Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webmaster?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-12, 20:19 #11
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Medlem

Så här långt i tråden märks det att det inte är helt enkelt att titulera sig på ett bra sätt...
Det är väl få av oss som skulle använda en titel till vardags, men som jag skrivit tidigare så kommer man faktiskt till situationer det det faktiskt behövs...

Eftersom vi lever i en allt mer engelskspråkig värld så kanske man istället ska anamma en engelsk/amerikansk benämning (förutom webmaster då...)
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 20:20 #12
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av PerD Visa inlägg
En annan titel om man nu flyter mellan bitarna förutom konsult är projektledare vilket också i stort sett kan betyda vad som helst
Jag håller inte med alls där då jag tycker projektledare är ett väldigt tydligt ord. En ledare inom ett projekt. Är man ensam så är det skumt att kalla sig för en ledare, lite som att säga att man är VD när man i själva verket har en enskild firma.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 20:51 #13
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag har också försökt förklara för många vad jag jobbar med. Då jag inte i huvudsak bygger sidor, utan mer att jag förvaltar olika tjänster för att tjäna pengar på det, förstod folk inte vad jag menar.

Numera svarar jag alltid att jag jobbar så lite som möjligt och tjänar mest pengar när jag sover Folk ser ut som frågetecken när de hör det sen frågar dem inte mer

Detta gäller dock inte längre, visst tjänar vi alla som jobbar med webben pengar även när vi sover, men för min del är det mest inkomster på dagtid, då jag jobbar mest mot företag.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 21:50 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PerD Visa inlägg
En annan titel om man nu flyter mellan bitarna förutom konsult är projektledare vilket också i stort sett kan betyda vad som helst

Annars är väl webbdesigner och webbutecklare de mera gängse titlarna. Antingen för design eller för programmering sedan är webmaster mera benämningen på den som sköter den dagliga driften av sidan. Dock verkar ju dessa tre begrepp flyta samman i rätt stor grad då företag som söker en "webmaster" oftast väntar sig att denna kan både design och programmering...
Nja, håller nog inte med dig där. Vet inte om jag sett särskilt många platsannonser där "webmaster" används. När det gäller redaktionellt arbete (dvs. daglig drift) så brukar nog webbredaktör användas mest idag, åtminstone när det gäller större, mer seriösa webbplatser. På samma sätt så brukar man normalt sett söka efter antingen en programmerare eller designer men det är givetvis önskvärt att man har lite grundläggande koll på den andra änden också för att samarbetet ska fungera friktionsfritt. Detta gäller "riktiga" webbprojekt och större webbplatser. Givetvis finns det massor med mindre hobbyliknande projekt och små företag där man vill ha en enda person som kan det mesta hyfsat men då kan man givetvis inte ha samma kunskapskrav och resultatet blir mindre imponerande men ändå tillräckligt bra för ändamålet.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-12 klockan 22:26
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 22:30 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
webbredaktör känns bra, och webmaster är i stora samanhang underställd webbredaktören och håller i ren design och underhåll av siten?
När jag arbetade på TDC i Sollentuna var webmastern mest underställd i vad TDC Danmark bestämde och gjorde mest svenska anpassningar, han gjorde en hel del layout och andra PhotoShop jobb på siten.

Senast redigerad av Danielos den 2009-11-12 klockan 22:33
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 22:45 #16
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, håller nog inte med dig där. Vet inte om jag sett särskilt många platsannonser där "webmaster" används. När det gäller redaktionellt arbete (dvs. daglig drift) så brukar nog webbredaktör användas mest idag, åtminstone när det gäller större, mer seriösa webbplatser. På samma sätt så brukar man normalt sett söka efter antingen en programmerare eller designer men det är givetvis önskvärt att man har lite grundläggande koll på den andra änden också för att samarbetet ska fungera friktionsfritt. Detta gäller "riktiga" webbprojekt och större webbplatser. Givetvis finns det massor med mindre hobbyliknande projekt och små företag där man vill ha en enda person som kan det mesta hyfsat men då kan man givetvis inte ha samma kunskapskrav och resultatet blir mindre imponerande men ändå tillräckligt bra för ändamålet.
Jo tänkte mer på mindre siter eller företag som söker en webbansvarig där det inte finns skäl att ha ett helt team av olika kompetenser. Då finns det ju enbart en webmaster, webb- eller IT-ansvarig (vad som nu används för titel mest idag) som ska sköta sidan helt på egen hand.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 09:53 #17
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag brukar kalla mig webbutvecklare, eller web developer.
Jag jobbar med webbproduktion, vilket framgår i mitt företagsnamn.

Jag har hand om hela kedjan, men är först och främst programmerare, oftast projektledare och inte helt sällan designer.

På företaget är jag även säljare, ekonom, personalchef, städare osv. Det är en enskild firma så jag gör allt själv, när jag inte hyr in externa tjänster (oftast design).
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 11:15 #18
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Medlem

Jag kör mest med webbutvecklare, och ibland entreprenör.
Det har fungerat bra hittills
fr33r1d3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 11:55 #19
Medlem

Medlem

...men om alla ni som har svarat (och andra med givetvis) skulle ta fram ett visitkort där titeln skulle stå. Vad skulle ni skriva då?

Dom flesta svaren har varit vilka ord man använder när man förklarar för folk vad man pysslar med.

...eller får vi väl helt enkelt hitta på en ny titel till oss som har företag inom IT...hehe
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 13:51 #20
Medlem

Medlem

Guru!

På mina senaste visitkort skrev jag ingen title. Bara kontaktmöjligheter och webbadressen.

Citat:
Ursprungligen postat av e-town Visa inlägg
...men om alla ni som har svarat (och andra med givetvis) skulle ta fram ett visitkort där titeln skulle stå. Vad skulle ni skriva då?

Dom flesta svaren har varit vilka ord man använder när man förklarar för folk vad man pysslar med.

...eller får vi väl helt enkelt hitta på en ny titel till oss som har företag inom IT...hehe
fr33r1d3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017