Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varning för Webbkonsulterna!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-18, 13:44 #1
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Vill utfärda ett litet varningens finger för detta företag.

Fick en faktura från från dessa med X-antal .NU-domäner för en vecka sedan som jag reggade förra året.

Några av domänerna ville jag ej förnya och tänkte att jag mejlar att de kan stryka dessa från fakturan och låta domänerna löpa ut (som jag brukar göra med Loopia & Binero)

Till svar får jag att det är 30 dagars uppsägningstid för domännamn och vill man säga upp ett domännamn ska man faxa/snigelposta in en blankett för varje domännamn man avser säga upp (lever tydligen inte på 2000-talet).

Därför kollade jag status på domänerna och det visade sig att vissa domäner redan är utgångna och fria att regga för vem som helst, samt att någon står som "notRenewed". Alltså har man från webbkonsulterna skickat ut en samlingsfaktura till mig över domäner där vissa redan löpt ut. De begär nu att jag ska betala för domäner som jag inte ens äger och är fria att registrera för vem som helst.

Så för den som är rädd om sina domäner är ju WK inget bra alternativ kan jag säga.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 13:51 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Uppsägningstiden kan du ju inte göra så mycket åt, den har du ju godkänt genom avtal och är upp till dig att känna till. Har du talat om för dom hur det ligger till med vissa av domänerna som gått ut? Kommentar från deras sida?

Jag har personligen fått nog av de mindre aktörerna för länge sedan när det gäller domäner.
Oläst 2009-05-18, 14:12 #3
daniel_s avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Nej, jag vet, även om jag anser att det är helt jävla otroligt att man kan ha en "uppsägningstid" för domännamn som kostar 0 kr för registraren att löpa ut. Detta borde man dessutom kunna komma undan med genom att begära transfer till valfritt ombud, de kan knappast fakturera mig för luft.

Men, det som är uppseendeväckande är att man skickar ut fakturor för domännamn som jag inte äger. Som du kan registrera på valfritt ombud. Att man låter domäner löpa ut utan min vetskap och chans att betala för det.

Men har de som mål att profilera sig som oseriösa så har de verkligen lyckats.

Citat:
Jag har personligen fått nog av de mindre aktörerna för länge sedan när det gäller domäner.
Ja, det har man lärt sig nu.
Oläst 2009-05-18, 14:41 #4
Crilles avatar
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem
Crilles avatar

Reg.datum: May 2007
Fick faktura på en .nu domän som jag visserligen äger men har absolut inte reggat den via dom. Fick till och med faktura från deras inkasso på den domänen som inte ens är reggad via dom.
Crille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 14:53 #5
Supermoderator

Supermoderator

Jag får kanske ta och förtydliga mig lite. Har personligen inte haft någonting att göra med just Webbkonsulterna men däremot andra mindre aktörer med mindre underhållande resultat. Självklart gör alla misstag och det finns de som fungerar alldeles utmärkt men det är ofta svårt att skilja en tvestjärt från en annan utan mikroskop.
Oläst 2009-06-23, 18:08 #6
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Medlem

Har själv vart med om liknanade med Webbkonsulterna. Har flyttat eller sagt upp alla domäner jag hade hos dom. Gillar inte när företag försöker binda en i smyg på det sättet. Då föredrar jag att ha allt hos Binero så att jag inte behöver sätta mig och räkna med kalendern varje gång jag funderar på att inte behålla en domän.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-23, 18:56 #7
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har oxå fått faktura för nu-domän från webbkonsulterna som låg hos annat registrar.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-23, 20:56 #8
daniel_s avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Ja, man blir så trött.

Överförde samtliga domäner till Loopia utan problem, betalade förnyelseavgiften. Trots detta hävdar Webbamatörerna att jag ska betala 2000 spänn. För vadå? Ja, inte fan vet jag. Domänerna ligger hos Loopia och Webbamatörerna har ingen befogenhet att göra något med dessa.

Så nu vill de att jag ska betala en faktura för domäner som:
1. De har låtit löpa ut utan min vetskap
2. De inte är registrar för

För mig är det helt orimligt.
Oläst 2009-06-23, 21:28 #9
Medlem

Medlem

Har förresten under några dagar försökt säga upp en nu domän innan 30 dagars tiden går ut. Har varit tvungen att ringa dom varje dag för att få höra att dom "jobbar på det". Nu blev jag i alla fall lovad att jag skulle slippa betala för den. Hoppas dom håller det i alla fall.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-23, 21:41 #10
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2009
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2009
Det är tråkigt att sånt här finns kvar inom domän-världen. Jag hade ett fall för många år sedan med Azalea (senare webbhotellsgruppen och numera crystone via lite omvägar tror jag) där jag hade köpt en domän ett år tidigare och de försökte med samma sak.

De skickade faktura för förnyelse, jag antog att jag kunde skita i att betala om jag inte ville förnya den så det gjorde jag. Sen efter att domänen hade förfallit kom påminnelse, jag ringde upp dem och undrade vad de ville ha betalt för egentligen, de hade inte gjort något men ville ha typ 800 spänn plus påminnelse och fakturavgifter. De sa att i stort sett att såna var villkoren och att jag skulle betala om jag ville slippa kronofogden.

Efter det tyckte jag det var lönlöst att prata med dem så det gick till slut till tingsrätten (vid det laget var det närmare 1600 de ville ha) och de förlorade såklart för de försökte ta 1600 för en tjänst de inte utfört. :P
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017