FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Målare och elektriker kan ge kompispris, krögare kan bjuda vänner på middag etc. Men just för värderingen är det ju enklare i de fallen där det finns fasta priser att jämföra med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tycker att man här tappat fokus lite. Detta beror ju helt på om vi pratar om någon timme eller om vi pratar om flera timmar för som någon säger. Jag skulle aldrig någonsin göra något gratis som tar över 2 timmar, då slutar det vara "hjälpa lite" som en del brukar köra med.
Har däremot varit med om att hjälpa folk inom saker jag inte har någon reel kompetens inom typ trådlösa nätverk, nätverksskrivare, installationer av OS, fixning av diverse skit osv. och då kan man givetvis inte motivera att få betalt som om man vore professionell inom IT-teknik. Folk brukar dock förstå automatiskt att saker som tar över 2 timmar slutar vara "hjälpa lite" och att därav ersättning vore lite konstigt att inte ge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror ju på hur bra kompisar man är oxo, är det en kompis som man bara hör av en gång vart femte år när det är dags att måla om verandan så är det ju inga väntjänster alls.
Byter man tjänster regelbundet så kan det ju vara väntjänster, men tjänster har oxo olika värde. Om jag kan betala en kompis för att klippa gräsmattan och jag vet att han är intresserad att tjäna lite ecxtra pengar så klart han får jobbet om han vill och jag betalar då oxo. Men är något helt gratis så finns det risk att det missbrukas.... Det är som gratis sjukvård, då utnyttjas den i så stor grad att de som "verkligen" är sjuka inte får plats i systemet, därför att de som har bagatellåkommor (som normalt går över av sig självt) tar upp alla platser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen är det ju också så att det beror på vad du gjort annars, hade du suttit hemma i soffan är det bra, hade du jobbat för 1000kr/tim så är det inte lika bra.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tjänster och gentjänster... I vissa fall fungerar det bättre med debitering och så kan man köpa gentjänsten istället. Jag har slavat som fan med en tjänst och fått sämsta tänkbara kvalitet på överenskommen gentjänst. Det hela beror ju på omfattning och vem som ska göra vad.
Kompispris kan man också vända på. Om du är min kompis så är det klart att du vill betala ordentligt för mitt arbete så jag har råd att köpa mat, betala hyra etc, eller?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vill du ha fönsterna i din lägenhet putsade som gentjänst så är det mycket enklare att göra direkt. Staten ska ha sin del av både din och städerskans inkomst och helt plötsligt så får du jobba väldigt många timmar för att få en timmas fönsterputsning. Om det är en kompis man litar på vill säga, men annars är det ingen kompis alls. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Staten vill minsann ha sin del även om man byter tjänster... Sen att många slarvar med bokföringen är ju en annan sak.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Banned
|
Min "php-kompis" har kodat färdigt min sida och allting idag. Imorgon ska vi på en krogrundan i stan och jag betalar. Det är betalningen för att han hjälpte mig.
Han sa tydligt det också innan han började - jag vill inte ha några pengar för du är min kompis. Däremot kan vi hinka några bärs och du betalar så är allting betalt. Citat:
För min kompis som kodade i PHP, CSS och jQuery tog allting cirka en timme så var det färdigt. Kontaktformulär, ändra fonter, lägga in bilder och pilla lite på designen. En timme tog det. Sa bara klick klick och rassla till i tangentbordet så var det färdigt. Och en del tar 300-600kr/tim för ett så enkelt arbete. Ändra fonter på startsidan och två undersidor, ordna med jQuery, skapa ett kontaktformulär och vipps så är det färdigt. Skönt att man har kompisar som kan programmera ![]() Jag har kaklat ett badrum, från grunden. Flytspackla, dra tätskikt, sätta plattor och slutföra allting. Av en kompis fick jag en platta öl i gengäld för arbetet och det tackar jag för. Skulle aldrig, inte över min döda kropp ta betalt. Om det inte skulle ta en vecka och kakla badrummet och jag har något bokat då han ska ha det färdigt. Men är jag ledig så gör jag det gratis och tar några öl i gengäld om inte arbetet tar allt för lång tid. Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-08 klockan 22:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Hur vet jag som är nollställd inom programmering att koden blir riktigt bra skriven? Ska jag betala 800kr/tim och sedan vet jag inte hur det blir. Samtidigt räknar man med att det blir riktigt bra också för en sån summa. Ungefär som när jag kaklar hos någon (inte en kompis eller anhörig) så brukar jag ta 300kr/tim (ibland fast pris) och priset sätter jag efter mina kunskaper och hur duktig jag är. Sen om det är en pensionär som ska ha sitt badrum kaklat och har dålig syn. Jag gör jobbet ändå lika bra som alltid för att gå därifrån med gott samvete och veta att han har fått det han har betalat för. För någon kanske kommer dit och säger "vilket snyggt badrum, vem har gjort detta?" Eller att någon säger "fy fan vilket jävligt badrum, vem har gjort detta?" Lika bra att göra det perfekt och snyggt gjort varje gång, vare sig det är blind person eller en som själv arbetar som plattsättare men kanske har en yrkesskada och inte kan kakla själv. Hur fungerar det inom programmering kan man fråga sig? Jag är som sagt nollställd och förstår ingenting. Ser jag en kod så är det arabiska för mig. Om jag betalar en kille 8000kr för att programmera min design. Hur kan jag vara 100% säker på att arbetet blir riktigt gjort och att det inte är en spaghetti-kod som läcker som ett såll? Jag kan ju ingenting inom programmering. Ska jag behöva anlita en annan programmerare som ser igenom koden eller eller jurist, hur gör man? Berätta gärna någon. Ska jag lita på honom eller hur gör man? Vet inte om detta ska vara i den här tråden. Men jag låg och tänkte på detta inatt. Hur det funkar för oss som är nollställd inom programmering och ska anlita en? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hur gör jag för att veta att hantverkaren har gjort ett bra underarbete i badrummet så jag inte får fuktskador om ett år, jag fattar ju ingenting om hantverk? hur funkar det för oss som är nollställd inom hantverk och ska anlita en?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|