanget en liten peng. Oftast till styckpris.
Har man dock 100 fakturor på 25 kr styck så kanske det inte blir intressant men om man överväger att anställa någon för att göra arbetet så blir det nästan alltid billigare att leja bort det. Har rätt stor erfarenhet av sådant så är någon intresserad att veta mer så PM:a... Till er som tänker bygga ett eget system så skulle jag rekomendera att lägga in stöd för e-fakturering då staten har bestämt att vid 2013 år utgång är det obligatoriskt med e-betställningar. Med e-fakturering tror jag vi kommer se ytterligare steg mot automatiserad bokföring... Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns företag som sysslar med sådant här. Kostnaden brukar li mellan 20-100kr per levfaktura, men det är ofta värt det faktiskt. I summan ingår arkivering av originalen..,
Basware har ett system där man som kund får ett mail att man har oattesterade fakturor. Då klickar man på länken och där ser man alla info samt en bild av fakturan. Man väljer då att betala (alla OCR-uppgifter etc) är bara att fylla i. Man kan välja om man själv ska välja vilket konto fakturan skall konteras på eller om Basware skall hjälpa till att föreslå konto beroende på vad man köpt... http://www.basware.com För er webnissar som är duktiga programmerare så är denna marknad inte särskilt konkurransutsatt för småföretagare. Kan någon hitta en billig(are) snabb lösning för mindre företag så är detta nog en bra affärsidé... De flesta småföretagare har ju knappt ett kontor längre... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Dock så är många stora jättar på gång med egna lösningar och då kommer det blir svårt att konkurrera om man inte kommer på något smartare...men det finns hål fortfarande, definitivt.
Som wjj säger det är oftast mycket billigare att leja ut detta än att göra det själv när man räknar mot alternativkostnad (mot vad du själv skulle kunna dra in i pengar i stället för att själv sköta administrationen). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|