Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund vill inte ha hemsidan som är påbörjad.

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-10, 00:05 #1
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Jag råkade posta i fel tråd, men borde det inte synas att jag har redigerat inlägget?
Det syns inte om man redigerar inom någon minut, vilket jag tycker är bra om man bara gör någon snabbändring. Annars går det att radera inlägget också.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 11:57 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Man går back på vissa jobb. Själv brukar jag ta hälften betalt i förskott, då slipper man mycket av sådana här problem.

Men i det här fallet borde du kunna få betalt för dina utlägg eftersom du har fått en skriftlig beställning. Du kan nog inte räkna med någon vinst dock.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 12:19 #3
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jag har fakturerat för min utgift av designen och för mindre tid än nerlagt på utveckling för att vara "snäll" och slippa tjafs då hon kanske går mer på det om jag bjussar lite.

Men hon tjafsar på och påstår att hon aldrig beställt nåt av mig utan bara bollat ideer med mig. Hon tycker att jag borde ha skrivit ett avtal med henne, vilket jag nu oxå ångrar att jag gjorde. Men det har gått så himla bra utan avtal med alla tidigare kunder.
Jwradhe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 12:26 #4
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Forwarda mailen till henne där det framgår att hon har beställt?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 12:27 #5
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Lite off topic men ändå inte, vad bör jag har med i ett avtal om jag ska skriva ett för framtida kunder. Så jag har rätt till ersättning för utgifter och nerlagd till, kanske minst 20% av avtalat pris.Och så får kunden godkänna det innan jag börjar med något alls.

Men det värsta e bara att om kunden tycker nåt verkar minsta lilla struligt så väljer dom någon annan.
Jwradhe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 13:47 #6
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
...
Men det värsta e bara att om kunden tycker nåt verkar minsta lilla struligt så väljer dom någon annan.
Frågan du ska ställa dig är om du har tid och ork att jobba med den typen av kunder.
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 14:14 #7
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Ett annat tips är att alltid delfakturera när jobbet påbörjas.

I övrigt så bör mailen som du har styrka att hon verkligen beställt jobbet och bett er att köra igång. Men för säkerhetsskull se till att speciellt nya kunder alltid skriver på offerten eller ett annat avtal innan arbetet påbörjas.
Urme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 16:55 #8
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs
Jwradhe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 00:42 #9
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.
Du borde absolut inte släppa det. Mycket bättre att hon lär sig en läxa som någon tidigare sa. Skicka en faktura till henne och i samma brev skickar du med mejlet som bekräftar att ni har ett avtal. Vill hon sedan bestrida fakturan (och gör det på ett korrekt sätt) så får du då ta beslut hur du ska göra. Men självklart ska du skicka iväg en faktura till att börja med.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 17:28 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs
4-5 timmar utveckling + X timmar kravspecande blir Y timmar som du borde fakturera.

Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera.

Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund).

Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för.

Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017