Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback på Prisjämförelsesajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-17, 21:49 #1
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av cyner Visa inlägg
Den stora färgglada delen i mitten av sidan är farligt lik en reklambanner, så jag undviker omedvetet att titta på den.
Tycker personligen att den är riktigt snygg som avgränsare.

studiox, börjar med lite posetiv feedback. Sidan känns i regel genomarbetad och många sköna funktioner. Exempelvis att filtrera din sökning följer med när man skrollar. Designen känns riktigt snygg. Aktiviteter på förstasidan är även ganska häftih. Är i regel imponerad.

Så nu är det väll dags för den värdefulla feedbacken:
1) Sidan känns ibland lite rörig, exempelvis att sökrutan tappar ramen. Att element byter färg eller form när man surfar gör just motsatsen, att man fokuserar på dessa istället för på prisjämförelsen.
2) listning/jämförelse av vilkor/information kan kännas lite rörig med all data som presenteras. Mycket pågrund av att informationen presenteras på flera rader.
Enklast vore att ha en kolumn för "startavgift", en för "bindningstid", en för "uppsägningstid" osv eller vilken information som nu finns tillgänglig för den typen av tjänst. Då kan man enklara jämföra de olika vilkoren. Dessutom borde man kunna sortera på dessa.
3) Sidan flimrar till när den laddas(FF 3), see bifogat screenshot. Lite irriterande.
4) Vad är vitsen med att visa företagen på startsidan under kategorierna? Man vill ju se jämförelsen innan man väljer ett företag. Ta antingen bort företagen under kategorierna på startsidan eller gör så att de leder till >> http://www.comparias.se/Taxi#Taxi 020. Det vill säga, direktlänk till företagets första post i prisjämförelsen. Dessutom, lägg in en extra   mellan företagen som listas under kategorierna på startsidan eller kör underline, blir lite svårt att skilja företagsnamnen åt nu.

Thats all for now. Over and out.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg flimer.jpg (64.2 KB, 16 visningar)
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 14:00 #2
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Tycker personligen att den är riktigt snygg som avgränsare.

studiox, börjar med lite posetiv feedback. Sidan känns i regel genomarbetad och många sköna funktioner. Exempelvis att filtrera din sökning följer med när man skrollar. Designen känns riktigt snygg. Aktiviteter på förstasidan är även ganska häftih. Är i regel imponerad.
Tack, kul att höra

Citat:
Så nu är det väll dags för den värdefulla feedbacken:
1) Sidan känns ibland lite rörig, exempelvis att sökrutan tappar ramen. Att element byter färg eller form när man surfar gör just motsatsen, att man fokuserar på dessa istället för på prisjämförelsen.
Tanken med sökrutan är att den ska bli just mer "osynlig" när man är inne på själva jämförelserna. Det är bara på förstasidan som den har en ram. Det är en avvägning och jag håller med dig, men tror inte att majoriteten av internetanvändarna gör det.

Vad menar du med "byter färg / form" - Alla sidor är byggda enligt samma mall just för att man ska känna igen elementen oavsett var man befinner sig. Ge mig ett exempel så tittar jag gärna närmare på det.

Citat:
2) listning/jämförelse av vilkor/information kan kännas lite rörig med all data som presenteras. Mycket pågrund av att informationen presenteras på flera rader.
Enklast vore att ha en kolumn för "startavgift", en för "bindningstid", en för "uppsägningstid" osv eller vilken information som nu finns tillgänglig för den typen av tjänst. Då kan man enklara jämföra de olika vilkoren. Dessutom borde man kunna sortera på dessa.
Om det nu vore så enkelt Många områden har så mycket viktigt data att det inte helt enkelt får plats på en rad. Webbhotell innehåller exempelvis totalt 25-28 parametrar och nu presenteras bara en 10:del av dessa. Det blir ändå rörigt. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att få egenskaperna att bli bra. I en senare release ska det dock bli möjligt att själv välja vilka egenskaper som man vill visa under varje tjänst, då kan man själv designa ur listan kommer se ut.

Citat:
3) Sidan flimrar till när den laddas(FF 3), see bifogat screenshot. Lite irriterande.
Medhåll. Det är faktiskt lite dumt, men sidan bygger på en svart bakgrund - därav din skärmdump. Ska ordnas i en senare release.

4) Vad är vitsen med att visa företagen på startsidan under kategorierna? Man vill ju se jämförelsen innan man väljer ett företag. Ta antingen bort företagen under kategorierna på startsidan eller gör så att de leder till >> http://www.comparias.se/Taxi#Taxi 020. Det vill säga, direktlänk till företagets första post i prisjämförelsen. Dessutom, lägg in en extra   mellan företagen som listas under kategorierna på startsidan eller kör underline, blir lite svårt att skilja företagsnamnen åt nu.
[/QUOTE]

Tanken är att du ska komma till företagsidan för just det företaget. Där kommer även just det företagets priser att finnas. Det är lite som cyner's kommentar att det ser ut som Yahoo - vilket är lite avsikten. Om man VET att man vill ha Telia så ska man kunna klicka på Telia direkt och få upp alla deras priser utan att behöva göra en sökning.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 21:54 #3
Flitig postare

Flitig postare

5) Många elbolag som erbjuder gratis el... Starta antingen med ett standardvärde(kanske tom låta användaren välja "standadvärde villa", "standardvärde lägenhet", osv) eller visa inga resultat innan användaren gjort ett val. Blir lite kontiskt nu när hälften av elbolagen erbjuder el för 0 kr...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 09:01 #4
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar

Reg.datum: Nov 2009
Jag tycker också att avgränsaren känns som reklam och inte är allt för rolig att titta på. Annars ser det prima ut.

Men en fråga som inte har med layout/kod att göra. Vad skiljer er från övriga prisjämförelsesajter?
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 10:35 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Jag tycker också att avgränsaren känns som reklam och inte är allt för rolig att titta på. Annars ser det prima ut.

Men en fråga som inte har med layout/kod att göra. Vad skiljer er från övriga prisjämförelsesajter?
Vad jag förstår så jämför man mha de andra prisjämförelsesajterna, dvs mer komplett.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 14:02 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg

Om man tittar noga på tjänsten så förstår du nog det :-) Vi jämför inte produkter (som exempelvis Prisjakt och Pricerunner gör) utan vi jämför tjänster.
Oläst 2009-12-20, 14:05 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
5) Många elbolag som erbjuder gratis el... Starta antingen med ett standardvärde(kanske tom låta användaren välja "standadvärde villa", "standardvärde lägenhet", osv) eller visa inga resultat innan användaren gjort ett val. Blir lite kontiskt nu när hälften av elbolagen erbjuder el för 0 kr...
Ja det är lite roligt, det är samma sak på Bostadslån - Jag kommer ju inte kunna gissa vad lånet kommer kosta om jag inte vet vad du vill låna, ellerhur? ;-)

Vi har redan standardvärden, om du tittar ute till höger utanför listan så ser du just detta - på El är det exempelvis: Lägenhet, Villa & Stor Villa (Alla är filter som populärar data)

Dock måste du aktivt själv välja då det annars kan vara svårt att förklara varför exempelvis lista över bolån redan har kostnader specificerade.
Oläst 2010-01-31, 00:42 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Bumpar min egen tråd.

Tänkte kolla lite vad ni tycker om "Pagnation"? Har det numera för att låta renderingen gå lite snabbare, kan ta en stund att ladda in vissa kategorier annars. Men hyr användbart är det? Brukar ni gå "till nästa sida" på prisjämförelser? Rent generellt alltså?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017