FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Läste en artikel nyligen om varför just Google blev så dominerande och så snabbt kunde gå förbi främst Altavista. Främsta anledningen sas vara att Google satsade på en så enkel design som möjligt och skippade banners, dvs hur man presenterade sökresultaten var så mycket renare än t.ex. Altavista. Sedan spelade givetvis också sökresultaten en avgörande roll men just designen att Altavista satsade mer på reklam och mer grötig text var skälet till att den sökmotorn tappade så mycket till Google.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det som sedan skapade Googles ekonomiska framgång var att de som ett av världens första företag lyckades visa annonser som användaren faktiskt ville ha - dvs AdWords. Faktum är att Google hade varit sämre ur användarens perspektiv om Google inte hade visat annonser. Hur många företag kan skryta med att visad reklam upplevs som någonting positivt och inte enbart störande?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Jag skulle sammanfatta konceptet med Goggles framgång så här:
Fas 1 - Starten När Google introducerades så hade de med en superenkel algoritm lyckats åstadkomma betydligt bätrre sökresultat än vad alla tidigare sökmotorer hade. Användarna (inklusive mig själv) kände en stor frustration över dåliga sökresultat hos exempelvis Altavista som jag använde då. Dessutom introducerade Altavista, en portallösning som gjorde deras hemsid nerlusad med kommerciella reklamlänkar. Altavista INTRODUCERADE ett problem för användarna, denan timing var perfekt för Google. Fas 2 - spridningen När jag första gånge höde talas om Google så var det genom en kompis som jag hade förtroende för, och jag hade då helt enkelt ingen anledning att låta bli att testa den nya produkten; Sökmotorsn Google. Jag blev omedelbart imponerad av relevansen i sökresultatet, det i sig gjorde att jag genast beslutade mig för att byta sökmotor direkt. I stället för 22 000 000 träffar fick jag 22 000 träffar, försttrodde jag att det var något fel, men så småningom gick ljuset upp för mig att jag i stort sett alltid fick upp en länk jag var nöjd med på första till tredje raden i sökresulatet. Jag behövde i stort sett aldrig mer bläddra på flera sidor för att hitta något relevant. Jag berättade genast för 4-5 kompisar om min upptäckt, och det har fortsatt. Här kan man verkligen prata om nätverksmarknadsföring i sin bästa skepnad, nöjda kunder rekommenderar produkter för sina närmsta vänner och spridningen blir exponentiell.... Fas 3 - Expansionen Larry Page och Sergej Brin lät sig inte nöjas med att ha en hyfsat bra sökmotor utan de vill bli bättre ändå. De förbättrade produkten ständigt men tjänade i början inga pengar, de funderade väl hur de skulle göra det (eller hade det klar för sig från början om du frågar mig). In med riskkapital och starta AdWords med de mest relevanta annonserna som folk verkligen är intresserade av och ta bort de som folk ändå inte är intresserade av. De förbestar ju bara reklamhimlen med sitt klotter, nätan ingen köper irrelevanta produkter och alla blir irriterade. Fas 4 - Vinsten I början av denna expansion så gick Google med förluster innan man fick fart på AdWords. När väl AdWords fick bevisa sina fördelar så upptäckte annonsörerna att annonskostnaden minskade drastiskt som andel av försäljningen. Detta gjorde att man kunde lägga mer pengar på annonsering hos Google och öka försäljningen ännu mer.... Fas 5 - Öka vinsten Så småningom började maskineriet bli en riktig snöboll i rullning som ökade mer och mer i kraft av sin egen expansion upp till en nivå där marknaden mättas. Detta kunde Google göra utan att öka kostnadernas andel av omsättning. Nej de MINSKADE kostnadernas andel av försäljningen när deras omsättning ökade, .... Vilket drömläge... Detta är vad jag kallar en "killer application".... Slutsats - vad kan vi lära av framgången för Google? Framgången innhåller de klassiska delarna: - Hitta ett upplevt problem för "kunden/användaren" - Hitta en lösning på problemet - Lyssna på kundens behov - Bjud på dig själv - "don't be evil" (var snäll mot kunderna) - Hitta en affärsmodell du kan tjäna pengar på - Gör en ordentlig kalkyl, med rejäl vinstpotential!!! - Gör något UNIKT som ingen annan gjort tidigare (effektivt sökresultat) - Underlätta för kunden på alla plan, gör det enkelt att vara kund - Gör ALLT för att få nöjda kunder - Nöjda kunder berättar för sina vänner om produkten - Billigaste marknadsföringen är när nöjda kunder marknadsför din produkt gratis och ger goda referenser Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-16 klockan 22:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dom kom på ett sätt att avgöra hur viktig en sida är, se pagerank. De kom även på vad de skulle komma på...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
yahoos manuella index var länge det bästa alternativet, bättre än både G och A, men det föll väl på att det var för dyrt och komplicerat att kompilera ihop materialet samt att de presenterade länkarna omöjligt kunde tillfredsställa alla.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|