FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej & Gott Nytt År,
det har ju diskuterats en hel del om domäner som apportegendom vid bildande av aktiebolag, samt även en hel del om att ta över bolag med en viss del förbrukat aktiekapital. Mina frågor är väl lite relaterade till detta: Låt oss säga att jag vill bilda ett aktiebolag men endast har 30'000kr samt möjligheten att låna 70'000 av en vän. 1/ Kan jag då bilda bolaget och redan första dagen köpa min egen domänportfölj för 70'000 och betala tillbaka min vän? 2/ Kan jag då räkna dessa domäner som "immateriella tillgångar" (som Conny West kallade dem i en post tidigare) och ändå anses ha kvar 100'000 i aktiekapital? 3/ Måste revisorn godkänna värdet på portföljen som vid apportegendom? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1) I princip ja, men de måste ha ett marknadsvärde som motsvarar det du köper in dem för, annars får du betala mellanskillnaden som lön. Svårigheten är här att värdera portföljen, och utgångspunkten är att de är värderade till vad du köpt in dem för. Kan du inte värdera dem på det sättet så undvik detta alternativ.
2) Har du köpt en tillgång med varaktigt värde så räknas den in som tillgångar och därmed blir inte aktiekapitalet förbrukat. Se upp för eventuell avskrivning som tar ner värdet. Tänk på att likviditeten sjunker så att du har dåligt med pengar på bankkontot sen. 3) Ja, inte bara revisorn utan även Bolagsverket. Använd inte detta sätt om du inte har en egendom som är lätt att värdera och som har ett substansiellt värde över tid, typ fastigheter, lastbilar, maskinpark (ej datorer). Dessutom kan det bli det problem sen eftersom du inte har kontanter utan måste skjuta till det för att täcka löpande utgifter om inte din verksamhet genererar ett positivt kassaflöde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Det är knepigt att sälja något från dig som privatperson till ett bolag som du helt kontrollerar. Både skatteverket och en (bra) revisor kan ha synpunkter, speciellt om de inte håller med dig om värderingen.
Tittar man på den faktiskt registreringskostnaden för 80 domäner är den ju "bara" 8000:-, om du har nyregistrerade domäner vill säga. Har du däremot köpt domänerna av andra och kan visa vad du betalat, är det enklare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur är det om man har haft domänerna i många år? Kan man då utan vidare räkna in alla förnyelseavgifter, eller tycker Skatteverket att värdet bara är vad det kostar att registrera en ny domän?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag reggat dem via domaininfo för 850kr/st är det ok då? Rent hypotetiskt alltså, det finns ju ingen regel på vad en domän kostar att registrera...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
det känns lite som att har du svårt att få ihop aktiekapitalet kanske du inte ska starta ett AB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Du äger ju inte ens domänerna, utan du hyr dom. Alltså 0 ägande värde i grunden.
Enda värdet är att du har rätt ett överlåta nyttjande rätten till ett visst värde till annan, dock så kan reglerna ändras så skulle kunna bli så att man inte får göra så i framtiden utan endast överlåta för registreringsvärdet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan du få någon som värderar dina domännamn skriftligen så är det inga problem att köpa dem eller om revisorn godkänner värderingen använda dem som apport egendom.
Det smidigaste om du ska ha ett aktiebolag är nog att gå till banken och låna 70k som fattas. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|