FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Har läst en hel del lite överallt vad gäller drop shipping av kläder från USA till Sverige men fortfarande inte kommit till någon alutsats om det är värt att satsa på det eller inte, skulle behöva lite hjälp med en liten kalkyl samt förslag på hur man kan gå tillväga drop shipping kanske inte är det kostnadseffektivaste då man jobbar med USA? Kalkylen är enkel säg att jag köper in ett klädesplagg från USA för $100 hur mycket skulle jag behöva sälja plagget för så att affären blir lönsam? Så här långt har jag kommit: ((Plaggets kostnad * 1,12 ) + frakten ) * 1,25 = total kostnad för plagget 12% är tullavgiften på kläder 25% är momsen Rätta mig om ekvationen ovan är fel. Nu till lite fler frågor, kan jag kvitta momsen då jag säljer vidare plagget? Har ni jobbat med USA tidigare vad är kostnadseffektivast, drop shipping eller som jag läste någonstans, frakta till åland och därifrån in till sverige(?) Skulle vara kul o höra era erfarenheter samt tips & trix för import från USA |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men det blir väl din kund som får betala både tull och moms direkt och räknas som importör när du skickar från icke-EU-land?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tull betals på hela importvärdet (även frakt) så
(Plaggets kostnad + Frakt) * 1,12 * 1,25 = total kostnad för plagget |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
I vanliga fall är det så men detta går att lösa genom att snacka med tullverket och då man beställer en vara så kan man sätta billimg adress samt shipping adress.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ingen som har idéer på hur man bäst kan skära kostnaderna genom att jobba med USA? är det drop shipping man ska titta på eller att jobba med eget lager (måste ändå importera varorna från usa)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Varukostnad + frakt gäller alltid som underlag för tull. Det är din verkliga "varukostnad" landat i Sverige och dessutom så undviker man kryphålet att någon leverantör börjar sälja varor billigt men sedan ta hög frakt som kompensation och på så sätt krångla sig ifrån en del av tullen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Momsen som du betalar vid importen kan du kvitta mot den momsen som du lägger på när du säljer varan till kund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok - så om jag importerar en vara för säg 1000kr, med tull och moms och hela köra så blir produktens kostnad 1400kr och jag säljer den för 2000kr ink moms till kunden, innebär det då att jag kan dra av 25% som är momsen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du betalar 250kr moms vid importen och du säljer den för 2000kr exlusive moms 2500 inklusive moms. Då betalar du ytterligare 250kr moms vid försäljningen. Totalt 500kr moms.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|