Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Direktlänkning kraschar servern

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-16, 18:46 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Jag har länge haft problem med att folk direktlänkar till mina gratisbilder, men de senaste veckorna har det gått så långt att servern har lagt av vid ett flertal tillfällen pga. att det ibland är hundratals anrop till en enda fil (gånger X antal filer...) inom bara ett par sekunder.

Jag har provat att blockera med .htaccess, men då fick besökare med IE6 problem att överhuvud taget se bilderna på sajten, så det fick jag ta bort. Annars har jag kört med att döpa om mappen med gratisgrafiken, men jag måste göra det många gånger i veckan om det ska göra någon nytta, och det är ju inte hållbart i längden. Det rör sig om tusentals olika användare, så att blockera IP-nummer är inte att tänka på.

Igår la jag in lösenord på mappen, som en akutåtgärd, men den lösningen gillar jag inte. Om inte annat blir det problem för folk som kommer direkt från sökmotorerna.

I värsta fall får jag ta bort gratisbilderna, men det vore trist. Dessutom tror jag att de är bra reklam för det som kostar pengar.

Finns det något mer att prova, som jag inte har tänkt på?
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 19:01 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Tillåt endas nerladdning av filerna om en session redan är skapad. Görs enkelt med PHP/ASP/etc. Använd mod_rewrite (eller motsvarande) så länkarna går till något som ser ut som riktiga filnamn. En litet hyss vore att om en förfrågan kommer med HTTP Referer www.bildtjyvarna.com/helanas_bilder.html så generars en bild där det står något illa om bildtjyvarna.com.

Säg till om du tyckte jag var för otydlig.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 19:33 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Kör en RewriteCond som kollar referer OCH agent då.

Låt dom med IE6 titta på bilder och dom andra inte.. .. sen kan du juh RewriteRule'a till nån dynamisk historia som skriver ut din sites namn på bilderna ifall dom har ie 6 och inte skickar med referer..

Att det inte kommer nån refererr brukar väl oftast bero på att folk har personliga firewalls dock..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 20:18 #4
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Flitig postare

Du behöver inte köra bilderna genom någon speciell ASP- eller PHP-sida utan allt går att göra direkt med mod_rewrite i Apache. Se exempelvis badasschick.com/v01/sub09/_000411/sub09/1/ för instruktioner om hur du kan gå tillväga.

Men det kanske det var det du redan hade testat med i din .htaccess-fil och som strulade med IE6? I så fall så tror jag att det berodde på att blockeringen av bilderna även gällde när HTTP_REFERER saknades. Att bara blockera bilder för de som anger en felaktig HTTP_REFERER tror jag räcker gott. Åtminstone så är det ett steg i rätt riktning.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 21:09 #5
Flitig postare

Flitig postare

Tack för alla svar!

Citat:
kullervo skrev: Tillåt endas nerladdning av filerna om en session redan är skapad. Görs enkelt med PHP/ASP/etc. Använd mod_rewrite (eller motsvarande) så länkarna går till något som ser ut som riktiga filnamn. En litet hyss vore att om en förfrågan kommer med HTTP Referer www.bildtjyvarna.com/helanas_bilder.html så generars en bild där det står något illa om bildtjyvarna.com.

Säg till om du tyckte jag var för otydlig.
Det där låter klart intressant. Ska se om jag kan lista ut hur det funkar, annars återkommer jag väl.

Citat:
Henrik Larsson skrev: Du behöver inte köra bilderna genom någon speciell ASP- eller PHP-sida utan allt går att göra direkt med mod_rewrite i Apache. Se exempelvis badasschick.com/v01/sub09/_000411/sub09/1/ för instruktioner om hur du kan gå tillväga.

Men det kanske det var det du redan hade testat med i din .htaccess-fil och som strulade med IE6? I så fall så tror jag att det berodde på att blockeringen av bilderna även gällde när HTTP_REFERER saknades. Att bara blockera bilder för de som anger en felaktig HTTP_REFERER tror jag räcker gott. Åtminstone så är det ett steg i rätt riktning.
Jo, det var nog det jag testade förut. Här är koden jag använde då:

Kod:
RewriteEngine On
Options +FollowSymLinks

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://graphicgarden.com/.*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://www.graphicgarden.com/.*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} ^.*MSIE.*$
RewriteRule .*\.(gif|GIF|jpg|JPG|zip|ZIP|png|PNG|swf|SWF)$ - [F]
Ett annat problem var att det inte funkade i Netscape/Mozilla, så gör jag undantag även för IE6 blir det inte många kvar... Hur skulle man kunna göra ovanstående kod bättre?

Lösenordsskyddet jag har som tillfällig lösning funkar, men det är ack så tidskrävande med alla idioter som inte klarar av att skriva in abc 123 rätt... För att inte tala om att alla de som direktlänkar nu får upp inloggningen på sina egna sajter med (lite kul, iofs) och skriver och klagar...
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 23:09 #6
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Kanske redan hittat lösningen, men följande artikel kanske kan vara intressant?

www .alistapart .com/articles/hotlinking/
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 23:53 #7
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Ett alternativ är ju fakstikst att begränsa bandbredden till IISen. Dock är väl inte det den smartaste lösningen men det fungerar.

/ Tommy
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 00:10 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Helena@Aug 16 2004, 21:09
Ett annat problem var att det inte funkade i Netscape/Mozilla, så gör jag undantag även för IE6 blir det inte många kvar... Hur skulle man kunna göra ovanstående kod bättre?

Att det inte funkade så bra med .htaccess hade sin orsak i att...

Kod:
RewriteEngine On
Options +FollowSymLinks

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} ^.*MSIE.*$
...du med ovanstående kodsnutt just blockar de som inte anger någon HTTP_REFERER alls (dvs. vilken sida de kommer ifrån) samt de som kör Internet Explorer (HTTP_USER_AGENT = *MSIE*). Behåll alltså följande rader kod och testa igen...

Kod:
RewriteEngine On
Options +FollowSymLinks

...så borde du få ett grundläggande skydd där de som anger en HTTP_REFERER (majoriteten) som även är felaktig, får nobben.

Varför det inte funkade med Mozilla/Netscape kan jag inte svara på, men det händer att vissa versioner av webbrowsers anger *MSIE* i HTTP_USER_AGENT-informationen för att berätta att de är MSIE-kompatibla. Därav borde även dessa ha plockats upp av MSIE-blockeringen...
Oläst 2004-08-23, 00:12 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Tommy@Aug 22 2004, 23:53
Ett alternativ är ju fakstikst att begränsa bandbredden till IISen. Dock är väl inte det den smartaste lösningen men det fungerar.
Fast i det här fallet så är det inte ett alternativ då IIS inte används som webbserver utan Apache.
Oläst 2004-08-23, 06:48 #10
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Vad har du för server specs ?
Hur många hits på en gång gör att server krashar ?

:blink:

Funderar själv på att skaffa server, dock hos ev1.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017