FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tja! Har hört och läst väldigt många som pratar om deras webhotell och liknande men hur många har en alldeles egen server med fast IP och lina?
Å isåfall vad har ni för maskiner? Själv så har jag en (skratta int nu.. ![]() Compaq P2 600 Mhz Med 8 GB hdd SCSI, 390 mb ram å en lina på 65 Mbit in/ut Å just nu så kör jag inget på den, använder den bara som lite lagring, är för slö för att dra igång nå stort projekt, men ska uppgradera den med 5 stycken 36 GB SCSI diskar i raid. Så då kan man iaf köra lite på den, men den är fortfarande för slö. Men men... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
¨Jag använde en amd 1700 med 256ram & 20gb hårddisk, funka fint fint som webserver med dchubb och cs server på, enda begränsningen vart med internetet!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
# www.silverplanet.se (http://weed.silverplanet.se/phpsysinfo)
Redhat 7.3 2x AMD MP 1600+ 1024 Mb ram, SCSI 10 Mbit Telia Lina (http://www.silverplanet.se/mrtg/index.html) # www2.silveprlanet.se (http://www2.silverplanet.se/phpsysinfo) FreeBSD 4.9 1x Intel P4 2,4 ghz 1024 Mb ram, IDE 10 Mbit DCS.se //Joel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() diablo.homeunix.com är Sun Ultra 1 sa 143 Mhz Ultra Sparc CPU och 448Mb Ram + 1x18Gb 10 000RPM SCSI och 1x9.2Gb 10 000RPM SCSI. OS: Solaris 9 På den snurrar 2 x Apache (en 2.0.48 med PHP 4.3.7 och en 2.0.50 med PHP 5.0.0). 2 x Mysql (4.0.1 samt 5.0.0 alpha). Postgresql Sybase ASE Funkar utmärkt för utveckling och en och annan hemsida till kompisar. Stora fördelen är att jag kan prestandatesta alla projekt med rätt liten skara användare. ![]() /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
CPU: P4 2,8GHz HT
RAM: 512MB dual PC3700 Diskar: 2 * 80GB SATA-diskar. Lina: Står hos DCS.se OS: Debian Jäklas slit med diskarna. Burken har hängt sig flera gånger på ett halvår. Visade sig vara att Linux är ostabilt med SATA-diskar i strömsparläge. Nu låter jag backupdisken snurra. Känns som burken är att växa i. Brukar ligga och snurra på 0-3% i load. Är det här början i en mäta-penis-tävling där t.ex. bäst mySQL-prestanda vinner? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
www.festiz.com
os[Slacware Linux 9.0] loadavgs[0.00 0.01 0.05] cpu[AMD-K6™ 501MHz 64KB cache] mem[321124KB] två stycken IDE 3-gigare oraidade som system/hemdiskar en styck 8GB som backup (IDE) Fast IP Bostream Scream 8/1 - Hostar personlig hemsida, kamraters sidor samt snart en frimärkesbutik. Skall om en vecka uppgraderas till: os[Slacware Linux 10.0] cpu[AMD-K7™ Duron 1301MHz] mem[256MB] 1*30 GB System 2*10GB hemdiskar (RAID 1) 2*60GB backupdiskar (RAID 1) 1*120 massiv lagring av onödiga filer. Samtliga diskar är IDE ![]() Testserver(laptop): os[Gentoo Linux 2004.1] cpu[Intel P4 Mobile 2.0Ghz] mem[256MB] 1*30GB system Fast IP Bostream Scream 8/1 - hostar nya opublicerade projekt. Jag vet, duron suger hängpung, men vad ska jag göra? Sätta en laptop som server och bära runt på ett 18kilos miditower i väskan varje dag? :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det för fel på den maskinen frej? Den kommer du utan problem upp i 2-3000 unika om dan på på en ordentligt kodad site.
Jag körde site som blev omnämnd i internetworld på en p3 550 med 700 mb ram och visst, dom lite tyngre sidorna blev lite sega, men på det stora hela så gick det alldeles utmärkt (3000+ unika / dagen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Orkar inte lista varje enskild maskin, allt ifrån Sun Netror till Dell dual Xeon.
Minsta burken vi har är våra nameservrar som rullar på Sun med 600mhz och 1gb ram, nästa steg är våra mindre webburkar som är p4 , 2,8E HT , därefter ökar det i olika etapper med enkla och dubbla xeon, vi har även en AMD64 för testdrift. Finns ett gäng celeronmaskiner, dom är dock uthyrda och ihopsatta efter önskemål. Os vi kör med är OpenBSD, FreeBSD, Linux Debian, Windows 2003 och Netware 4. Privat här hemma har jag en gammal 233;a som styr allt i lägenheten, den klarar 150-200mbit konstant utan problems, så haka inte upp dig på att din burk är en 600mhz, vår äldsta linuxburk va fram till i julas en 733;a ![]() Snoppmätartävling eller inte, endel kanske inte har behov mer än X antal MHz, andra behöver mer, jag ser det hellre som en nyfikenhet vad andra har för hårdvara bakom sina signaturlänkar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det är iaf lite för lite ram minne i burken så det ska jag nog satsa på att stoppa i lite till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Svarstider får du inte upp för att du stoppar in mera ram. Visst, det är en del skillnad i ren "responstid" på en 700mhz masking och en på 2ghz - medges.
Fast det rör väl sig typ om några millisekunder. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|