FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Lite OT, men på samma tema:
Är en "Godkänd"-notering samt signatur på en offert att betrakta som ett avtal? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, en offert är ett anbud och då kan kunden muntligen svara "kör på" och ni har ett bindande avtal. (Det svåra är att bevisa muntliga avtal.)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har haft liknande problem vid några tillfällen med kunder som beställer visitkort men ångrar sig på vägen. Jag har blundat i början men med en djupare diskussion med andra företag och kollegor bestämde jag mig att vara hårdare på det. Vi bjuder våra kunder på design, när de fullföljer sin beställning, hoppar man av så får man betala för en påbörjad timme enligt prislista. Jag löste det så att jag fakturerar det, sedan vid senare beställning av samma produkt, drar av det på fakturan.
Några blir förbannade, andra förstår. Men som företagare kan man inte jobba gratis och en anna entrerenör förstår det, den som inte gör det vill man ändå inte ha som kund. Våga ta betalt för din tid och din kunskap, det är mitt råd. Skaffa bra inkasso samarbete så att du inte står ensam när fakturan inte betalas. Man ska göra det man är bra på, och ofta är man inte bra på att få betalt av folk som slänger påminnelsen såvida man inte har en upplöljning på det. För att svara på din fråga, du skall fakturera kunden för din tid och dina utlägg. Sedan får du gärna betala tillbaka eller bjuda på något om hon skulle välja att anlita dig igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden. Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är som jag skrev tidigare i tråden viktigt att verkligen få till skriftliga avtal, för att göra det tydligt för kunden att nu har ni ett avtal och det börjar kosta pengar, du måst eju dessutom avtala om priset som ju bör ligga på marknadsmässig nivå. Dvs från 600 SEK per tim + moms och uppåt. De mindre jobben med webbdesign tar väl 1 och en halv till ett par dagar eller 12-16 timmar så det är inte orimligt att fakturera en dags arbete inkl förberedelser dvs 8 timmars á 600 SEK + moms dvs 4800 SEK + moms. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Egentligen skulle du kunna driva ärendet först till Kronfogoden, bestrider hon fakturan så går det vidare till Tingsrätten. Vilket kan vara väldigt nyttig erfarenhet som är bättre att få när det gäller små belopp än när du sitter med ett stort projekt och många fler arbetstimmar som du vill ha betalt för - då kan det vara riktigt väl investerad tid o pengar att redan ha gjort ett sådant ärende.
För när det är ett belopp under ett halvt basbelopp (ett basbelopp är 42000) så går det som småmål vilket gör att om motparten vinner kan dom inte som i amerikanska filmer kräva dig på massor av advokatkostnader utan småmål har man endast rätt att kräva ersättning för 1 timma rådgivning av advokat som motsvarar ca 1000 kr. Det du riskar: 300 kr i Kronfogdens kostnad 450 kr att ta ett ärende till Tingsrätten Din tid det tar dig att skriftligt och ibland muntligt redogöra för Tingsrätten. Om Tingsrätten kräver muntlig förberedelse skall den ske på den som kravet står emot, där du måste närvara alternativ kan få gå per telefon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Håller fullkoligt med om att man måste vara tydlig redan från början om att man säljer en tjänst. Det finns ingen som helst anledning att försöka "lura" kunden för då blir det garanterat en tvist. Bättre då att kunde tackar nej om de inte har för avsikt att betala för tjänsten. Samma sak gäller då att kunden ska inte börja diskutera ett visst upplägg om de egentligen inte är intresserade. Summa summarum tydlighet från båda parter är betydligt bättre för alla. En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m. Hela livet består av en massa avtalsskrivande hela tiden. Avtal om telefonabbonemang, Mobiltelefon, Bilköp, Åka kommunalt, Anställningsavtal, Hyreskontrakt, Köp av bostadsrätt, .... När många startar företag har de ingen aning om hur man skriver avtal, eller hur viktigt det är att skriva avtal, då bäddar det för konflikter.... Jag har gjort alla dessa misstag själv. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|