FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Ska man generera javascript till en extern tjänst så är det ju enklast att använda en annan filändelse.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-15 klockan 08:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Hoppas det är ok att låna tråden då det gäller samma sak. Jag försöker använda PHP i min CSS, men webläsaren tolkar inte förändringarna. Jag vill kunna ändra textstorlek direkt ifrån adressfältet men satt till 10px om jag inte anger någon storlek men det förändras inte. Kollar jag direkt på PHP.css med webläsaren så ändras font-size-siffran, men inte själva texten. index.php?f=20 <? //Längst upp i PHP.css header("Content-type: text/css");?> <?if($_GET['f']){$f=$_GET['f'];}else{$f=10;}?> body,td{ color: #330033; font-family: verdana, arial; font-size: <?=$f?>px; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur inkluderar du CSS-filen från HTML-koden?
Har du testat att istället inkludera en statisk CSS-fil på samma sätt, som är exakt likadan som den som skapas med t.ex. f=20? Jag skulle göra så här: PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så här infogar jag det.
<html> <head> <meta http-equiv="Content-Language" content="sv"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252"> <title></title> <link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="images/favicon.ico"> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.php" /> </head> Och sätter jag 20 statiskt i samma fil så fungerar det font-size: 20px;. Det gör ingen skillnad om jag använder ditt... if(isset($_GET['f'])&&intval($_GET['f'])>7) $f=intval($_GET['f']); else $f=10; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
css.php får ju inte veta eventuella parametrar som index.php får.
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Aaaa!! TACK!!! .... nu funkar det
![]() Jag tog för givet att variablerna följde med in där också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Det blir ju ett separat anrop från webbläsaren för att hämta CSS-filen. Däremot kommer man åt variablerna i filer som man inkluderar med require(). Det kanske var det du tänkte på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Du förlorar all mobilitet av dina script om du måste konfigurera om servern för att de skall fungera. Det lär alltså vara både enklast och mest standardiserat att döpa sina dynamiska css filer till .php om de innehåller php. Absolut bäst är såklart att generera sina .css filer med php så att de kan cachas korrekt. Dessutom vet alla vilken fil som är style sheet filer genom att kolla headern i dokumentet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|