FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte om det är "old news" men för mig var det en nyhet.
"Tror du fortfarande att en förstaplacering på Google automatiskt ger dig maximalt antal besökare och kunder? I så fall är det dags att tänka om – eller i alla fall tänka till lite extra. Det amerikanska företaget Enquiro har gjort ett avsevärt undersökningsarbete för att ta reda på hur den som söker till slut väljer vilken länk att klicka på." http://www.apsis.se/artiklar/artikel...ti_gyllene.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att komma etta på Google är bäst, PUNKT! Däremot gäller det ju sedan att själva resultatet som visas lockar besökaren att klicka på resultatet.
"Jag har tur"-knappen tar ju besökaren till första resultatet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Läste nån artikel om det för ett tag sedan.
Fattar inte varför man ska betala över tusen spänn för det. Men ok, uppgifterna ger en viss användbar info. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men som sagt, bäst att komma på förstaplats, det är trots allt den länk man brukar kolla på först. Gillar men inte den går man till nästa, och nästa osv... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det här stämmer säkert inte för sökresultat och google, men jag tycker ändå att det är ganska intressant. Studier i psykologi har visat att om människor har flera alternativ att välja på så väljer de sällan det första. BRIS har flera nummer som man kan ringa till. Det numret som stod listat först hade normal belastning. Telefonnummer nummer två fick flest samtal. Samma sak gäller för människor som laddar ner något från nätet via en mirror. Mirror ett har alltid längre belastning än mirror två och tre. Här är förklaringen ganska enkel tror jag. Folk utgår ifrån att flest laddar från den första servern och att den därför är mer belastad än de övriga. Därför väljer de en annan.
Vad gäller google så utesluter ju ett klick inte ett annat. Om jag söker efter något så kommer jag garanterat att titta på samtliga länkar på första sidan. Sedan kommer jag att trycka på den som jag tror är bäst. Även om den är bra så kommer jag sedan att trycka på den som jag tror är näst bäst för att ta reda på om det finns information där som jag inte fick på den första sidan. Frågan är hur adwords står sig i jämförelse med de ordinarie sökresultaten. Jag vet att i alla fall jag hellre trycker på annonserna till höger när jag ska shoppa. Annars riskerar jag ändå bara att hamna på någon artikel från aftonbladet som skriver om hur populärt det blivit med stora, runda solglasögon (eller den produkt som jag nu letade efter). Jag har nästan våta drömmar om att ligga först på google med vissa sökord. Men jag har ingen aning om hur många fler sales det skulle innebära. Finns det någon svensk statistik på sånt? Svenska konsumenter är fundamentalt olika amerikaner. Även om vi ofta tycker att vi har mycket gemensamt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns en stor poäng att vara nummer 1, just eftersom "jag har tur" tar denna. Inte för att folk klickar på jag har tur, utan för att tex Firefox använder sig av google och jag har tur om man skriver in ett ord istället för domän i adressfältet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har förstaplats på både "frågesport" och "kunskap", fast flera andra sidor på dessa sökord har högre PR.
Antar att det främst betyder att vi är dåliga på att skaffa länkbyten(?) (eller att folk kanske helt enkelt inte vill länka till oss... ;-) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|