Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur gör ni med era inkommande fakturor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-14, 18:59 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av erdistfroh Visa inlägg
Lite inte alls på mig nu, men är det inte så att alla fakturor, kvitton och liknande skall finnas tillgängliga i ursprunglig form vid t.ex. en revision?
Visst är det så men jag tror att trådskaparen och de andra i den här tråden skannar in fakturorna för användning i sitt ekonomisystem och sen sparar originalet i en pärm i datumordning. På så sätt får de enklare att överblicka vilka fakturor de betalat etc. utan att sitta och bläddra i en pärm hela tiden.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-14, 19:10 #12
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Inge ekonomi funktion, enbart skanning och auto puttsning av sidorna, och ocr avläsning osv.
Det är inte just ekonomi/fakturor som de är till för utan att allt som kommer pappersväg till oss skall skannas in med ocr avläsning, och sen skall det in i dokument hanterings systemet.
Tror vi har nått i stil med 14 stycken sett av detta.
Oj, då lär ni ha en imponerande mängd inkommande. Med tanke på att varje klarar 50 sidor i minuten
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-14, 19:32 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det här var en riktigt intressant tråd. Jag har alltid misstänkt att det är rent idiotiskt att vi ska sitta och läsa in ocr-nummer vid betalning av fakturor - för att sedan skicka dem vidare till redovisningsbyrån som återigen läser in ocr-nummer i bokföringsprogrammet. Och allt sker manuellt.

Jag har precis varit och dumpat av pärmar hos redovisningsbyrån. Pärmar som jag om några månader sedan kommer att vara tvungen att släpa tillbaks till kontoret. Att maila en hög pdfér med möjlighet att köra copy-paste på ocr-numret vore så klart 1000 gånger smidigare.

Det här tål att grävas i. En förutsättning är så klart att man hittar en scanner där man kan mata in sidor på samma sätt som i en skrivare och en bra mjukvara. 30k för en scanner lät lite saftigt. Men antar att det finns billigare alternativ.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-14, 20:47 #14
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Mjo billigare alternativ finns de, sen kan man använda t.ex. adobe acrobat för OCR avläsning.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-14, 21:25 #15
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jag tror att vi tillsammans har lyckats att identifiera ett riktigt hett affärsområde.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-14, 22:50 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det här tål att grävas i. En förutsättning är så klart att man hittar en scanner där man kan mata in sidor på samma sätt som i en skrivare och en bra mjukvara. 30k för en scanner lät lite saftigt. Men antar att det finns billigare alternativ.
Kolla den här sidan: http://www.tradescanners.com/fujitsu...rack2filer.php
Där finns det scannrar från 2500 och uppåt. Vissa av de mindre modellerna är också portabla vilket är skönt om man reser mycket.
Oläst 2010-01-14, 22:54 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av se7en Visa inlägg
Jag tror att vi tillsammans har lyckats att identifiera ett riktigt hett affärsområde.
Låter verkligen som det :-) Jag är gärna med och letar/utvecklar. Helt klart intresserad av ett liknande system själv.

Men vad behöver systemet innehålla?
OCR för att göra datat i fakturorna sökbart, men vad mer?
Enkla ekonomiska funktioner?
Oläst 2010-01-15, 00:15 #18
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Medlem

Det finns ju väldigt många redovisningskonsulter och revisorer som erbjuder inscanning, bokföring, attestfunktion så man ser fakturan i datorn samt arkivering för i sammanhanget en liten peng. Oftast till styckpris.

Har man dock 100 fakturor på 25 kr styck så kanske det inte blir intressant men om man överväger att anställa någon för att göra arbetet så blir det nästan alltid billigare att leja bort det.

Har rätt stor erfarenhet av sådant så är någon intresserad att veta mer så PM:a...

Till er som tänker bygga ett eget system så skulle jag rekomendera att lägga in stöd för e-fakturering då staten har bestämt att vid 2013 år utgång är det obligatoriskt med e-betställningar. Med e-fakturering tror jag vi kommer se ytterligare steg mot automatiserad bokföring...

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-16, 10:34 #19
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Det finns företag som sysslar med sådant här. Kostnaden brukar li mellan 20-100kr per levfaktura, men det är ofta värt det faktiskt. I summan ingår arkivering av originalen..,
Basware har ett system där man som kund får ett mail att man har oattesterade fakturor.
Då klickar man på länken och där ser man alla info samt en bild av fakturan.
Man väljer då att betala (alla OCR-uppgifter etc) är bara att fylla i.
Man kan välja om man själv ska välja vilket konto fakturan skall konteras på eller om Basware skall hjälpa till att föreslå konto beroende på vad man köpt...
http://www.basware.com

För er webnissar som är duktiga programmerare så är denna marknad inte särskilt konkurransutsatt för småföretagare. Kan någon hitta en billig(are) snabb lösning för mindre företag så är detta nog en bra affärsidé...
De flesta småföretagare har ju knappt ett kontor längre...
wjj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-16, 13:40 #20
Medlem

Medlem

Dock så är många stora jättar på gång med egna lösningar och då kommer det blir svårt att konkurrera om man inte kommer på något smartare...men det finns hål fortfarande, definitivt.

Som wjj säger det är oftast mycket billigare att leja ut detta än att göra det själv när man räknar mot alternativkostnad (mot vad du själv skulle kunna dra in i pengar i stället för att själv sköta administrationen).
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017