FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ps. Vill du bara få svar som passar dig, alltså inte sådana som belyser din frågeställning ur andra perspektiv, så ställ bara frågan till dig själv - då får de det önskade svaret. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Citat:
I ditt första inlägg skrev du såhär: Citat:
Vill du ha ett konkret svar måste du ge konkreta förutsättningar, i detta fallet hur stor din kostnad varit för domänerna, inget hypotetiskt svammel. Senast redigerad av Anders Larsson den 2010-01-04 klockan 20:28 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Domänerna har kostat mig mellan 100kr och 2500kr i "inköp". En del är direktregistrerade (för allt emellan 100kr och 750kr), en del är köpta av andra och en del är snappade.
Inköpspriset kan ju inte vara det enda värdet baseras på, eller hur. När man pratar apportegendom så är det marknadsvärde man ska gå efter, inte vad saken kostade dig att köpa. Detsamma borde väl gälla domäner? För att dra till med ett exempel; WN.se måste väl anses vara värd mer än 100-150kr oavsett om den är nyregistrerad eller inte...? Marknadsvärde och inköpspris är två olika saker. Jag är inte ute efter att få ett svar som "passar mig", däremot är jag intresserad av att få svar på de frågor jag faktiskt ställt, inte frågor som folk hittar på och sen besvarar. Är så synd att så många ska gå OT hela tiden och sabba folks trådar med ovidkommande tjaffs därav mitt tidigare uttryck "Bidra till ämnet eller håll käft". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Förlåt mig att jag inte varit övertydlig, jag ska göra ett nytt försök att besvara dina frågor och inget annat.
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det som avgör om du behöver betala skatt när du köper domänerna eller inte är din kostnad för anskaffningen av domänerna. Har du nyregistrerat dem så bör det vara den avgiften och är de köpta i andra hand så bör det vara vad du faktiskt betalat. Marknadsvärdet är irrelevant i det här fallet.
Marknadsvärdet spelar in i vilket värde domänerna möjligen har som aktiekapital. Det du måste tänka på är att om du lånar 70 000 kr och använder som aktiekapital och sedan köper domänerna av dig själv för 70 000 kr kommer det förmodligen anses att du gjort en vinst på större delen av summan vilket innebär att du får betala mycket i skatt och inte kan betala tillbaka hela beloppet till din vän.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Årsavgiften varje är är en kostnad. och har ingen betydelse om det inte är en ny domän då är första registreringskostanden domänens anskaffningsvärde. Så du ska bara ha några domäner i bolaget och inget annat? Senast redigerad av Ara den 2010-01-07 klockan 12:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
För att det ska bli helt problemfritt att starta igång din verksamhet i aktiebolaget så gör du så här enligt mitt förslag (jag förutsätter att du har enskild firma och är momsregistrerad och har F-skatt idag):
1) Lånar privat 70000 av din kompis (ni utfärdar en revers på beloppet som du ska betala tillbaka), satsa 30 000 själv. 2) registrera AB, anlita revisor, F-skatt, Momsregistrering m.m. Bolaget har nu 100 000 SEK i eget kapital. Det finns en del regsitreringsavgifter och annat småkrafs som ajg struntar i i detta resonemang. 3) Din firma säljer alla domänerna till din kompis bolag med skrivet avtal till "marknadsmäsigt" pris (dvs ditt inköpspris 8000 SEK + moms (betalning kan ske med revers). Sälj till ditt inköpspris så slipper du skatta för någon vinst i enskilda firman. 4) Låt aktiebolaget köpa alla domänerna kontant för 8 000 SEK + moms (efter några månader kanske) direkt av din kompis till ett "marknadsmässigt pris", dvs samma pris som han själv betalat. Då borde det inte behövas någon värdering av revisorn. Det är viktigt att din kompis har ett bolag som ni kan jobba med. Så du inte får trubbel med momsen. 5) Sälj för 158 000 + moms. 6) ta ut 100 000 SEK som bruttolön, dvs 70 000 netto. 7) återbetala din kompis. Du är nu skuldfri. 8) du har ett eget AB utan privata skulder för AK. ------------------- Du bör dock göra rktiga ägarbyten av domänerna så det finns registrerat som riktiga ägarbyten. Det blir givetvis en del omregistreringsavgifter för domänerna, annars kan det underkännas av skattmasen om de skulle göra en revision. Scenariot är nu att du som privatperson är skyldig din kompis 70 000 SEK. Han har en revers som ger honom rätten att kräva dig på 70 000 SEK. Aktiebolaget har 90 000 SEK i kassan. Men det finns imateriella tillgångar på 8 000 SEK och en utgående momspost på 2000 så aktiekapitaklet är nästan intakt. om du lyckas sälja något för 8000 + moms under året så återställs AK. Inga andra skulder eller tillgångar. Din kompis bolag har nu betalat din firma 8000+ moms för domänerna och fått tillbaks 8000 + moms från aktiebolaget. Din enskilda firma har gått plus/munus noll på domänerna. (en liten osäkerhetsfaktor eftetrsom jag inte vet vilak årsavgifter resp inköpspris du betalat för domänerna i din firma). För att du som privatperson ska ha råd att återbetala din kompis lån för aktiekapitalet så behöver du få ihop 70 000 SEK netto, dvs en bruttolön på 100 000 SEK. Alternativt en del aktieutdelning (där är jag dock osäker på hur beskattningen är i fåmansbolag idag, det finns ett fribelopp som jag inte vet storleken på just nu). För att du ska kunna ta ut en lön på 100 000 brutto så bör du sälja med en bruttovinst på ca 150 000 SEK + moms. Då har du även återställt AK eftersom du får avräkna 2000 SEK utgående moms mot den ingående på ca 37500 dvs 37500-2000 => 35 500 i momsskuld. Men det fattas ju även 8000 så försäljningssumman bör vara minst 158 000 SEK + moms för att bolaget ska bli helt återställt. Detta scenario förutsätter att domänerna är värda minst 158 000 SEK + moms vid en försäljning. Annars stämmer inte kalkylen. Detta scenario med en försäljning på 158 000 SEK + moms är en s.k. minimalistiskt scenario, givetvis för du sträva efter att få en högre vinst i bolaget så du kan öka kapitalet Men ska jag vara ärlig så tror jag inte det är något problem att bolaget köper domänerna av din firma för det är ju ditt inköpspris och inget "överpris". och då slipper du involvera din kompis i mer än själva lånet på 70 000 SEK. Men reservation för tankefel (det har varit en lång dag så jag är lite trött just nu) och att jag är felinformerad. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-11 klockan 21:25 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|