FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man inte ska förbjuda bank i domännamn, vad finns det annars för sätt att skydda använarna mot fejkbanker?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
htiawe > Om du läser punkt 1 som Thomas skriver så står det att det skall spärras för att manuellt granska domännamnen.
Det står ingenting om att förbjuda namnet vilket både du & Conny verkar vara för (och säkerligen fler här). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Doh! Här har jag läst tråden i flera dagar men när jag väl ska posta så glömmer jag halva innehållet i tråden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att man inte får använda ordet bank hur som helst är väl ok, men det får inte bli för krångligt/dyrt/fördröjt att registrera domäner innehållande bank. Tänk om t.ex. Bankeryd Maraton (om det nu finns något sådant) vill registrera en domän. Eller Laban Karlsson kanske vill ha en domän bestående av sitt namn. (Namnet är fiktivt. Om det finns något som heter så på riktigt är det en ren tillfällighet.)
Senast redigerad av BjörnJ den 2009-09-01 klockan 06:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Conny - rätt eller fel - vad är det som säger att de "logiska" delarna inte skulle passa in för andra industrier och då ord som bör skyddas på liknande sätt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag har resonerat kring de i lagstiftningen skyddade orden "bank", "advokat" resp "läkare". Du får nog förklara mer vad du menar..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Conny: det du missat är att man inte får registrera ConnyBank.se om man heter så eller Bankimon.se om man jobbar på FN eller för den delen Bankrecensioner.se. Även obabababababamanbankobabababaa.se kommer skyddas. `
Till vilken nytta? Det är slöseri med skattepengar och kommer inte påverka nätfisket. PTS sitter och faxar till sina vänner medan vi andra har kommit på att man kan maila... Välkommen till dataåldern! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Att IIS alltid skulle neka teckenföljden "bank" även om det ingår i ett annat längre ord med helt annan betydelse så innebär det bara att IIS inte behöver göra prövningen av domännamnets lämplighet, utan den som vill regga ett sånt namn får betala en högre avgift än vanligt och så går prövningen iväg till FI som gör själva bedömningen. Vad jag förstod, även om det inte var helt tydligt, var att FI mer eller mindre gett ett positivt förhandsbesked om att de kan ta på sig denna uppgift. Superbra, problemet löst! Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-04 klockan 22:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Trots detta skall ordet bank åtnjuta en särskild status som hindrar fri registrering, tvärtemot principen, och du tycker det är okej att man få betala mer för en domän som innehåller ordet bank? Vilka andra ord kommer att följa på detta då? Verk? Myndighet? Advokat? Doktor? Läkare? Polis? Kommun? Det finns hur många ord som helst som kan "missbrukas". Detta är TRAMS från PTS. De skall inte ägna sig åt detaljstyrning. De är en tillsynsmyndighet som just nu går i bankföreningens ledband. Skrämmande, det är vad det är. Inget annat.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
Svara |
|