FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
När någon ska anlita mig så brukar dom fråga mig "Har du kaklat badrum tidigare, kan jag få telefonnummer till dessa?", "Har du utbildning?", "Har du våtrumscertifikat?". Dessa frågor får jag. När jag kaklar så brukar kunden få vara med mig hela tiden också. Från att jag reglar, flytspacklar och sättet tätskikt så får kunden vara med och se hur jag gör. För då känner kunden att den får vara delaktig i det jag gör och då känner den sig säkrare på arbetet. Jag vet inte hur det är inom programmering, därför söker jag ett svar inom det också. Eller funkar det samma där, att man får kolla upp referenser? Det som jag tyckte var riktigt riktigt bra var när min kompis kodade min design i PHP, CSS och jQuery var att jag fick sitta med och bestämma allting. Helt underbart. Det gick på en timme. Sitter man med som kund så blir allting som man vill ha det. För det är så mycket svårare att förklara via text hur man vill ha sidan formad. Tyvärr finns det inte många webbyråer i min stad så den möjligheten att sitta med under utveckling är lika med noll. Jag vet inte heller om man får vara under utveckling, sitta bredvid utvecklaren. Sedan att få kontakt med småföretagare som programmerar i min stad vet jag inte heller hur jag gör. Har sökt på eniro men finner ingenting. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan du inget om programmering men ska hyra in folk för att utföra såna jobb så är det ju bra om man lär sig själv så mycket som möjligt, annars kan man bli lurad. Precis så är det ju när man hyr in hantverkare också, därav min liknelse. Säger hantverkaren "äh det behövs inget tätskikt här" så kan det ju vara bra att ha läst på att det är fel. Jag medger att det är lite mer komplicerat kanske att beställa ett programmeringsjobb, men tar du referenser och tittar på tidigare utförda arbeten så tror jag att du säkrare blir nöjd med jobbet.
Och precis som när dina kunder är med när badrummet görs, så är det bra om du är med under processen så att du kan snabbt styra in programmeraren på banan om det inte blir helt rätt. Däremot kan det nog vara svårt att få sitta med när programmeraren programmerar, det är nog inte så intressant i längden heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
|
|||||
Banned
|
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Skulle jag däremot kunna programmera och göra designer i Photoshop så skulle jag aldrig kunna bedra en kund och jag skulle kunna programmera och göra designen i månader tills att kunden säger - nu är jag nöjd, den är precis skapad efter mina önskemål från början, så som jag hade tänkt mig. Det blir också billigare tror jag, ifall jag sitter med programmeraren för då kan jag visa och berätta exakt hur jag vill ha det. Sitter han i Luleå och jag i Malmö då kanske han måste göra tio justeringar innan jag är nöjd eftersom vi både skriver meddelanden och då blir det dyrare för mig också. Men men. Åter till ämnet. Skulle jag programmera åt en kompis så skulle jag aldrig ta betalt, om inte arbetet kräver mer än två dagar att slutföra. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du bör nog inte sitta med under hela utvecklingsarbetet, men däremot kan du ta hjälp av din programmeringskompis för att skriva ned vad som behöver dokumenteras och att du ritar upp med papper och penna hur du vill att saker ska se ut, sen får ni arbeta fram designen steg för steg.
MEN, designen är det inte en programmerare som gör utan en webbdesigner, vilket är en helt egen kompetens och som är mer grafiskt inriktad, en webbdesigner behöver inte kunna ett skvatt om programmering. En webbdesiner levererar normalt en PSD-fil eller liknande med en rent grafisk layout. Det finns en särskild kompetens för kravhantering som du nog bör anlita eftersom du inte har den kompetensen själv. Vidare är det som beställare viktigt att fårstå vad man beställer och det verkar du inte riktigt göra av de inlägg jag sett här, då bör du helt enkelt anlita en professionell "beställare" som gör "beställningsjobbet" åt dig. Det innebär att ta reda på vilken typ av kompetenser du behöver anlita och att du behöver skapa en ordentlig kravspec. Du kommer troligen att bli oerhört missnöjd om du bara går vidare och beställer ett "programemringsjobb" utan att veta mer än du gör idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Banned
|
Det jag menar med att ha en kompis som programmerar är det att man får sitta med hela tiden, från start till mål. Att man kan få sin sida exakt som man vill ha den utan att det kostar mig någonting och att jag sedan får göra hur många ändringar jag vill och få den efter mina önskemål. Det tycker jag är väldigt härligt. Vi kan till exempel göra hundra ändringar på en liten bild och jag får själv justera den som jag vill.
Sen om man inte lär sig något eller att man inte tar in något, det spelar väl mindre roll. När jag brukar kakla så är kunden som sagt med hela tiden och jag talar hela tiden om inför varje moment vad jag tänker göra och hur jag gör det. Efter det frågar jag "Är det bra så här?". Inom hantverksyrket är det lättare att vara med se på och lära själv. Kommer någon hit och renoverar mitt hus så är jag självklart med och styr upp allting hur det ska se ut och så. Anlitar jag däremot en som ska programmera och skapa en design då får jag inte vara med, oftast inte. Jag vet inte heller om det finns företag som låter sina kunder vara med eller träffar dom personligen öga mot öga för att diskutera hur sidan ska se ut, att man skissar upp sidan på en whiteboard och sedan utgår man därifrån. Anlitar jag en som bor i Luleå till exempel och jag bor i Malmö (som tidigare exempel) så blir det mycket svårare att förklara för personen hur jag vill ha min sida formad. Jag säger inte att alla är dåliga på att kunna skapa sig en bild framför sig hur kunden vill ha sin sida. Det finns säkert många designer som är jäkligt duktiga på detta att jag som kund kan beskriva i text och sedan på en timme är allting färdigt och han har skapat den perfekta designen för min sida. Då betalar jag gärna 10.000-15.000:- för en design. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
Citat:
Håller fullkoligt med om att du ska anlita någon som håller till i din absoluta närhet dvs i Malmö om du är verksam där. Det är alltid bättre att anlita konsulter som du kan träffa fysiskt utan särskilt stora resekostnader och ledtider. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Banned
|
Tyvärr finns det bara två större företag i min stad och ett mindre (min kompis) som jag vet med mig. Jag kanske använder fel sökord på google eller eniro.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
Citat:
Adenko MALMÖ Ahltorpmedia AB LIMHAMN Attraction AB MALMÖ Basilicon AB MALMÖ Beach Information AB MALMÖ Bronsonid AB MALMÖ Bysted AB MALMÖ Cadwalk Media AB MALMÖ Dockside Reklambyrå AB MALMÖ Dynamic dog AB MALMÖ Elysium AB MALMÖ Eminent Communications Sweden AB MALMÖ First Flight Communication Agency AB MALMÖ Good Old AB MALMÖ Grafikhuset Reklambyrå E Thorsson HB BUNKEFLOSTRAND Have-a-Dialogue i Malmö AB MALMÖ ID kommunikation AB MALMÖ Idéfolket MALMÖ Inka Interactive ek för MALMÖ Komplott KB MALMÖ Nordisk Media Utveckling AB MALMÖ Reach Communications AB MALMÖ Score It HB MALMÖ Studio Munin HB MALMÖ Style-IT Media MALMÖ The Concept Factory AB MALMÖ Tibet Server AB MALMÖ TigerTag AB LIMHAMN W Just W AB MALMÖ Wahlgren & Hansson Reklambyrå AB MALMÖ Webzoo AB MALMÖ I hela skåne län finns det 80 företag: Adenko MALMÖ Advis LANDSKRONA Ahltorpmedia AB LIMHAMN Albatross Arbetsmiljö AB VIKEN Allguna Design HELSINGBORG Ambro Media & Design AB LUND Annonsbyrån Pennan AB LUND Ardere KRISTIANSTAD Arkivbild Reklam & Design i Ystad AB YSTAD Attraction AB MALMÖ Basilicon AB MALMÖ Beach Information AB MALMÖ Bengt Thorn Reklambyrå AB HELSINGBORG Bronsonid AB MALMÖ Bysted AB MALMÖ Cadwalk Media AB MALMÖ Dockside Reklambyrå AB MALMÖ Dynamic dog AB MALMÖ Ekros & Hultberg AB HELSINGBORG Elysium AB MALMÖ Eminent Communications Sweden AB MALMÖ First Flight Communication Agency AB MALMÖ Flexir FLYINGE Fridas Grafiska Österlen BRANTEVIK Genberg & Co AB SIMRISHAMN Gerber Design LUND Good Old AB MALMÖ Grafikhuset Reklambyrå E Thorsson HB BUNKEFLOSTRAND Graphoteket AB HÄSSLEHOLM HB Kollor Designbyrå HELSINGBORG Hansson & Zander Reklamproduktion AB LANDSKRONA Have-a-Dialogue i Malmö AB MALMÖ Helen Thoresen ÖRKELLJUNGA Helikopter Digital Media i Eslöv AB HÖÖR Helsinkifrostbites AB YSTAD ID kommunikation AB MALMÖ Idéfolket MALMÖ Igdlo AB LUND Inka Interactive ek för MALMÖ Inmedit AB KLIPPAN It Kroonan KRISTIANSTAD Kalbynet AB OSBY Klingstedt & Co Reklambyrå AB KRISTIANSTAD Kommunikationsbyrån Berge i Lund AB LUND Komplott KB MALMÖ Lotta Ölund Marknadsföring AB HELSINGBORG Lönegård & Co AB LUND Munkawebb SIMRISHAMN Nebulosa Grafisk Produktion HELSINGBORG Nordisk Media Utveckling AB MALMÖ Novajja AB RYDEBÄCK Ordspråk Lotta Solding SIMRISHAMN Plucera AB ÄNGELHOLM Prologic Data LUND Q Idé & Design AB HÖLLVIKEN Qtrix HB LÖDDEKÖPINGE Quid KRISTIANSTAD Rabe Se AB BORRBY Reach Communications AB MALMÖ Reklambyrån L Grubbström AB HÖÖR Rolf Thor TRELLEBORG Score It HB MALMÖ Scratch i Helsingborg AB HELSINGBORG Serverloft KB HELSINGBORG Studio Munin HB MALMÖ Style-IT Media MALMÖ Söner & Co Reklambyrå AB SKANÖR T & T Information AB KRISTIANSTAD TNM Web & Design i Ängelholm AB ÄNGELHOLM TR Textoform JONSTORP The Concept Factory AB MALMÖ This Zentury AB FALSTERBO Tibet Server AB MALMÖ TigerTag AB LIMHAMN W Just W AB MALMÖ Wahlgren & Hansson Reklambyrå AB MALMÖ Weboform MÖRARP Webzoo AB MALMÖ Wipp Multimedia AB DÖSJEBRO Yaform LUND Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-11 klockan 09:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Banned
|
Bumpar den här tråden då jag behöver lite hjälp.
Min kompis är igång och skapar en design till mitt företag som jag ska återuppta inom kort. Han ska även programmera och lägga in en prestashop plus betallösningar. Med andra ord, en komplett e-handelsida. Saken är den är att han inte vill ha betalt för arbetet. Jag har erbjudit honom pengar, några bärs på krogen eller en middag. Lite sånt. Men han vill inte denna gång som tidigare för då kändes det fel efteråt sa han. Han tycker det känns fel att ta betalt av en god vän. Nu har jag dåligt samvete av allt detta eftersom jag vill göra rätt för mig och betala honom. Det jag får till svar är "Jag vill inte ha betalt i någon form, det känns konstigt att ta betalt av en så nära vän" och jag vill som sagt ändå betala honom. Vare sig det är 1kr eller 10.000kr men han vill inte. Nu frågar jag er andra. Ni som har byggt hemsidor åt kompisar, får ni dåligt samvete av att be om betalning från er kompis eller är det normalt? Behöver tips och idéer kring hur jag ska göra med detta. Självklart vill jag betala som sagt eller bjuda honom på en middag, hockeymatch eller vad som helst men på något sätt vill jag göra rätt för mig. Senast redigerad av StateCollapse den 2010-03-30 klockan 18:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||