FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man går back på vissa jobb. Själv brukar jag ta hälften betalt i förskott, då slipper man mycket av sådana här problem.
Men i det här fallet borde du kunna få betalt för dina utlägg eftersom du har fått en skriftlig beställning. Du kan nog inte räkna med någon vinst dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har fakturerat för min utgift av designen och för mindre tid än nerlagt på utveckling för att vara "snäll" och slippa tjafs då hon kanske går mer på det om jag bjussar lite.
Men hon tjafsar på och påstår att hon aldrig beställt nåt av mig utan bara bollat ideer med mig. Hon tycker att jag borde ha skrivit ett avtal med henne, vilket jag nu oxå ångrar att jag gjorde. Men det har gått så himla bra utan avtal med alla tidigare kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Forwarda mailen till henne där det framgår att hon har beställt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lite off topic men ändå inte, vad bör jag har med i ett avtal om jag ska skriva ett för framtida kunder. Så jag har rätt till ersättning för utgifter och nerlagd till, kanske minst 20% av avtalat pris.Och så får kunden godkänna det innan jag börjar med något alls.
Men det värsta e bara att om kunden tycker nåt verkar minsta lilla struligt så väljer dom någon annan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett annat tips är att alltid delfakturera när jobbet påbörjas.
I övrigt så bör mailen som du har styrka att hon verkligen beställt jobbet och bett er att köra igång. Men för säkerhetsskull se till att speciellt nya kunder alltid skriver på offerten eller ett annat avtal innan arbetet påbörjas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.
Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera. Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund). Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för. Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|